«سواری‌ زدگی» بلای جان تهرانی‌ها

در تهران روزانه 17ميليون سفر شهري انجام مي‌شود كه با احتساب سفرهاي شهري روزانه 20ميليون ساعت وقت شهروندان تهراني در ترافيك تلف مي‌شود.
کد خبر: ۵۷۴۸۷۰
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵ 14 March 2016
|
13160 بازدید
|
شاید آن روز که هویدا نخست‌وزیر معدوم رژیم پهلوی بر رکاب پیکان سرمه‌ای رنگش نشست و شعار «هر ایرانی یک پیکان» سر داد، روحش هم خبر نداشت که روزی این شعار ممکن است مبنای رسمی غلط، اما همه‌گیر شود.

به گزارش همشهری، حالا از آن روز بيش از نيم قرن مي‌گذرد اما هر شهرنشين، به محض آنكه شرايط و توان مالي‌اش را پيدا كند، خودرويي شخصي تهيه مي‌كند. حالا نياز به راه دور و كار دانشگاهي علمي نيست؛ هر وقت سر بيندازي به صف آهن‌هاي مستطيلي، مي‌تواني دومينوي ترافيكي را ببيني كه از فرهنگ ناخواسته سواري‌‍‌‌‌گرايي پديد آمده است. خيابان‌ها و بزرگراه‌هاي تهران هر روز گواهي بر استفاده انبوه از وسايل نقليه شخصي است. اين فرهنگ غلط گرچه ريشه‌اي ديرپا در تاريخ كشور دارد اما موجب شده بسياري از معضلات امروز شهري در جامعه ايراني گسترده و گسترده‌تر شود.

    هزينه گزاف ترافيك


در تهران روزانه 17ميليون سفر شهري انجام مي‌شود كه با احتساب سفرهاي شهري روزانه 20ميليون ساعت وقت شهروندان تهراني در ترافيك تلف مي‌شود. اين رقم براساس برآوردها و مطالعات صورت گرفته در مركز مطالعات شهر تهران، به سالانه 7.3ميليارد ساعت مي‌رسد كه از نظر ريالي معادل 10هزار ميليارد تومان برآورد شده است.

    علل ترافيك

تمركز واحدهاي اداري و تجاري در مركز شهر:
يكي از علل اصلي ترافيك در تهران، تمركزگرايي شديد در شهر است. در ايران پيش از قرن 14، به جز پايتخت كه محل استقرار حاكميت بود، بقيه شهرها ارزش يكساني داشتند. اما وابستگي به سرمايه‌داري در كلانشهرها، خصوصيات فضايي جمعيت را تغيير داد. امروز حضور دولت، نهادهاي اداري و تجاري انبوه، تمركزگرايي در شهر تهران را فراهم آورده است. اين تمركزگرايي در تهران و رشد خدمات آن، باعث سرازير شدن متخصصان و فعاليت‌هاي صنعتي انبوه شده است.

عدم‌وجود حمل ونقل عمومي كافي: اكنون تهران 172كيلومتر خط مترو و 190كيلومتر خط اتوبوس تندرو دارد اما حمل‌ونقل عمومي فعلي كفاف 17ميليون سفر روزانه را نمي‌دهد. در مسير توسعه اين مهم مديريت شهري تنهاست و دولت سال‌هاست سهم خود را به‌موقع و به اندازه نمي‌پردازد.

بافت قديمي خيابان‌هاي شهر:
بافت فرسوده و نامتناسب شهري همواره معضل‌ساز است اما از منظر ترافيك، عرض كم خيابان‌ها مي‌تواند عامل سرعت‌بخش ترافيك‌هاي سنگين شود؛ معضلي كه در مناطق مركزي شهر به وفور يافت مي‌شود.

فرهنگ پايين رانندگي: توجه به اين نكته بود كه مديريت شهري را بر آن داشت تا تمركز ويژه‌اي بر خط سفيد و رعايت هنجارهاي ترافيكي داشته باشد و در سال94 المان‌هاي ترافيكي را نوسازي و بهسازي كند.

انباشت سرمايه: يكي ديگر از علل ترافيك اين كلانشهر، انباشت سرمايه در آن است. تهران در اين مسير تبديل به مركز فعاليت‌هاي اقتصادي شد و اكنون جمعيت آن بالغ بر 17ميليون نفر بر محور اين انباشت تردد مي‌كنند.

