بهرام پارسایی در گفت‌وگو با «تابناک»؛

‌منعی برای واردات خودرو وجود ندارد/می‌خواستند قانونی تصویب کنند که آن را اجرا نکنند/ لابی و نفوذ گسترده خودروسازی، اجرای قانون را کند می‌کند!

منعی برای واردات نداریم و حتی خودرو‌های ۲۵۰۰ سی سی هم که از سال ۲۰۱۳ ممنوع شده، در هیج جای قانون منعی برای واردات آن وجود ندارد/عوارض هجده‌گانه‌ای که برای واردات خودرو اخذ می‌شود، در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. این موضوع هم به واسطه لابی‌های گسترده در کمیسیون حذف شد.
کد خبر: ۹۰۱۷۶۸
|
۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲ 27 May 2019
|
37975 بازدید
|

‌می‌خواستند قانونی تصویب کنند که بعد آن را اجرا نکنند/ با وجود لابی و نفوذ گسترده خودروسازی‌ها، احتمال کندی اجرای قانون وجود داردچند وقت پیش، مجلس شورای اسلامی، قانون ساماندهی صنعت خودرو را پس از ماه‌ها به تصویب رساند و مقرر شد تا خودروسازی‌های کشور، قیمت تمام شده خودرو و همچنین سود آن را به شورای رقابت اعلام کنند تا این شورا در خصوص قیمت‌گذاری نهایی خودرو تصمیم بگیرد.

به گزارش «تابناک»؛ بنا بر قانون مجلس، خودرو‌های هیبریدی نیز به کلی از پرداخت حقوق گمرکی معاف شدند و به این ترتیب، زمینه برای واردات خودرو فراهم می‌شود. پیش بینی‌ها نشان می‌داد، پس از این مصوبه باید قیمت‌ها در بازار کاهش چشمگیر پیدا کند، که تا حدودی نیز درست از آب درآمد.

با این حال، روز بعد یکی از مسئولان وزارت صمت اعلام کرد، واردات خودروی هیبریدی ـ بنا بر ابلاغیه دولت ـ ممنوع است و اجرایی شدن قانون مجلس، زمانی امکان دارد که واردات و ثبت سفارش خودرو آزاد شود.

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: قوانین مجلس دایمی هستند، ولی برخی قوانین نیاز به آیین‌نامه و دستورالعمل اجرایی دارند؛ اما در موضوع خودرو، قانون صراحت دارد و پس از تصویب آن در شورای نگهبان، قابل اجراست و باید وزارت صنعت و خودروسازی‌ها از آن تمکین کنند.

این نماینده مجلس گفت: واکنش‌هایی که نسبت به تصویب این طرح در مجلس شد و دم خروس خودروسازی‌ها را بیشتر نشان می‌دهد، رفتار چند روز پیش معاون مرتبط با خودرو در وزارت صنعت بود که نگرانی خود را در این باره نشان داد و گفت که این قانون هنوز به تصویب شورای نگهبان نرسیده یا اینکه قابلیت اجرایی ندارد و یا از این موارد که افراد دیگر نیز گفته اند.

وی در ادامه افزود: این موضوع نشان می‌دهد، خود وزارت‌خانه هم دوست دارد بازار این گونه بی ثبات بماند و همین می‌شود که قانون مصوب مجلس را نیز با دستپاچگی بی اثر می‌نامند؛ یعنی تا زمانی که قانون نباشد، این‌ها نخواهند گذاشت بازار اصلاح شود.

پارسایی افزود: در قانون مصوب مجلس، منعی برای واردات خودرو وجود ندارد و تنها خودرو‌هایی که می توانند از معافیت برخوردار شوند، معرفی کرده و نگفته که بقیه خودرو‌ها منع دارند و یا نمی‌توانند وارد شوند؛ اما اگر وزارت صنعت بخواهد این موضوع را دستاویز قرار دهد و مجلس احساس کند که مقاومتی در این خصوص است، به راحتی طرح دیگری را در قالب فوریتی تصویب و شرایط واردات را هم اعلام می‌کنیم. اما این قانون صراحت دارد که واردات می‌تواند صورت گیرد؛ با این تفاوت که خودرو‌های حقوقی معاف از حقوق گمرکی هستند. مجلس به دلیل برخی ملاحظات، یکسری اختیارات به دولت داده، ولی چون خودرو کالایی است که بر تورم کل اثر گذاشته و به تمثیلی برای افزایش قیمت‌ها بدل گشته، باید آن را استثنا کرد، ولی اگر نیاز باشد، ما این موضوع را در مجلس تعیین تکلیف می‌کنیم. خلاصه آنکه ما منعی برای واردات نداریم و حتی خودرو‌های ۲۵۰۰ سی سی هم که از سال ۲۰۱۳ ممنوع شده، در هیج جای قانون منعی برای واردات آن وجود ندارد.

