«جلوی حادثه غیرقابل جبران را بگیرید»؛

پای وزارت راه رسما به «گود اطلس پلازا» باز شد + سند

پرخطربودن گود اطلس پلازا از این رو مطرح است که در مجاورت ایستگاه متروی حقانی واقع شده و تردد روزانه هزاران نفر در حاشیه آن رقم می‌خورد که می‌تواند حوادث احتمالی را بسیار شدیدتر از آنچه در قبال سایر گودبرداری های غیراصولی مطرح می‌شود، جلوه گر سازد؛ خطری بزرگ که بعد از انتشار دو نامه خطاب به شهرداری تهران، در کانون توجه عموم قرار گرفت و اتخاذ موضع سکوت در این باره را دشوار کرد!
کد خبر: ۴۴۷۱۱۲
|
۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۹ 05 November 2014
|
91484 بازدید
|
گود بزرگ مجاور مترو شهید حقانی که مدتی‌ست خطرناک بودنش سر و صدای زیادی به راه انداخته، بالاخره پای دولت مردان را به ماجرا باز کرد؛ هرچند هنوز معلوم نیست واکنش شهرداری به دستور دولت مردان چه خواهد بود و غائله به سمت ختم شدن پیش خواهد رفت یا جنجالی خواهد شد؟

به گزارش «تابناک»، پیگیری‌های طولاني و نامه‌نگاری‌های مکرر و بی نتیجه سازمان نظام مهندسی به شهرداری بر سر پرخطربودن گود «اطللس پلازا» باعث شد که سرانجام پای وزارت راه و شهرسازی به این موضوع باز شود و دستور توقف عملیات این پروژه ساختمانی در قالب نامه‌ای به شهرداری ابلاغ گردد.

در متن این نامه که غلامرضا هوایی، مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان، خطاب به نادری، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نوشته، تاکید شده به منظور جلوگیری از بروز هرگونه حادثه غیرقابل جبران تا حصول اطمینان از پایدارسازی و رفع خطر، ادامه عملیات ساختمانی در مجاورت دیواره‌های گود اطلس پلازا متوقف شده و اقدامات پیشگیرانه حفاظتی در دستور کار قرار گیرد.

پرخطربودن گود اطلس پلازا از این رو مطرح است که در مجاورت ایستگاه متروی حقانی واقع شده و تردد روزانه هزاران نفر در حاشیه آن رقم می‌خورد که می‌تواند حوادث احتمالی را بسیار شدیدتر از آنچه در قبال سایر گودبرداری های غیراصولی مطرح می‌شود، جلوه گر سازد؛ خطری بزرگ که بعد از انتشار دو نامه سعید غفرانی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران خطاب به شهرداری تهران، در کانون توجه عموم قرار گرفت و اتخاذ موضع سکوت در این باره را دشوار کرد.

البته این نامه نگاری‌ها به خودی خود بی تاثیر بود ولی توانست پیگیری نگرانی ها را به جایی برساند که اوایل هفته جاری پیروز حناچی، معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر خطرات گود حقانی به معاونت متبوعش خبر داده و در واکنش از پیگیری این موضوع از طریق سازمان نظام مهندسی و بر اساس ماده 35 قانون نظام مهندسی خبر دهد؛ با این پیش فرض که شورای عالی معماری و شهرسازی یک بار به طور کامل به موضوع تپه‌های عباس‌آباد وارد شده و بنابراین  ورود این شورا به این پروژه مشکلی در برنخواهد داشت.

برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

همزمان با این اظهار نظر، اقبال شاکری، رییس کمیته عمران شورای شهر تهران نیزدر گفت‌وگو با سایتهای خبری اعلام کرد: «دوره سیستم نیلینگ گود اطلس پلازا پایان پذیرفته و باید به سرعت سیستم های پایداری جدید اعمال و چگونگی پایداری مجدد این پروژه مشخص شود.»

