اذیت و آزار هفت میلیون ایرانی، دستور کار سازمان ثبت احوال در آخرین ماه سال 96

مراجعه میلیون ها ایرانی به سامانه ای که سازمان ثبت احوال برای تغییر کارت های ملی کاغذی به هوشمند طراحی کرده است، در آخرین ماه سال جاری مشکلاتی را برای مراجعه کنندگان ایجاد کرد که از جمله آنها می توان به کسر حق ثبت نام بدون تعیین تکلیف نهایی اشاره کرد؛ مشکلاتی که همچنان ادامه دارد و دست کم هفت میلیون ایرانی را در بلاتکلیفی محض قرار داده است.
کد خبر: ۷۸۳۹۵۴
|
۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲ 19 March 2018
|
15828 بازدید
|

اذیت و آزار هفت میلیون ایرانی، دستور کار سازمان ثبت احوال در آخرین ماه سال 96مراجعه میلیون ها ایرانی به سامانه ای که سازمان ثبت احوال برای تغییر کارت های ملی کاغذی به هوشمند طراحی کرده است، در آخرین ماه سال جاری مشکلاتی را برای مراجعه کنندگان ایجاد کرد که از جمله آنها می توان به کسر حق ثبت نام بدون تعیین تکلیف نهایی اشاره کرد؛ مشکلاتی که همچنان ادامه دارد و دست کم هفت میلیون ایرانی را در بلاتکلیفی محض قرار داده است.

به گزارش «تابناک»، مسئولان سازمان ثبت احوال کشور در سال 1396 به صورت جدی پیگیر ماجرای تغییر کارت ملی کاغذی بیش از 60 میلیون ایرانی شدند و با تبلیغاتی که در این زمینه انجام دادند، بخش زیادی از شهروندان را ترغیب کردند که با مراجعه به سامانه کارت ملی هوشمند، فرایند تغییر کارت ملی خود را انجام دهند؛ فرایندی که در مسیر اجرایی شدن دچار ضعف های زیر ساختی فراوانی شد و میلیون ها شهروند ایرانی را در سردرگمی فرو برد.

هرچند از همان آغاز ثبت نام در سامانه کارت ملی هوشمند، اشکالات فراوانی متوجه این سامانه بود و بسیاری از شهروندان امکان ثبت نام آسان و سریع نداشتند، با اطلاع رسانی های مکرر مسئولان در ماه های آخر سال که تأکید کردند آخرین فرصت ثبت نام برای تغییر کارت ملی اسفندماه است، بسیاری از شهروندان را مجبور کرد که به هر شکل ممکن تا پایان سال در سامانه نام نویسی کنند.

شهروندانی که در اسفندماه و در پی پافشاری هشدارهای مسئولان برای ثبت نام در سامانه کارت ملی هوشمند اقدام کردند، به دلیل حجم بالای مراجعه در سراسر کشور با مشکلاتی رو به رو شدند که ضعف در زیرساخت های فنی سامانه دلیل اصلی آن بود و به بسیاری از شهروندان خسارت مالی وارد کرد.

از جمله اشکالاتی که شهروندان در مراجعه اسفندماه خود به سامانه با آن رو به رو شدند، موضوع تکمیل اطلاعات و پرداخت 20 هزار تومان به عنوان حق ثبت نامی بدون دریافت رسید و گزارش مشخص بود؛ اتفاقی که سبب شد این شهروندان علی رغم مراجعه به سامانه و پرداخت پول موفق به تکمیل نام نویسی خود نشوند.

در اسفندماه جدا از بلاتکلیفی وضعیت مبالغ پرداختی، مشکل دیگر سامانه این بود که با خطاهای فراوان رو به رو می شد و زمان و انرژی فراوانی را از شهروندان گرفت.

از دیگر اشکالات موجود در سامانه که اسفندماه و در پی خطاهای مکرر رخ داد، می توان به باز بودن حساب شهروندان برای پرداخت حق ثبت نامی برای دفعات مکرر اشاره کرد. به این معنی که برخی شهروندان پس از پرداخت حق ثبت نام و مشاهده خطا، برای انجام موفقیت آمیز ثبت نام دوباره حق ثبت نامی پرداخت کردند که باز هم به رغم کسر مبلغ از حساب با خطا رو به رو می شد.

سازمان ثبت احوال کشور در همان روزهای آغازین اسفندماه با پذیرش ایجاد اشکال در زیرساخت های فنی سامانه به دلیل مراجعه بیش از ظرفیت به کسانی که به رغم پرداخت مبلغ موفق به تکمیل نام نویسی خود نشدند، وعده داد که نهایتاً تا تاریخ 20 اسفندماه مبالغ پرداختی را به حسابشان بازگرداند.

