۱۵ هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردشگر به دو خودروساز پرداخت میشود.
به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: برای بهبود وضعیت تولید در دو خودروساز بزرگ کشور ۱۵ هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردشگر به آنان پرداخت خواهد شد.
عباس تابش افزود: افزایش قیمت خودرو در شرکت های تولید کننده با هدف افزایش تولید در جهت تعادل عرضه و تقاضا، کاهش قیمت در بازار، کمک به مصرف کنندگان خودرو و اشتغال در صنعت خودروسازی در نظر گرفته شده است.
وی گفت: خودروهای بالای 45 میلیون تومان مشمول قیمت گذاری نمی شوند و شرکت های عرضه کننده باید قیمت نهایی مصرف کنندگان را اعلام کنند.
تابش افزود: تا 31 مرداد امسال هیچ خودرویی مشمول افزایش قیمت نمی شود و همه قراردادهای فروش از جمله فروش فوری 30 روزه و قطعی تا این تاریخ باید به قیمت منعقد در قراردادها تحویل شود.
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، خودروسازان حق ندارند بیش از 20 درصد تولیداتشان را به فروش نقدی اختصاص دهند و 80 درصد باید به معوقات اختصاص یابد.
تابش با بیان اینکه ایران خودرو و سایپا 300 هزار معوقه دارند افزود: دو خودروساز بزرگ کشور تعهد 930 هزار دستگاه خودرو را دارند و فروش سال 98 هم در این تعداد وجود دارد.
مدیرعامل ایران خودرو هم در این برنامه گفت: از خرداد سال جاری به بعد ایران خودرو خودروی معوق ندارد.
هاشم یکه زارع افزود: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار از اول شهریور تا آخر دی سال جاری قراردادهای فروش ایران خودرو با افزایش 30 درصد خواهد بود.
وی گفت: هر چه در قراردادهای فروش قیمت قطعی ثبت شده باشد خودروها بدون حتی یک ریال افزایش به مصرف کنندگان تحویل می شوند.
یکه زارع افزود: قراردادهای فروش پژو پارس تا دو ماه دیگر اجرایی می شود.
وی با طرح این سؤال که چرا باید 10 هزار میلیارد تومان پول مشتری و مصرف کننده به جیب دلالان برود؟ گفت: اگر زودتر برای افزایش قیمت خودرو تصمیم گیری می کردند ما هم زودتر به تعهداتمان عمل می کردیم.
یکه زارع با بیان اینکه ایران خودرو در سال 93 هزار و 600 میلیارد تومان اموال مازاد خود را فروخت افزود: هم اکنون بیش از 200 تا 300 میلیارد تومان ملک در ایران خودرو برای فروش وجود ندارد.
وی گفت: در پی آنیم تا شرکت های قطعه ساز را با شرایط خوب به بخش خصوصی واگذار کنیم.
یکه زارع افزود: مجموع اعضای هیأت مدیره شرکت های ایران خودرو 232 نفر است که سعی در کاهش آنان داریم.
وی با تأکید بر لزوم کمک به قطعه سازان کشور گفت: 95 درصد از کمک های نقدی به ایران خودرو به قطعه سازان پرداخت می شود.
یکه زارع افزود: تا پایان اردیبهشت 98 شاهد ایجاد توازن در قیمت تولیدات کارخانه و بازار خودرو خواهیم بود.
مدیرعامل سایپا هم در این برنامه گفت: آنچه باعث وقفه در تولید و عرضه خودرو شد محدودیت هایی بود که پیش آمد.
محمدرضا سروش افزود: تأمین نشدن ارز و قطعات مورد نیاز سازندگان موجب شد تا شرکت نتواند به تعهداتش عمل کند.
وی گفت: قیمت زمان تحویل مبنای محاسبه در قراردادهای ما با مشتریان است.
سروش افزود: بخش عمده تعهداتمان را تا پایان امسال تحویل می دهیم و بخش دیگر تا اردیبهشت سال آینده تحویل خواهد شد.
وی گفت: کاهش سرمایه در گردش باعث بروز مشکلات عدیده در سایپا شده است.
سروش افزود: سایپا بالغ بر هزار میلیارد تومان املاک مازاد دارد که تا پایان امسال بخشی از آن و بخشی از شرکت های مازاد را به بخش خصوصی واگذار خواهد کرد.
وی گفت: فروش فوری خودروهای سایپا از یکشنبه 23 دی آغاز خواهد شد.
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: باید قبول کنیم ما هنوز خودروساز کامل نشده ایم و همچنان مونتاژکار خوبی هستیم.
محمد عزیزی افزود: هزینه های بنگاه داری در کشور بسیار بالاست و پیش فروش خودرو کاری عادی برای تأمین مالی خودروسازان بوده است.