وی افزود: «تقاضای ارائه گزارش بازنگری نقشه را به شورای شهر داشته‌ایم تا از طریق معاونت معماری و شهرسازی اخطار و تذکرات لازم را اعلام کنیم. همچنین تلاش داریم در هفته آینده جلسه‌ای با محوریت بررسی گود پرخطر حقانی و با حضور نمایندگان شهرداری، مجری پروژه و نظام مهندسی برگزار کنیم.»

این واکنش ها در حالی یکی پس از دیگری رقم می‌خوردند که پیشتر، احمد دنیال مالی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران خبر از بررسی گود حقانی در دستور جلسه این کمیسون داده و اعلام کرده بود «طی روزهای آینده از محل پروژه بازدید صورت خواهد گرفت.»

همسو با این اظهارنظرها چند تن از اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز از آمادگی مجلس برای ورود به این موضوع خبرداده بودند و به موازات این اظهارنظرها، اکبرترکان، رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور نیز اعلام کرده بود «اگرلازم باشد» به این موضوع ورود پیدا خواهند کرد.

این در حالی است که با وجود چنین اظهار نظرهایی، واکنش خاصی رخ نداد و عملا بی اعتنایی شهرداری موجب شد که وزارت راه و شهرسازی در نقش ناظرعالی، به این پروژه ورود پیدا کند؛ موضوعی که در متن نامه هوایی به وضوح به چشم می‌خورد: «علی رغم ارائه گزارش مکتوب درباره پرخطربودن گوداطلس پلازا ازسوی این دفتر با اسناد ارسالی و تعیین مدت زمان برای پایدارسازی، شهرداری هیچ پاسخی نداده است و بنابراین برای جلوگیری از بروز خطرلازم است که این گود تعطیل شود.»

البته هر چند نامه وزارت راه و شهرسازی علاوه بر آنکه از سوی نهادی بالادستی صادر شده و در لازم الاجرا بودن آن شکی نیست، و به رغم آنکه نامه حاوی نکات بدیهی (مانند فرارسیدن فصل بارندگی، گزارش دکتر بهینا، استاد دانشگاه تهران و رئیس شرکت آزمایشگاه خاک مسلح ایران، نامه شرکت مشاور مبنی بر اتمام پایدارسازی موقت پروژه و...) است، اما از این رو که پیشتر مسئولان شهری به تذکرات مشابه در این خصوص واکنشی نشان ندادند، هنوز نمی‌توان از توقف این پروژه و رعایت موارد خواسته شده در موضع گیری رسمی وزارت خانه اطمینان داشت.