این نماینده در ادامه یادآور شد: متأسفانه طرح اصلی در کمیسیون، دچار تغییرات بسیاری شد، ولی ما توانستیم فقط سه مورد آن را در صحن اصلاح کنیم؛ یکی مربوط به خودرو‌های هیبریدی بود که ما آن را از حقوق گمرکی معاف کرده بودیم و در کمیسیون، به تمام‌هیبریدی تبدیل شده بود تا بتوانند بعدها روی آن، اما و اگر بیاورند، ولی در صحن تبدیل به دو نیرو شد.

بحث دیگر مربوط به پاسخگو کردن خودروساز‌ها بود که به زمان گارانتی معطوف کرده بودند، ولی در صحن اصلاح شد. دیگری نیز قیمت گذاری خودرو بود که قبلا هیچ سازوکاری نداشت، ولی توانستیم این مسأله را در صحن اصلاح کنیم. موضوع دیگری که ما در طرح آورده بودیم، این بود که سایر عوارض خودرو نباید بیشتر از ۲۵ درصد از حقوق ورودی باشد، ولی در کمیسیون حذف شود و چون ناگهانی به صحن آمد، حتی پیشنهاد‌های ما را به بهانه اینکه پیشنهاد‌های جدید جایگزین شده است، نپذیرفتند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هم اکنون عوارض هجده‌گانه‌ای که برای واردات خودرو اخذ می‌شود، بیشتر از حقوق گمرکی است که در دنیا گرفته می‌شود. باید گفت، این میزان عوارض در هیچ جای دنیا وجود ندارد و خلاصه این موضوع هم به واسطه لابی‌های گسترده در کمیسیون حذف شد. به دلیل لابی‌های پشت پرده و نفوذی که خودروسازی‌ها دارند، انتظار می رود تا اجرای این طرح کُند شود، ولی بی شک ما در مجلس بعد، نظارت خود را در این خصوص بیش از هر زمان دیگری خواهیم کرد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۱۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
انقلاب كرديم تا بساط اين لابي گريها و رانتخواريها از بين بره نه اينكه بدتر هم بشه و علني!!!
پاسخ ها
حمیدیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
رسانه های اصلاح طلب: ظریف دست پر از عراق برگشت!!؟
متاسفم که این دولت کار ما را به کجا کشانده که ایران را متوسل کشورهایی میکند که الان هم اگر یک ساعت دست حمایت را از سرشان برداریم سعودی و داعش قورتشان میدهند.
خدایا عزت را به ایران برگردان به حق علی
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
خودرو سازی وکل صنایع کشور را خصوصی کنید تا برای همیشه مردم‌و مملکت از رانت و پارتی بازی و اختلاس ها راحت شوند . بیایید به ارزش های دمکراسی و ارزش و دستاورد علمی در حوزه اقتصاد احترام بگذاریم . اینقدر نگویید کار جهادی کار انقلابی . خصوصی سازی واقعی در صنایع اخرین نسخه شفا بخش اقتصاد کشور هست .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
درود بر حمیدیان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
خلایق هرچه لایق
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
خوشم میاد نزدیک انتخابات شده همه فعال شدن و به فکر ملت هستند. هلاک آخرین جمله هستم:"ولی بی شک ما در مجلس بعد، نظارت خود را در این خصوص بیش از هر زمان دیگری خواهیم کرد." دارن التماس میکنن دوباره به ما رای بدید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
کمیسیون صنایع کلا مافیای خودرو سازی رو درخودش جاداده
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
تصور میکنم مردم ایران و مردم آمریکا در یک چیز مشترکن!ما اسیر خودروسازان شدیم و آنها اسیر کمپانی های اسلحه سازی،اینجا هر روز چند نفر درون خودرو فوت میشن،آنجا چند نفر به رگبار بسته میشن...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
خصوصی بشه کی بخره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
مگه دلار برای واردات خودرو مانده؟ هیچ شرکتی خودرو سازی هم به شما خودرو نمی فروشه، مگر بنجل های چینی!
پاسخ ها
ala
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
این اخبار همش داروغه..جدیدا بهانه کردن آهای مردم میدونید دلیل گرانی خودرو بخاطر توقف تولید و تحویل قطعه توسط یک قطعه ساز هستش.تا کی میخوان دروغ تحویل ما بدن‌ .خیانتی که این مسئولین به ما میکنن هیچ دشمنی در حق ما نکرد.کارشون فقط دروغ گفتن هستش
هوشنگ
| Germany |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
بله اگر ارزی نبود فرغون سازان کشور سال 97 در بدترین شرایط حدود 3 میلیارد دلار برای واردات قطعات خودروهای ملی! ارز نمی گرفتند یا آقایان مافیایی کرمان خودرو و مدیران خودرو 500 میلیون دلار ارز نمی گرفتند. تازه ارز 4200 تومانی نه ارز نیمایی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
قدرت خودروسازان همه را شوکه کرد

