مماشات پلیس با مشکلات عمومی به قیمت سلامتی مردم!

پاسخ این پرسش را می‌شود از لابه‌لای سخنان رئیس پلیس تهران بزرگ دریافت که در خصوص معاینه فنی اتوبوس‌های شهری می‌گوید: «بخش زیادی از اتوبوس‌های شهری فاقد معاینه فنی هستند و اگر قرار باشد، بنا بر قانون با این اتوبوس‌ها برخورد شود، باید تعداد زیادی از آن‌ها را متوقف کنیم.»
کد خبر: ۸۲۵۸۸۳
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳ 18 August 2018
|
6357 بازدید
|
جریمه بیش از ۷۰۰ دانشجوی خوابگاهی در دانشگاه صنعتی شریفدر مقاطعی که آلودگی هوا یا ترافیک، نفس شهروندان را تنگ و زندگی را به کامشان تلخ می‌کند، اولین راه حلی که مسئولان و کارشناسان ارائه می‌دهند، استفاده از حمل و نقل عمومی است؛ راهکاری که ظاهرا مسئولان هم اعتقاد چندانی به سالم بودنش ندارند!

به گزارش «تابناک»، اهمیت استفاده از حمل و نقل عمومی برای حل مشکلات شهر‌هایی مانند تهران بر کسی پوشیده نیست، اما باید این نکته را هم یادآور شد که هنگامی که صحبت از حمل و نقل عمومی می‌کنیم، منظورمان یک حمل و نقل عمومی با کیفیت و سالم است که بتواند از مشکلات شهری بکاهد، نه حمل و نقلی که خودش قوز بالا قوز شود.

همه کارشناسان و مسئولان در شرایطی مردم را به استفاده از حمل و نقل عمومی تشویق می‌کنند که حمل و نقل عمومی در بسیاری از نقاط کشورمان، چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی فاصله زیادی با استاندارد‌های جهانی دارد؛ عقب ماندگی که ابعادش آنچنان وسیع است که بی کیفیتی و استاندارد نبودن حمل و نقل عمومی در کشورمان، آن را به یکی از منابع اصلی آلودگی هوا تبدیل کرده است.

یک روی ماجرا بخش «کمی» آن است که به کمبود‌های حمل و نقل عمومی اشاره دارد. در حال حاضر تنها در تهران بیش از دو هزار واگن قطار و پنج هزار اتوبوس در حمل و نقل عمومی کمبود داریم؛ کمبودی بزرگ که در هجوم تلخ مردم به سمت واگن‌های قطار و اتوبوس‌هایی که تا سقف پر هستند، به چشم می‌خورد، اما خبری از رفع آن نیست.

اما کمبود‌های عدد و رقمی قضیه فقط یک سوی آن است و در سوی دیگر، «کیفیت» پایین حمل و نقل عمومی قرار دارد، که تقریبا همیشه از آن چشم پوشی می‌شود. کمبودی که البته به راحتی و مبلمان درون این وسایل یا حتی سیستم گرمایش و سرمایش آن‌ها محدود نمی‌شود و در دود سیاه و غلیظی که از اگزوز اتوبوس‌ها خارج می‌شود نیز مشهود است؛ اتوبوس‌هایی که قرار است استفاده از آن‌ها موجب پاک شدن هوای شهر‌ها شود، اما اغلبشان جور چندین دستگاه خودروی سواری در تولید آلاینده‌های هوا را به دوش می‌کشند.

نقیصه‌ای بزرگ که ظاهرا قرار نیست جدی گرفته شود که اگر این گونه بود، فیلتر‌های ویژه اگزوز اتوبوس ها، دست کم در شهر‌های بسیار آلوده‌ای مانند تهران جدی گرفته و پلیس از تردد خودرو‌های آلاینده جلوگیری می‌شد. اما براستی چرا این گونه نمی‌شود و پلیس که به معاینه فنی خودرو‌های سواری حساس است، به حمل و نقل عمومی کاری ندارد؟

پاسخ این پرسش را می‌شود از لابه‌لای سخنان چند روز قبل رئیس پلیس تهران بزرگ دریافت که در خصوص معاینه فنی اتوبوس‌های شهری گفت: «بخش زیادی از اتوبوس‌های شهری فاقد معاینه فنی هستند و اگر قرار باشد، طبق قانون با این اتوبوس‌ها برخورد شود باید تعداد زیادی از آن‌ها را متوقف کنیم.»