اکنون و در شرایطی که تنها دو روز از سال 1396 بیشتر نمانده است، بررسی های خبرنگار «تابناک»، نشان می دهد نه تنها وعده چند روز قبل مسئولان سازمان ثبت احوال محقق نشده بلکه این مشکل همچنان ادامه دارد و احتمالا بعد از تعطیلات عید نوروز حل خواهد شد.

بسیاری از شهروندان که در روزهای آغازین اسفندماه با مراجعه به سامانه کارت ملی هوشمند هزینه مربوطه را پرداخت اما گزارش نهایی دریافت نکردند، نه تنها پول های پرداختی آنها در بیستم اسفندماه به حسابشان بازنگشت، بلکه اکنون که به سامانه مراجعه می کنند با پیام نامشخص بودن شرایط ثبت نام رو به رو می شوند؛ مشکلی که مسئول مربوطه این بخش در ثبت احوال آن را طبیعی می داند و وعده می دهد که بعد از تعطیلات حل شود.

الویری، یکی از مسئولان روابط عمومی سازمان ثبت احوال کشور در رابطه با اشکالات پیش آمده و آخرین اقدامات برای رفع آن به «تابناک»، گفت: در اسفندماه بسیاری از شهروندان که تا پیش از آن برای دریافت کارت ملی اقدام نکرده بودند، با این نگرانی که مبادا فرصت ثبت نام تمام شود به سامانه مراجعه کردند و مراجعه چیزی حدود 7 میلیون ایرانی در یک بازه زمانی کوتاه، سامانه را به کلی از مدار خارج کرد.

الویری ادامه داد: مسئولان سازمان همان گونه که وعده داده بودند، تلاش خود را برای حل مشکل تا بیستم اسفندماه به کار بستند، اما این وعده محقق نشد و اشکالات موجود در سامانه در روزهای بعد نیز ادامه یافت.

این مقام مسئول در بخش روابط عمومی سازمان با تأکید بر اینکه چیزی از مسئولیت های ثبت احوال در قبال شهروندان متضرر کم نشده است، افزود: مدیران بخش فنی سامانه کارت ملی در حال حاضر به شدت در حال تلاش هستند تا مشکل را حل کنند و امیدواریم در روزهای آینده این مشکل بر طرف شود.

مسئولان سازمان ثبت احوال در حالی مراجعه نزدیک به 7 میلیون ایرانی را به سامانه دلیل اصلی از کار افتادن آن عنوان می کنند که گویا فراموش کرده اند خودشان با تعیین ضرب الاجل های زمانی، مردم را وادار می کردند تا پایان سال 1396 وضعیت کارت ملی خود را مشخص کنند.

از این گذشته، باید از مسئولان ارشد ثبت احوال کشور پرسید: چگونه سامانه ای را برای پذیرش نزدیک به 80 میلیون ایرانی راه اندازی کرده اند که در آن احتمال مراجعه 7 میلیون شهروند در یک بازه زمانی کوتاه به سایت دیده نشده است؟ آیا در چنین شرایطی که عدم پیش بینی صحیح مدیران به ایجاد مشکل منجر می شود، خسارت و هزینه ها را باید مردم تحمل کنند؟

این مسائل جدا از موضوع مهم وضعیت دقیق مبالغ پرداختی از سوی مردم و نحوه باز پس دهی آنهاست؛ چگونه و چه نهادی می تواند با بررسی دقیق خطاهای رخ داده، رقم دقیق پول های سرگردان را مشخص و وضعیت این مبالغ هنگفت را تعیین تکلیف کند؟!