شوک نه بخاطر گرانی بلکه بخاطر فساد افسارگسیخته ی خودروسازان و مافیای اقتصادی دولت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
خودروسازها به بهانه حمایت از تولیدات داخلی هرگونه حلبی را به قیمت نجومی و به اسم خودرو به مردم قالب میکنند و دولت نیز حامی انهاست چون هردو کارخانه خودروسازی متعلق به دولت است و مطمئن باشید اگر تعرفه واردات خودرو حذف گردد در عرض چند روز هردوی کارخانه حلبی ساز ورشکست خواهند شد و به بهانه چند هزار کارگران شاغل در انجا جیب 80 میلیون ایرانی غارت میکنند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
سعی می شود همین صنعت نیم بند هم تعطیل شود و چند هزار کارگر ای صنعت هم بیکار شوند این است دست پنهان و استعمار
پاسخ ها
ناشناس
| Seychelles |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
این صنعت نیم بند برای چند نفر کار ایجاد کرده است؟
فکر نمی کنید که بهتر است به جای این زبان بازی ها، به هفده هزار کشته در سال فکر کنید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
بهتر که جمع بشه.آمار تصادفات را چک کنید ببینید چه خبره.امیدوارم واردات خودرو آزاد بشه تا دست مفت خورها زودتر از جیب ملت قطع بشه
Asd
| Seychelles |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
اسم این صنعت نیست.صنعت باید پیشرفت کنه و باید برای کشور ارز آوری داشته باشه.صنعتی که پیشرفت نکنه و ماندگاریش بخاطر انحصار باشه هر چه زودتر تعطیل بشه بهتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
خدا رزاق است شما نگران کارگران نباش
البته تغییر کاربری بدند بهتره هرچی غیر از خودرو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
اگه استعمار همچین خدمتی به ملت ایران کنه ممنونش میشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
حرف مفت وصد من یه غاز نزن جناب.معلومه هیچی از اقتصاد نمیفهمی
هوشنگ
| Germany |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
آقای مافیایی، این حرفا چیه! میلیونها نفر ایرانی از 80 میلیون نفر بیکارند این صد هزار نفر هم روش! مشکلی درست نمی شه! ولی این صد هزار نفر دارن
از جیب 79900000 نفر آدم دزدی می کنند!خدا شاهده ما همه حاضریم حقوق ماهی 2 میلیون تومان از چیبمون به هر کدومشون بدیم این آقایان برای ما ماشین نسازند!
اااااااااااا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
اگر دستم به تو میرسید خفه ات میکردم
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
واقعاباکمبودارزبرای اقلام حیاتی مملکت وبیکاری مشهودازادکردن وروداتومبیلهای خارجی چرا؟ شایدماحالیمان نیست خارجیهامشکل بیکاری بیشترازمادارندمیخواهیم ازنظرانسانی کارخانه های اتومبیل سازیشان فعال شوددرضمن اتومبیلهای کهنه آنهااحتمالابازارخوبی نداردماجورش رابکشیم راستی چه چیزی ازآنهاکمترداریم که اتومبیل کهنه انهاراسوارشیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
همه چی از انها کمتر داریم!!!!!!!!!اگر این دزدیها و اختلاسها در کشورهای اروپائی اتفاق میافتاد چگونه برخورد میکردند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ایا در ان کشورها امکان دارد مدرک کاردانی بجای دکترا قالب شود ؟؟؟؟؟؟؟
ایا کشیشهای انها و نظامیانشان در همه مسائل داخلی و سیاسی دخالت میکنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وطن دوست
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
هیچی حالیت نیست .فقط آزادی ملت به بازی گرفتید
هوشنگ
| Germany |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
دوست عزیز، حواست نیست برای این فرغونها سال گذشته 3.5 میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده! آنهم ارز 4200 تومانی، اونوقت این آقایان با بستن بازار اونهم به همین بهونه ای که شما فرمودید فرغونها را
به سه برابر قیمت به مردم تحمیل می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
با 3/5 میلیارد دلار دویست هزار خودرو خوب با کلی مزیت و تولید قطعات تند مصرف و حتی مجبور کردن
طرف خارجی برای خرید ایران خودرو راستی چرا برای دو شرکت خودرو ساز دولت تلاشی برای سرمایه گذاری خارجی نمیکند واسرار به نگه داشتنن سهم دولت دارد چرا باید این دو خودروساز اینقدر کارگر داشته باشد ؟بازای هر خودررو چند نفر باید کارکنند ؟ طرف
ناشناس
| - |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
گفتی چه چیزی از انها کمتر داریم.
یعنی واقعا نفهمیدی چه چیزی کمتر داریم..خردکمتر داریم دکتر جان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
دم انتخابات بعضی ها فعال شدند تو این هم سالها در مجلس بودید چیکار کردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
دیگه شرکت تو انتخابات تموم شد. محاله دیگه برم به کسی رای بدم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
دزدان قانون مدار
saman
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
یعنی این دوره نمیشه این مصوبه پیگیری بشه و باید یه بار دیگه به شما رای بدیم تا در مجلس بعدی پیگیر باشید؟ جالبه!!!!!
پاسخ ها
هوشنگ
| Germany |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
نه آقاجان، شما همین دوره واردات خودرو را ازاد کنید تا شاید کسی رای بده
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