خودروهاي شخصي: حجم بالا و ورود بي‌رويه خودروهاي شخصي به تهران زمينه‌ساز اصلي ترافيك است. معضل افزايش بي‌رويه اتومبيل در تهران همزمان با شعار شركت‌هاي خودروساز كه هنوز معتقدند هر ايراني بايد يك اتومبيل داشته باشد، همراه بوده و هنوز اين معضل وجود دارد. در سال‌جاري دولت با طرح نجات خودروسازان موجب شد بيش از 100هزار خودروي جديد شخصي ديگر به ترافيك شهرها افزوده شود.
«سواری‌ زدگی» بلای جان تهرانی‌ها
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۴۵
انتشار یافته: ۴۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
تهران باید هر چه زودتر تخلیه گردد .
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
به کجا؟
گفت: یک چاه اینجا بکنید.
گفتند: خاکش را چه کنیم؟
گفت: چاهی دیگر بکنید و خاکها را در آن بریزید!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
ِیک علت اصلی این است که مدیریت شهری خواسته یا ناخواسته شهر را از پیاده ها گرفت و به سواره ها تحویل داد.
احداث پلها و اتوبانها وخیابانها بدون کارشناسی مسیر پیاده روی را از بین برد.
من عادت داشتم مسیرهایی تقریبا طولانی را هم پیاده می رفتم اما اکنون در برخی مسیرها، به جایی میرسی که امکان پیشروی پیاده وجود ندارد.
کیفیت بسیار پایین سطح پیاده رو هم که مزیت بر علت است
پاسخ ها
آنتی دلواپس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
به نظرم وجود اتوبان در مرکز شهر با اینکه باعث روانی ترافیک میشه ولی ارتباط بین دو طرف اتوبان رو قطع میکنه و واسه یه مسیر کوچک مجبور میشی جند بار تاکسی عوض کنی!!
khodabakhsh
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
نظرت عالی بود برادر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
مشکل شما این است که به جای آباد کردن روستا و شهرستان!! ، تهران را بزک کردید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
آوای دهل از دور خوش است
mahmud
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
هر چی میکشیم از تهرانه
فريبرز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
با سلام
بنده خود يكي از اشخاصي هستم كه از خودرو شخصي استفاده مي كنم. اما تمايلي به اين كار ندارم. حال علت را به عرض مي رسانم.
اگر بخواهم تمامي عوامل را بازگو كنم آنقدر زياد است كه در اينجا نمي گنجد ولي بعضي از موارد را به استحضار مي رسانم.
1- عدم بودن سرويسهاي عمومي در بعضي مسير رفت و آمد
.
2- توقفهاي طولاني به جهت عدم مديريت و يا كمبود سرويسهاي عمومي.
3- شلوغ بودن وسائل نقليه عمومي.
4- نامناسب بودن و كثيف بودن بعضي از اتوبوسها.
5- هزينه بالاي استفاده از تاكسي و عدم تكافوحقوق .
6-عدم سرويس دهي مدارس در بعضي از نقاط و همچنين هزينه بالاي اين سرويسها.
7- قيمت خريد يا اجاره منزل در بعضي از مناطق آنقدر بالا است كه شخص محل كارش با محل زندگي مسافت زيادي را بايد طي كند.

