مشکل ما در آلودگی هوا پول نیست، مدیریت است

بسیاری از کشورهای دنیا ترافیکشان از ما بیشتر است اما آلودگی ندارند؛ در کار زنجیره‌ای و فرابخشی دچار مشکل هستیم و مشکل ما در آلودگی هوا، پول نیست بلکه مدیریت است، با پول موجود، هوا را آلوده‌تر می‌کنیم چون در مدیریت دچار مشکل هستیم.
کد خبر: ۵۷۱۷۸۳
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲ 01 March 2016
|
3755 بازدید
شهردار تهران گفت: بسیاری از کشورهای دنیا ترافیکشان از ما بیشتر است اما آلودگی ندارند؛ در کار زنجیره‌ای و فرابخشی دچار مشکل هستیم و مشکل ما در آلودگی هوا، پول نیست بلکه مدیریت است، با پول موجود، هوا را آلوده‌تر می‌کنیم چون در مدیریت دچار مشکل هستیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمدباقر قالیباف شهردار تهران پیش از ظهر امروز در پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی حمل و نقل و ترافیک درباره اهداف برگزاری این کنفرانس اظهار داشت: خروجی‌های این نشست برای ما مدیران، راهگشایی برای تصمیم‌گیری بهتر و بدون اینکه کار را با سعی و خطا پیش ببریم است؛ یکی از مهم‌ترین اهداف، تولید دانش در این عرصه است.

وی با بیان اینکه این کنفرانس جزو کنفرانس‌های کم‌نظیر است، افزود: سعی و تلاش بر این است که بتوانیم از به‌روزترین دانش و تجربه دنیا استفاده کنیم؛ استفاده از تجربه دیگران برای ما راهگشا است که با این تجربه می‌توانیم در زمان کمتر و با هزینه کمتر به مقصد برسیم.

قالیباف با تاکید بر اینکه تمامی کشورها به دنبال توسعه پایدار هستند، خاطرنشان کرد: توسعه بدون شک یکی از رکن‌های اساسی برای هر جامعه‌ای است اما همیشه این را می‌شنویم که ما کشوری در حال توسعه هستیم و نمی‌دانم چه زمانی به این نقطه می‌رسیم که بگوییم ما کشوری پیشرفته نسبت به زمانی که در آن قرار داریم، هستیم و بدون شک، توسعه پایدار مظاهر تمدن‌های جدید را می‌تواند داشته باشد؛ وقتی دقیق بنگریم مخصوصا در شرایطی که ما روز به روز از جوامع کوچک به سمت شهرها کوچک حرکت می‌کنیم، در دنیا کمتر از 50 درصد جمعیت در شهرها هستند اما در ایران 70 درصد جمعیت ما در مراکز جمعیتی و کلان‌شهرها متمرکز شده‌اند و در این توسعه پایدار، حمل و نقل باید به طور خاصی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: حمل و نقل زمانیکه در کلان‌شهرها متمرکز می‌شود، موصوع بسیار حیاتی و بخشی از زندگی، هویت و سبک زندگی ما می‌شود. دغدغه من در شهرداری تهران و مهم‌ترین چالش ما آلودگی هوا و آلودگی صوتی است؛ از نظر دیگر آب، خاک و هوا امروز در شهر تهران جزو چالش‌های جدی ما است و در برنامه‌ریزی و اولویت توسعه و حمل نقل عمومی از اهمیت برخوردار است چرا که حمل و نقل عمومی می‌تواند در کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی به ما کمک کند و در حقیقت ستون فقرات است؛ طرح جامع شهرها برای کاهش سفرهای طولانی و مدیرت تقاضای سفر از دیگر موارد مدنظر است.

شهردار تهران با بیان اینکه در روند 10 سال گذشته شهرداری تهران تمامی این نکات در تصمیمات بودجه‌ای، مدیریتی و پیگیری دیده شده است، تصریح کرد: حمل و نقل و توسعه مترو را در اولویت قرار دادیم؛ در 2 روز گذشته نیز که گزارش خط 6 مترو را گرفتم، این موضوع قابل توجه است که فقط در خط 6 مترو در یک جبهه کاری، هفته‌ای 500 متر حفاری و لاینینگ انجام می‌دهیم اما این سرعت، دقت و حجم کار به این دلیل که در زیر زمین صورت می‌گیرد، دیده نمی‌شود و در اطلاع‌رسانی کارهای صورت گرفته، ضعف داریم.