سردار حسینی با بیان اینکه بسیاری از این اتوبوس‌ها از نظر پلاک هم مشکل دارند، به ایلنا گفت: «بخش زیادی از آلودگی هوا ناشی از این اتوبوس‌هاست، چون دائم در طول روز در حال حرکت هستند، اما ما به دلیل اینکه این اتوبوس‌ها در حال خدمت رسانی به مردم هستند با اغماض بیشتری با آن‌ها برخورد می‌کنیم و امیدواریم که شهرداری نیز همکاری لازم برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی را داشته باشد.»

آن گونه که از آمار‌ها پیداست، حدود نیمی از اتوبوس‌های شهری فرسوده هستند و استاندارد‌های حداقلی برای رفت و آمد در شهر را ندارند، اما به رغم مشکلات موجود نیرو‌های پلیس و شهرداری چشم خود را به روی این مشکلات بسته اند و برخلاف رویه شان در برخورد با مردم، با اغماض و مدارا با یکدیگر تعامل می‌کنند؛ تعاملی از جنس مماشات.

اینجاست که باید پرسید این اهمال کاری‌ها به چه قیمتی صورت می‌گیرند؛ به قیمت بازی با جان مردم؟ اصلا مگر سلامتی مردم شوخی است که درباره آن اغماض می‌شود؟ آیا مجوزی به امثال پلیس داده شده تا با مردم برخورد کند، اما با نهاد‌ها مماشات؟ به مسئولان شهری و نمایندگان شورا چه؛ آیا آن‌ها فراموش کرده اند که مجموعه تحت امر یا نظارتشان، در آلودگی هوا سهم دارد؟

