دانشجوی دانشگاه آزاد واحد سمنان موفق به ارائه رساله با عنوان «طراحی و تبیین الگوی خط مشیگذاری اسلامی- ایرانی پیشرفت در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی» شد.
به گزارش «تاباک» به نقل از آنا، پس از گذشت ۱۲ سال از سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به شهر سمنان و تشریح ضرورت الگوی بومی توسعه در کشور، ناصر فخاری دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، موفق به ارائه و دفاع از رساله دکتری با عنوان «طراحی و تبیین الگوی خط مشی گذاری اسلامی- ایرانی پیشرفت در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی» شد.
در سال ۱۳۸۵ با سپریشدن سه دهه از انقلاب و فراهم شدن برخی از زیرساختهای مادی، انسانی و معنوی و با نقد نگاه اقتصادی و مادی توسعه غربی به انسان و رویکرد تکبعدی یا دوبعدی آن به رشد، ضرورت تدوین «الگوی بومی توسعه در کشور» توسط رهبر معظم انقلاب در شهر سمنان و در جمع دانشگاهیان مطرح شد.
لذا دغدغه پرداختن به این موضوع، در ۹ دی ۱۳۹۵ در قالب رساله دکتری به تأیید دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان رسید.
این رساله با راهنمایی هادی همتیان و مشاوره لطفالله فروزنده دهکردی توسط ناصر فخاری دانشآموختهٔ دانشگاه آزاد اسلامی سمنان در رشته مدیریت دولتی، گرایش خط مشی گذاری و تصمیمگیری به سرانجام رسیده است.
فخاری در رساله خود که با موضوع «طراحی و تبیین الگوی خط مشی گذاری اسلامی- ایرانی پیشرفت در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی»بود، آورده است: «همه کشورها برای رسیدن به افقهای متعالی خود نیازمند طرح و الگوهای جامعی هستند تا در شرایط پیچیده و پویای جهانی، بتوانند به آرمانهای خود دست یابند. در جمهوری اسلامی ایران و در سالهای پس از انقلاب، به دلیل عدم تجربه کافی، تحمیل جنگ نظامی، تحریمهای اقتصادی، نفوذ فرهنگی و سیاسی و درنتیجه صرف منابع هنگفت مادی و معنوی برای غلبه بر این چالشها، فرصت و امکان تدوین الگویی متناسب با شرایط تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی فراهم نشد. با آغاز دهه چهارم انقلاب با عنوان دهه پیشرفت و عدالت و فراهم شدن بسترهای لازم، طراحی و تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با دستور رهبر انقلاب در دستور کار نظام قرار گرفت».
در بخش دیگری از مقدمه این رساله نوشته شده است: «ازآنجاکه تعیین سیاستهای کلان کشور بهموجب اصل ۱۱۰ قانون اساسی بر عهده رهبری است، طراحی نهایی این الگو نیز که بهعنوان سند بالادستی تمام سیاستها و برنامههای آتی کشور قرار خواهد گرفت، ضرورتاً باید ملهم از اندیشه و خطمشیهای رهبری در باب پیشرفت باشد. به این منظور، پژوهش حاضر با هدف پر کردن چنین خلأ و ضرورتی درصدد طراحی و تبیین الگوی خط مشیگذاری اسلامی- ایرانی پیشرفت در اندیشه معظمله برآمده است. متناسب با چنین هدفی، تمامی منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، شامل بیانات، سیاستهای ابلاغی، پیامها، احکام و نامههای معظمله شامل ۳۰۸۴ سند، از نیمه خرداد ۱۳۶۸ تا پایان اردیبهشتماه ۱۳۹۷ مورد بررسی قرار گرفت. ۳۸۱ مفهوم، ۷۱ مقوله پایه و ۱۰ مقوله کلان درباره پیشرفت اسلامی- ایرانی، احصاء گردید که نحوه تعامل و ارتباط اینان باهم در یک نظام گفتمانی، موجب تحقق حیات طیبه بهعنوان محور اصلی پیشرفت اسلامی- ایرانی میشوند.»
در اهداف این رساله دکتری میتوان به این مسئله اشاره کرد که الگوی خطمشی گذاری اسلامی- ایرانی پیشرفت در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی، منظومهای است گفتمانی که در بُعد فرهنگی به دنبال مقولات کلان «هویت اسلامی - انقلابی» و «پیشرفت در سبک زندگی» است؛ در بُعد اجتماعی به دنبال مقولات کلان «جامعه اسلامی» و «عدالت اجتماعی» است؛ در بُعد اقتصادی به دنبال مقولهٔ کلان «اقتصاد مقاومتی» است؛ در بُعد آموزش، علم و فناوری به دنبال مقولات کلان «پیشرفت علم و فناوری» و «تحول در نظام آموزشی» است؛ در بُعد سیاست داخلی به دنبال مقولات کلان «مردمسالاری دینی» و «ثبات و آرامش سیاسی» است و در بُعد سیاست خارجی به دنبال مقولهٔ کلان «عزت اسلامی» است. ازآنجاکه رهبر معظم انقلاب پیشرفت را، هم راه میدانند و هم هدف، نحوه ارتباط مجموعهٔ مفاهیم و مقولات در این رساله، ضمن معرفی الگوی خطمشیگذاری رهبر معظم انقلاب اسلامی، نشانگر نقشه راه پیشرفت، مبتنی بر اندیشه معظمله است.
فخاری در پایان یادآور شده است: «شاخصهای پیشرفت در اندیشه رهبر انقلاب عبارتاند از؛ «استقلال»، «عدالت»، «عزت ملی» و «اعتمادبهنفس ملی» و اهداف آن شامل نیل به حیات طیبه، کسب قدرت، انجام رسالت جهانی، ترویج اسلام، تحقق تمدن نوین اسلامی در دو بُعد سختافزاری و نرمافزاری است. الگوی نهایی پژوهش ضمن بنیادین بودن، میتواند بهموجب قانون اساسی بهعنوان سند راهنمای تدوین الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی، مدنظر نهادهای مسئول قرار گیرد و سنگ محکی برای الگوی پایهٔ تدوینشده توسط مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت باشد.»