قالیباف افزود: در 15 سال قبل، مترو تهران سالانه 2 و نیم کیلومتر پیش می‌رفت اما در حال حاضر در حال رسیدن به 25 تا 30 کیلومتر در سال هستیم و در حوزه حمل و نقل عمومی با تأکید بر خطوط ریلی هر ماه یک ایستگاه مترو افتتاح می‌شود و در پایان سال 96، 7 خط مترو به پایان می‌رسد، خطوط 6 و 7 که بیش از 60 کیلومتر در شهر تهران طول دارد، انشاالله افتتاح می‌شود؛ مترو به فرودگاه امام (ره) خواهد رسید و 24 اسفند ماه امسال، مترو را در فرودگاه مهرآباد افتتاح خواهیم کرد و با توجه به مشکلات اقتصادی، تنها در این میدان در تلاش هستیم اما با افتخار و روحیه این کار را انجام می‌دهیم.

شهردار تهران با بیان اینکه آلودگی هوا موضوع جدی ما است، متذکر شد: مردم و شهروندان ما باید یک رویکرد برای اصلاح فرهنگ ترافیک را مدنظر قرار دهند و مسئولان نیز در توسعه کارهای زیرساختی باید رویکرد داشته باشند؛ ما زمانیکه در ترافیک می‌مانیم، می‌گوییم در ترافیک مانده‌ایم در صورتی که این رویکرد غلط است و باید بگوییم ما خود ترافیک هستیم.

وی با انتقاد از فرهنگ غلط به وجود آمده در حمل و نقل شهروندان افزود: از جهت اقتصادی، خانواده‌هایی که حتی وضعیت مالی خوبی ندارند، خرید یک ماشین با هر هر مدل و شرایطی برایشان اصل است و حاضر نیستیم حتی مسافت 15 دقیقه‌ای را پیاده‌روی کنیم.

قالیباف تصریح کرد: 80 درصد منبع آلودگی اعم از ذرات معلق و گازها ریشه در وسایل متحرک دارد؛ آیا این بدین معنی است که ترافیک مساوی با آلودگی است، از نظر من ترافیک، سوخت، خودروی نامناسب، ویژگی‌های اقلیمی و فرهنگ نامناسب در ترافیک همه به همراه یکدیگر در آلودگی نقش دارند و این موارد، مساوی با آلودگی است؛ بسیاری از کشورهای دنیا ترافیکشان از ما بیشتر است اما آلودگی ندارند، ما در کار زنجیره‌ای و فرابخشی دچار مشکل هستیم و مشکل ما در آلودگی هوا پول نیست بلکه مدیریت است؛ ما با پول موجود، هوا را آلوده‌تر می‌کنیم چون در مدیریت دچار مشکل هستیم.

شهردار تهران با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا قابل حل است، اظهار داشت: عزیزان در دولت از ما خواستند که طرح شما برای آلودگی هوا چیست؛ ما طرح را به دولت ارائه کردیم و جلساتی را با معاون رئیس‌جمهور برگزار کردیم، با پایش و پژوهش این طرح را ارائه دادیم و من مدعی هستم در هیچ کدام از شهرهای دیگر این آنالیز وجود ندارد؛ در کنار این عوامل، مهم است که محاسبه و مدل‌سازی صورت گیرد و برنامه کاهش آلودگی را داشته باشیم و تمامی بحث‌های کیفی را تبدیل به عدد کنیم؛ بعضی اوقات فقط به کاهش آلودگی هوا توجه می‌کنند و به پایش و پژوهش توجه نمی‌کنند.

قالیباف در پایان گفت: با آنالیزی که از هوای تهران انجام دادیم، علاوه بر اینکه متوجه شدیم PM‌های زیر 2.5 مشکل ما هستند به این نتیجه رسیدیم که بعضی از گازهای گلخانه‌ای که تولید می‌شوند و منبع تولید آن‌ها نیز مشخص است؛ این گازها در مقابل نور خورشید مجددا ایجاد آلودگی می‌کنند و در مجموع این طرح به صورت کامل بحث و ارائه شده است و امیدواریم دولت نیز برنامه‌ریزی انجام دهد و برای این کار، مسئول مشخصی معین شود؛ تمامی افراد در آن جلسه اذعان کردند که این طرح بهترین و امکان‌پذیرترین طرح برای آلودگی هوا است اما اینکه که طرح را چه کسی اجرا خواهد کرد و مسئولیت و پاسخگویی آن مشخص شود، از اهمیت  برخوردار است.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