با شرایط مطرح باید این نکته را به مسئولان شهری متذکر شد که آن‌ها اگر به دنبال حل مشکلاتی مانند آلودگی هوا و ترافیک هستند باید قبل از هر چیزی کمیت و کیفیت حمل و نقل عمومی کشور را بالا ببرده اند، در غیر این صورت تلاش‌های آن‌ها برای فرهنگ سازی برای استفاده از حمل و نقل عمومی راه به جایی نمی‌برد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
با توجه به اینکه قوانین کافی برای جلوگیری از تردد وسایل نقلیه آلاینده وجود دارد، متاسفانه پلیس این قوانین را اعمال نمی کند. به غیر از تهران در سایر شهرها بسیاری از قوانین را اجرا نمی کند. در اصفهان، مثلا، پلیس صرفا در سر چهاراهها دیده می شود که به جریمه برای نبستن کمربند یا صحبت با موبایل اکتفا می کنند. اما مثلا برای عبور کامیونها از روی پل که ممنوع است و تابلوی آن هم در ابتدای پلها نصب شده هیچ حساسیتی نشان نمی دهند. حتی یکبار خود من از پلیسی که در انتهای پل ایستاده بود پرسیدم چرا کامیونها را جریمه نمی کنید، گفت مگر خلاف کرده اند!
سام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
بنده یک اصلاح طلب هستم ولی نه مثل بعضی از اقایان که راهنما به چپ می زنند وبه راست می پیچند!
و اشکالات اساسی به برخی از مشکلات دارم ولی به نظام کشورم احترام قائل بوده و تا پای جان برای حفظ نظام و انقلابم تلاش خواهم کرد وامیدم به اصلاح برخی از امور می باشد ولی یک گلایه بسیار اساسی از نیروی انتظامی محترم ونهادهای نظارتی داشتم !
چرا نیروی محترم انتظامی برخورد جدی با خودروهای الاینده نمی کند؟
خودروهایی که بیشترشان متعلق به شهرداری ها و ادارات و یا موتورسیکلت ها می باشد!
چرا با موتورسواران برخورد نمی کند به خدا قسم توی پیاده رو از دست موتور سواران نمی شود راه رفت!
چرا با دستفروشانی که با بلند گو صبح زود وپایان شب در کوچه ها داد می زنند و مزاحم استراحت مردم هستند برخورد نمی کند!؟
ایا تخلفی سنگین تر از مزاحمت با بلند گو وجود دارد ؟
چرا مسئولان محترم با زنانی که از کودکان جهت تکدی گری استفاده می کنند برخورد نمی کنند!
احساس می کنم که این مماشات مسولان در عبور موتور از پیاده روها و ماشینهای الوده و عدم برخورد با ماشینهای بلندگودار و زنان متکدی یک نوع ظلم به مردم است!
خواهش می کنم برخوردهای خود را اولویت بندی کنید
به نظر من باید برای برخورد با الودگی خودرو ها گشت های ویژه ترتیب داده شو.د
100 نفر نیروی زبده با قد 2 متر استخدام و کارشان فقط باید دستگیری رانند ه های خودروهای دودزا باشد و هزینه این افراد هم باید از جریمه این خودرو ها تامین گردد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
پلیس راهور که خدا خیرشان بدهد در شهر تهران کلا مماشات تشریف دارند و همچنین شهرداری تهران که ویترین شورای شهر هم هست در این مماشات تشریک مساعی شایسته دارد!
تهران به جولانگاه تخلفات موتور سکلیت و اتومبیل تبدیل شده از دور زایی گرفته تا تبدیل پیاده رو ها به پارکینگ اتومبیل و میدان مانور موتور سکلیت و همچنین دستفروشان دوره گرد که پیش چشم گشت به اصطلاح انظباط شهری راه سواره و پیاده می بندند و از چنان قدرتی برخوردارند که نه تماس با ۱۱۰ گره گشاست و نه تماس به شماره شهرداری و اعلام تخلف در سایت شهرداری
خلاصه متخلفین کامروایی می کنند و اینکه در این میان کامی شیرین می شود یانه باید پس از طلوع خورشید شفافیت و بیداری ناظرین روشن شود.
ای کسانی که برای این شورا انتخابتان کردیم؛ چه خبر از وعده هایی که دادید ؟ اصلا هستید؟
اینکه پیاده روها به پارکینگ شبانه روزی تبدیل شده است خواهشمند است سری به فرعیات میدان حسن آباد و خیابانهای میردامادی و شیخ هادی در منطقه ۱۱ بیندازید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
پليس كه فقط به فكر جريمه است
عزیزاله نیک فرجام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
بادرود:اگربگوییم مسولین سلامت به سلامتی مردم فکرنمیکنندبی انصافی است ولی میتوان گفت دراین چندساله آنجایی که باید عملا جلو آلودگیهای زیست محیطی رابگیرندهیچ اقدام قاطعی درموارداضطراری بهیچ وجه انجام نشده مانند توزیع بنزینهای آلوده تولیدشده وغذاهاووتولیدات کشاورزی مملوازکودهای شیمیایی وسموم دفع آفات وآبهای آلوده شده شهری ونهایتاپارازیتهاوتشعشعات درفضا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
نکته جالب و مسخره قضیه اینجاست که این اتوبوس های عمدتاً کهنه سال که به عقیده من باعث بخش عمده ای از آلودگی هوای شهر تهران هستند ، برای شهرداری هستند که همین شهرداری متولی صدور برگه معاینه فنی برای خودروهای شخصی هست و باز همین شهرداری خودروهایی که 2 سال از تولیدشون گذشته و فاقد معاینه فنی هستند رو جریمه میکنه!!! اینجاست که ثابت میشه هدف از معاینه فنی خودروهای شخصی فقط درآمدزایی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
وقتی دولت روحانی که باوعده بهبود اقتصادی اقشارآسیب پذیر ازسال 92 باوجودرفع تحریمها و دوبرابرشدن قیمت جهانی نفت هیچگونه اقدامی جهت رفع وضعیت وخیم اقتصادی اکثریت ملت برنداشته از ماموران چه انتظاری دارید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
مصلحت !!!! نیست
مهدی خندق آبادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
غلیرغم تلاش ارزشمند نیروی انتظامی ولی متاسفانه اقدامات ایشان همیشه مقطعی بوده و تداوم ندارد. برای مثال علاوه بر موضوع فوق برخورد آن نیروی محترم با استفاده کننده گان از چراغهای زنون در روی موتورسیکلت و سواری می باشد که متاسفانه گویا به بوته فراموشی سپرده شده است.
از طرف دیگر ظاهرا با تاریکی هوا کاهش محسوسی در حضور نیروها نیز می گردد.
با آرزوی توفیقات بیشتر ایشان و تشکر از زحماتی که میکشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
همیشه قانون و زور برای ضعیف ها و مردم بوده است.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
صبح ها که سر کار میروم در مسیرم مینی بوسها و اتوبوسهای زیادی رو میبینم که سرویس مراکز دولتی و نظامی هستند . خیلی بندرت پیدا میشه که دود نکنند . بطوری که واقعا نمیشه حتی با فاصله چند ماشین پشت سرشون حرکت کرد . پلیس هم با دیدن شمارشون با آنها کاری نداره
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # قیمت طلا # مهاجران افغان # یارانه # حمله اسرائیل به ایران # خودرو
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
به نظر شما چه کسی در انتخابات آمریکا پیروز خواهد شد؟