این در حالی است که تاکیدات موکد آمده در نامه نگاری مبنی بر خطرات احتمالی این گودبرداری، چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنارش گذشت چون هر آن ممکن است خدای ناکرده فاجعه‌ای رقم بخورد که پیشتر بارها و بارها در نامه نگاری های مسئولان مختلف درباره وقوع آن هشدار داده شده است!
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۸
انتشار یافته: ۵۸
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
قابل توجه نمایندگان دلسوز مردم
لطفا" به داد ما که می خواهیم برای خود و خانواده مان سرپناهی بسازیم برسید قبل شروع به تخریب و بازسازی مبالغ زیادی تحت عنوان تهیه نقشه، توافقات ، عوارض و تامین اجتماعی باید پرداخت کنیم من حساب سر انگشتی کرده ام و باید حدود 150 میلیون تومان بپردازم بعد شروع بکار نمایم . این چه قانون ظالمانه ای است که سازمانهای دولتی و شهرداریها هزینه های ریخت و پاش خود را از جیب مردم تامین می کنند.لطفا" تکلیف قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی را هر چه سریعتر روشن فرمایید سازمان تامین اجتماعی هم اکنون علیرغم دریافت بیش از 20 میلیون تومان از هر سازنده(کارفرما) هیچ تعهدی در مورد حوادث احتمالی برای کارگرانی که برای ان کارفرما کار می کنند ندارد!! چرا باید شهرداری برای توافقات و عوارض بصورت جداگانه بیش از 35 میلیون تومان برای هر کدام بگیرد. ما دادمان را به کجا ببریم؟هزینه تهیه نقشه 34 میلیون، هزینه مهندس مجری 36 میلیون تومان ؟؟!!این هزینه ها باعث افت کیفیت و رکود بیشتر ساخت و ساز می شود.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
شهرداری همیشه بی اعتناع
منتظر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
ای آقا بچه ای مگه؟ کی به حرف من و شما اعتنا می کنه آخه؟
amin
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
حرفت درست اما چه ربطي به موضوع داشت!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
خجالت آوره
صداقت
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
شهرداری در قبال جان مردم بسیار مسئول است . الکی شلوغ نکنید
ناشناسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
من یک مهندس عمران هستم وبا تجربه ای که دارم می دونم که توی این جریانات شهرداری به هیج وجه کوتاه نمی یاد.امیدوارم کسی به داد شهروندان بیچاره برسه
پاسخ ها
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
من به عنوان ی مهندس شرمنده شهروندان هستم
ناجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
گود پرخطر دیگه چه صیغه ای هیستش ؟؟؟؟ هردم از این باغ بری میرسد
پرویز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
اگر شهرداری می خواست کاری کنه تا حالا کرده بود.
شهرداری در صورت بروز حادثه مقصر اصلی است.
داستان اینه که تا اتفاق وحشتناکی رخ نده کسی هم کاری نمی کنه. همه خوابند.
پاسخ ها
قاسم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
وای به حال شهرداری اگه این فاجعه رخ بده
ندا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
وقتی نوبت به مردم عادی میرسه یهو همه بیدار میشن!! و هفت خان رستم رو بهش تحمیل میکنن!!
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
شهرداری همیشه طرفدار کسی است که پولدار تر باشه.
تا اتفاقی هم حادث نشه کاری نمی کنه. این بار اول نیست و اخرین بار هم نخواهد بود.
صدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
من هر روز این گودو از نزدیک می بینم و هزار افرین میگم به مهندسان کشور که اینقدر پیشرفت کرده اند . اما ظاهرا خیلی ساده اندیشم
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
اخرش هم این گود میرزه وچندتا بدبخت بیچاره میمرند .مگه فکرکردید کسی به فکرجون مردم است ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
وقتی همه مهندسان دارن اخطار میدن به جه دلیل جلوی این مسخره بازی گرفته نمیشه ؟!!!!!
ساره
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
چرا اشتباه نکن شهرداری خیلی به فکر جونه مردمه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
آقا من نمی خوام تو گود دفن بشم میشه هماهنگ کنید هواپیمام سقوط کنه ؟؟؟؟
عجیب
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
واقعا اگر رسانه ها نبودند مردم عادی هرگز از جنین خطراتی اگاه نمی شدند واقعا رسالت خبری خود را به خوبی انجام می دهید
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
واقعا نهادهای حکومتی چکار میکنن . کسی زورش به ......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
نمیرسه برادر من نمی رسه .منتظر مرگ یک عده باش
گود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
هر دم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری میرسد
پروین
|
United States of America
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
چند نفری که بمیرن، درست میشه!
احتمالا آخر سر هم راننده قطار مترو مقصر شناخته میشه.
پاسخ ها
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
من دخترم از این مسیر عبور میکنه یعنی چه ؟ چه خطراتی بیخ گوس ماست و ما بی خبریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
سلام . من دانشجو هستم . روزانه از آنجا در حال عبور هستم . اگر اتفاقی برای من رخ دهد چه کسی پاسخگو است؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
برو آقااااااااا
خودت حواست باشه چیزیت نشه خخخخخخ!
سلامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
چرا باید مردم تاوان بدهند؟جالبه توی نامه گفته این گود بحرانیه؟
پاسخ ها
صبا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
آخه گود به این بزرگی مگه شوخیه ؟؟؟ چرا فقط تو کشور ما از این اتفاقات می افته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
متاسفانه عده ای پولدار از خدا بی خبر و سود جو به جان تهران افتاده اند و در این شهر بدون هیچ حساب و کتابی ساخت و ساز راه انداخته اند!
واقعا جای تاسف بسیار دارد که هیچ نهادی در این کشور نیست که جلوی این حضرات را بگیرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
شهرداری شده بلای جان مردم
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