البته موارد متعدد ديگري نيز است كه حوصله خواننده مجال نوشتن آن را نمي دهد. فقط در خاتمه عرض كنم كه اگر قصد داريد استفاده از وسائل نقليه عمومي را افزايش دهيد بايد حداقل امكانات را براي مردم فراهم كنيد و تا زماني كه اين حداقلها مهيا نشود اين مشكلات بر جاي خود باقي است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
مورد امنیت برای خانمها رو هم اضافه کنید به اول این لیست :(
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
شهری که توش حتی یک پیاده رو مناسب عابر پیاده حتی سالم (معلول و سالمند هیچی) وجود نداره ، ازش انتظار بیشتری هست؟ هر وقت ما عزم پیاده سفر کردن توی این شهر کردیم یا با خطر مرگ بر اثر مصالح ساختمانی ، سقوط در چاه ، برخورد با هزاران مانع توی پیاده رو روبرو بودیم ، یا که مرگ بر اثر تصادف با اتومبیل ! آیا کل اتوبان آل احمد، چمران ، بلوار کاوه ، همت و ... ده متر مسیر پیاده صحیح و اصولی هست؟ حمل و نقل عمومی کارآمد پیش کش
پاسخ ها
بهرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
آفرین جناب دانشجو حقا که اصل مطلب را فرمودید. من که فکر میکنم شهرداری پیاده رو ها را هم میفروشد.
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
مرسي دانشجو گرامي منطقي ترين استدلال را اورديد در كل نظرات بالا.
بهترين راه استخدام شهردار از خارج مثلا" ژاپن است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
تهران شهر مردمان از یاد رفته ها است !!! اکثریتی که از گوشه و کنار این مملکت برای رفاه و در امد بیشتر امدند تا هم کاری داشته باشند و هم در امدی !!! قاطی شد و قاطی کرده اند !! دیگه بوی عنبر تسارا و گاو ووطویله و الاغ برایشان ضرر دارد !! برای همین هم هست سر درگم هستیم همه !! فقط اگر نگاه به رای داد خود بکنیم خوب متوجه خواهیم شد !! مقلد و طوطی صفت !! فرار از حقیقت و انصاف !! بیخودی خوشیم !! هزار درخت کاج بی ثمر را به جند درخت گردو و توت فروخته ایم !! زیتون هم میدانیم از رودبار است . همه را قر و قاطی میخوریم بدون اینکه از خاصیت و بوجود امدن و اوردن آن اندک اطلاعاتی داشته باشیم !! با انبوهی از لاکها و لباسهای یکبار مصرف چینی روبرو کرده ایم خود را !! ماشین هایمان هم باید خارجکی باشند چینی و ایرانی و اروپائیش هم فرق نمیکند چون نمیدانیم هر کدان چه محستاتی دارند و باید داشته باشند !! تهران شده شهر مثال داستان معتادین !! همه دهاتی اند !! اما معتاد ها اگر تریاکی باشند به طرفشان میگویند شیره ای .. شیره ای به طرفش و همکارش میگوید هروئنی و تزریقی و او هم بطرفش میگوید قرصی بدبخت بیچاره !! یادم رفته که همه معتادیم !! و خلاصه بگویم هروقت گیوه های دست ساز خود را رفتیم مدرنش کردیم و هر وقت باچرمهای خود کفش ساختیم و هر وقت نیمرو و و چغور پغور ها و یتیمچه ها و بورانی ها و نرگسی ها را سعی کردیم با نامهای عوض شده غربی به شکمهایمان سرازیر نکنیم !@! و هروقت بچه مسئول و وزیر ووکیل نازی ابادی نرفت شمیران و فرمانیه و.. انوقت اصالت خود را باز خواهیم یافت و اگر اصالت خود را بدانیم و بفهمیم و برای این اصالت کوشش کردیم تا از ا ن استفاده کردیم و به روستائی نگفتیم دهاتی و شهر های بزرگ احترام همنوعان شهر های کوچک و افرادش را نگهداشتند !!و از عبور از جلو ده و روستائی با به مشاک رسیدن بوی پشگل رو در هم نکشیدیم شاید بشود کاری کرد !! چون یادمان رفته که هستیم و که بوده ایم و جالبتر اینکه هیچکس در این جامعه هنوز نمیداند که پدر بابزرگ چه نام داشته و چکاره بوده !! اما خوب میداند که رستم یلی بود درسیتان !! بااینها روز و شب را سر میکینیم و الکی خوشیم !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
سر خیابون ما یک مدرسه هست. خودم بارها شاهد بودم اولیایی که انتها خیابان زندگی می کنند ، ظهرها برای بردن فرزندشون به منزل ، با وسیله نقلیه شخصی از انتهای خیابان به سر خیابان میان و بچه شون رو برمیدارن و برمیگردن منزل. مسیری که شاید 250 متر هم نباشه و رفت و برگشتش با پای پیاده شاید 15 دقیقه هم طول نکشه. همین افراد باعث ایجاد ترافیک ظهرگاهی در محدوده میشن . آیا این کار با عقل جور در میاد؟!
بختیاری
|
United States of America
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
مالیات ها بر شرکت ها و بنگاه های تهران را اقزایش دهید تا سرمایه از این جهنم واقعی بیرون برود خود به هود همه چیز درست خواهد شد. چرا تمام نقاط نفتی و گازی و ثروتمند ایران محروم اند و کل سرمایه به تهران میرود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ عدالت و اسلام به حرف نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
یک زمانی کلی شعار دادن که با هدفمندی یارانه ها حمل و نقل عمومی فلان میشه و....
هنوز همون خودروهای فرسوده و اتوبوس ها و مینی بوس ها دارن تو تهران حرکت میکنن و ما هم داریم خفه میشیم ....
حمل و نقل عمومی هم که مثل فشار قبر شده ....میری تو اتوبوس و مترو پرس میشی ...
چی شد !!!! شما اگر خبری دارید بگید !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
البته اون موقعه هویدا این شعار رو داد به فکر زیر ساختش هم بود نه حالا که...
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