جوزف دانفورد مدعی شد، ایران با آزار دادن آمریکا و فعالیتهای دریایی بینالمللی، برای دو آبراه که در تجارت جهانی اهمیت زیادی دارند، یک تهدید تلقی میشود.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی بریکینگ دیفنس، ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مدعی شد، ایران با آزار دادن آمریکا و فعالیتهای دریایی بینالمللی در خلیج فارس و ارسال موشکهای کروز پیشرفته ضدکشتی برای شورشیان در یمن در ساحل دریای سرخ، برای دو آبراه که در تجارت جهانی اهمیت زیادی دارند، یک تهدید تلقی میشود.
وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت توافقهای آستانه که ترکیه ماه گذشته با ایران و روسیه به آن دست یافت و خواستار تشکیل چهار منطقه «بدون درگیری» در سوریه شد، چگونه است، گفت: آمریکا در آن مذاکرات به صورت ناظر حضور داشت ولی واشنگتن تصمیم گرفت در روندی که شامل ایران به عنوان یکی از حامیان آن است، به طور رسمی شرکت نکند. تیلرسون به طور علنی گفته است که ما از هر توافقی که موجب توقف درگیریها شود، استقبال میکنیم. اما ما معتقدیم روند ژنو و نه آستانه، مسیری صحیح برای دستیابی به راه حلی سیاسی در سوریه است. پس از امضای طرح آستانه ما شاهد شواهدی دال بر کاهش خشونت در برخی مناطق هستیم. در عین حال، ما شاهد بودهایم که رژیم سوریه در روزهای اخیر در یکی از مناطق بدون درگیری، چند عملیات مهم انجام داده است. بنابراین، عادلانه است که بگوییم مذاکرات برای برقراری آتشبس، همچنان در حال انجام است.
دانفورد همچنین مدعی شد: من هیچ تغییری در رفتار ایران مشاهده نکرده ام. نیروی قدس سپاه پاسداران همچنان از طریق نیروها و شبهنظامیان نیابتی خود و در لبنان از طریق حزبالله لبنان، نفوذی بدخواهانه در عراق و سوریه دارد. حمایت ایران از شورشیان یمن هم غیرسازنده بوده است. تهران همچنان برای متحدانی مانند اردن و اسرائیل یک تهدید محسوب می شود. بنابراین، کاهش این نفوذ بدخواهانه ایران همچنان یکی از اهداف مهم آمریکا در منطقه است.
وی اظهار کرد: در صحبت درباره ایران همچنین مهم است که بر روی یکی از مهمترین موضوعات برای آمریکا تمرکز شود و آن آزادی کشتیرانی در تنگه های هرمز و بابالمندب است. ایران با آزار دادن آمریکا و فعالیتهای دریایی بینالمللی در خلیج فارس و عرضه موشکهای پیشرفته کروز ضد کشتی به شورشیان یمن در ساحل دریای سرخ، برای دو آبراه که برای تجارت جهانی اهمیت زیادی دارند، یک تهدید تلقی می شود. آمریکا از دهه ۱۹۷۰ و بر اساس «دکترین کارتر» که جیمی کارتر آن را مطرح کرد، به باز نگاه داشتن این آبراههای مهم، متعهد بوده است.