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۹۱
نادر
|
United States of America
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
سلام من نتونستم تو نوبتم به علت تغییر نوبتم توسط خود ثبت احوال مراجعه کنم حالا هی مینویسیه به پشتبانی زنگ بزنید که شماره ای نداره واحدشون به هرجایی هم زنگ میزنیی برنمیداران کلا به هرجایی هم مراجعه میکنی جوابی دریافت نمیکنی فقط واسه بیست هزارمون اینطوری که مشخصه نقشه کشیدند
پاسخ ها
سید محراب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
قصدم دفاع از ثبت احوال نیست ولی انصافا اگر در زمانهای مناسب اقدام می شد و ثبت احوال می گفت مثلا از حروف الف تا بدر تاریخ مشخص و از حروف ت الی آخر تا تاریخ های مشخص بخوبی مدیریت میشد و بدون مشکل حال تا انجایی که توانسته اند کمبود بودجه را بدوینوسیله دریافت کرده اند و احتمالا در سال جدید مشکل بر طرف خواهد شد زیرا هنوز سامانه جوابگو نیست عزیزان ناراحت نباشند با تاییدی بانک بروید در ثبت احوال و بعد از 6 ماه مبلغ شما واریز خواهد شد نگران نباشید
حسین رسولی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
سلام من متصدی کافی نت هستم و مثل سایر همکاران خیلی با این سایت مشکل داشتم . بعضی وقت ها برای یک نفر دو پرداخت انجام شده که هنوز معلوم نیست این مبلغ اضافه پرداختی تکلیفش کی مشخص میشه. از یک طرف هم تمام نوبت های شهر مشهد تموم شده و سایت تاریخ جدید رو برای نوبت دهی نمیده و مردم بلاتکلیف موندن
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
شما دکان باز کرده اید خوب در کافی نت برگه بزنید نوبت پر شده است مراجعه نکنید تا بعد عید . شما چرا مردم را علاف می کنید؟!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
متاسفانه دفاتر پیشخوان هم مهارت کافی را ندارند و با کوچکترین مشکل نمی توانند راهنمایی کنند و یا ارجاع
به سازمان ثبت احوال می دهند.
برخوردشان با ارباب رجوع هم محترمانه نیست و انگار به اجبار کار انجام می دهند.
سایت مذبور هم مشکل دارد.
از اول باید خود سازمان ثبت احوال این کار را انجام می داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
برادر بزرگوار دفاتر پیشخوان مهارت لازم رو دارن. کار سنگینی نیست ثبت نام وقتی در سامانه پیغام های نامربوط میبینن چه کار کنند؟زیر ساخت سامانه برای دفاتر پیشخوان نیست که ورود کنند و اشتباهات رو برطرف کنن سرور برای ثبت احواله .اول کامل تحقیق کن بعد دفاتر پیشخوان رو محاکمه کن برادر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
اگر-به فرض محال- قراربود دستگاه های حاکمه فقط بدلیل خلف وعده ویا دروغ هائی که به مردم میگوید مبلغ جریمه ای بسیار ناچیز به مردم بدهد مطمئن باشید ده ها برابر مبلغ یارانه بصورت حلال وشرعی وبی دغدغه گیر این ملت میومد...متاسفم که حجم دروغ وخلف وعده به مردم بیش ازحدتصوره!!!
محمد علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
به نام خدا
عملکرد خلاف حقوق شرعی و عرفی در ثبت احوال فقط مختص به این مورد نیست، در نظر بگیرید هزینه های گزاف سند مجدد خودرو( علیرغم سند معتبر صادرت از راهنمایی و رانندگی) هزینه های گزاف یک تایپ ساده، گواهی امضا و دیگر فعالیت هایی که با ادبیات تاریخ گذشته قاجاری به ملت تحمیل میکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
کدوم کارشون دسته که این دومیش باشه!!!
موظ لوبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
خوب ثبت احوال چکار کنه بدبخت. شب عیدی باید پول در بیارن بتونن خرج سرهاشان و سایر هزینه هاشون رو از حلقوم ملت همیشه در صحنه بکشم بیرون تعطیلات عید هم برن موظ لوبر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
بنده هم از مالباختگان هستم حدود 1.400.000 ریال،هنوز که تکلیف معلوم نیست.
بسوزه پدر بی تدبیری و لجاجت و در همین شرایط صحبت از فیلترکردن و...
am
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
سلام،اینجانب و خانواده برای 24اسفند ماه وقت برای تکمیل فرایند کارت ملی داشته برای مراجعه به دفتر پیشخوان و گرفتن عکس در ساعت 18روز 23اسفند برای من پیامک امد که وقت شما به 26اسفند تغییر یافته!!!!با مراجعه حصوری به دفتر پیشخوان آنان اظهار نمودند که این پیامک از طرف ثبت احوال ارسال شده و حتی برای26اسفند هم وقت نخواهند داشت
اکنون سوال این است اگر قرار است سیستم وقتی تعیین کند و مسئولين محترم با پیامک ان وقت را تغییر دهند بهتر نیست از ابتدا مسئولين خودشان با پیامک برای ما وقت تعیین کنند و باعث سردرگمی مردم نشوند،آيا وقت مردم را اینهمه بی ارزش میدانند?
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
چرا مردم باید هزینه این تغییر را پرداخت کنند ؟ من که محاله ریالی بابت این تعویض پرداخت کنم فقط دلم به حال هموطنانم میسوزه که آخر سالی دارن به آب و آتیش میزنن که کارت بگیرند.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