فتاوای آیت الله مظاهری
مسئله 2388- اگر حفظ جان مسلمانى يا عدهاى از مسلمانان بر تشريح انسان متوقف باشد و تشريح غيرمسلمان امكان نداشته باشد تشريح مسلمان جايز است، بنابراين در اين زمان كه طب متوقّف بر تشريح بدن انسان است بايد از تشريح ميّت غير مسلمان استفاده شود و اگر غير مسلمان نباشد تشريح مسلمان با اذن ولى يا حاكم شرع جايز است و موجب ديه هم نيست.
مسئله 2389- اگر حفظ جان مسلمانى يا عضوى از او بر پيوند عضوى از اعضاى ميّت مسلمانى متوقف باشد قطع و پيوند آن عضو با اذن آن ميّت قبل از مردن يا اذن ولىّ او يا حاكم شرع بعد از مردن او جايز است و ديه هم ندارد و اگر آن ميّت غير مسلمان باشد اذن هم لازم نيست.
مسئله 2390- اگر عضو ميّت بعد از پيوند حيات پيدا كند از عضويّت ميّت در مىآيد و نجس و ميته نيست بلكه اگر عضو حيوان نجس العين نيز پيوند شود حكم چنين است.
مسئله 2391- اگر براى اثبات جرم احتياج به تشريح بدن ميّت شود، با اذن ولى او يا حاكم شرع جايز است.
مسئله 2392- انسان مىتواند عضوى از اعضاى خود، نظير كليه يا چشم و مانند اينها را در حال حيات بفروشد، چنانكه مىتواند پول بگيرد و اجازه قطع عضوى از اعضاى خود را پس از مرگ بدهد.
مسئله 2393- تزريق خون انسانى به انسان ديگر جايز است، خواه خون مسلمان باشد يا كافر، مرد باشد يا زن، و خريد و فروش خون براى اين منظور مانعى ندارد.
مسئله 2394- دست زدن به مردههايى كه تشريح مىكنند اگر از مسلمان باشد و آن را غسل داده باشند، غسل ندارد، و در غير اين صورت بايد غسل كنند مگر اينكه از دستكش استفاده كرده باشند
مسئله 2395- تغيير جنسيت (بر فرض امكان) يعنى مرد خود را زن، يا زن خود را مرد و يا خنثى خود را مرد يا زن نمايد، اگر داعى عقلايى در آن باشد مانعى ندارد و در احكام، حال فعلى او مناط است.
مسئله 2396- عقيم كردن مرد يا زن خود را و همچنين بستن لولهها، اگر داعى و انگيزة عقلايى بر آن باشد، اشكال ندارد ولى بايد زن با رضايت شوهر و شوهر با رضايت زن اين كار را انجام دهد.
مسئله 2397- در تشريح نگاه كردن مرد به بدن زن و نگاه كردن زن به بدن مرد و نگاه كردن به عورت ديگرى و همچنين دست زدن به بدن نامحرم، اگر پيشرفت علم متوقف بر آن باشد مانعى ندارد، و در صورتى كه بتواند در دست زدن به بدن نامحرم از دستكش استفاده كند، بايد استفاده بنمايد.
مسئله 2398- تحقيقات روى حيوان در علم پزشكى يا جراحى و مانند اينها، اگر پيشرفت علم متوقف بر آن باشد اشكال ندارد، ولى تحقيقات روى انسان موقعى جايز است كه علاوه بر رضايت او خطر جانى و روحى و جسمى براى او نداشته باشد.
مسئله 2399- كورتاژ يكى از گناهان بزرگ در اسلام استو چنانكه گذشت علاوه بر گناه كفّاره نيز دارد، ولى اگر از نظر دكتر متخصّص و متدينحفظ جان زن متوقف بر آن باشد مانعى ندارد.