معاون اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک شهر تهران در مورد کدگذاری تابلوهای شهر تهران توضیحاتی را ارائه کرد.
به گزارش «تابناک»، مهندس صفیالله عبدی در گفتوگو با ایسنا، در مورد اجرای طرح کدگذاری شبکه معابر شهر تهران با بیان اینکه در دیماه سال ۱۳۹۴ شورای شهر مصوبهای مبنی بر الزام شهرداری تهران به ساماندهی تابلوهای هدایت مسیر و همچنین شمارهگذاری معابر شهر تهران داشت، گفت: برهمین اساس مطالعات کدگذاری تابلوهای شهر تهران را آغاز کردیم و پس از انجام مطالعات تطبیقی و همچنین استخراج دستورالعمل اجرایی، سندی در قالب نظام فنی و اجرایی تدوین شد که براساس آن ساماندهی تابلوهای راهنمای شهری در دستور کار قرار گرفت.
وی با بیان اینکه در مصوبه شورای شهر آمده بود که شهرداری تهران میبایست ساماندهی تابلوها و علائم راهنمای شهری و تابلوهای اطلاعرسانی در معابر شهر تهران را به گونهای طراحی کند که همخوانی با سیستمهای رهیاب خودرویی داشته باشد، اظهار کرد: همچنین می بایست شمارهگذاری بزرگراهها و خیابانهای سطح شهر در راستای آسانسازی تشخیص رانندگان در انتخاب خروجی بزرگراهها و شریانهای اصلی شهر ایجاد شود.
معاون اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک شهر تهران با بیان اینکه کدگذاری معابر شهر تهران بر مبنای یک نظام واحد منطبق با ساختار شهری تهران انجام شد، افزود: سهولت در آدرسدهی و رهیابی مسیر، حل مشکلات ناشی از به کارگیری نامهای یکسان، جلوگیری از تبعات منفی نام معابر از مهمترین فواید کدگذاری معابر است که فاز اول تابلوها نصب شده است و به مرور مابقی معابر جهت تسهیل تبادل اطلاعات شبکه معابر کدگذاری میشود.
عبدی در مورد جزییات تخصیص کد به معابر بزرگراهی و شریانی با بیان اینکه کدگذاری معابر بزرگراهی با اعداد دو رقمی و معابر شریانی با اعداد سه رقمی مشخص میشود، ادامه داد: در هر دو حالت عدد یگان کد، بیانگر شماره نوار است و معابر شمالی – جنوبی دارای کد فرد و معابر شرقی – غربی دارای کد زوج میباشند.
معاون اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک شهر تهران افزود: با توجه به شبکه معابر و تشکیل نوارهای شمالی ـ جنوبی و شرقی و غربی نحوه کدگذاری معابر بزرگراهی اینگونه است که رقم دهگان از اعداد یک تا ۹ حرکت از شرق به غرب برای معابر شمالی – جنوبی و حرکت از شمال به جنوب برای معابر شرقی – غربی است و عدد یکان شماره نوار مربوطه اگر فرد باشد برای مسیرهای شمالی – جنوبی و اگر زوج باشد برای مسیرهای شرقی و غربی است.
وی در مورد کدگذاری معابر شریانی با بیان اینکه کد معابر شریانی سه رقمی است، اظهار کرد: در تعریف کد معابر شریانی رقم یکان که معمولا عددی بین ۱ تا ۹ باشد اگر فرد باشد مربوط به مسیر شمالی – جنوبی و اگر عدد زوج باشد مربوط به معابر شرقی – غربی است و دو رقم سمت چپ نیز که از عدد ۱۰ تا ۹۹ میباشد حرکت از شرق به غرب برای معابر شمالی – جنوبی و حرکت از شمال به جنوب برای معابر شرقی – غربی است و با علامت اختصار شمال (N)،جنوب(S)،شرق (E)و غرب (w)به زبان انگلیسی مشخص می شود.
معاون اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک شهر تهران با بیان اینکه دومین گام نگارش کد بر روی تابلوهای هدایت مسیر، طراحی لوگو است، گفت: لوگوی معابر بزرگراهی به صورت کپسولی و لوگوی معابر شریانی مستطیل شکل است و رنگ زمینه لوگو مطابق با رنگ زمینه تابلوهای هدایت مسیر در معابر مذکور است.(بمانند تصویر ذیل)
وی با بیان اینکه این کدها در تابلوهای شهری نصب میشود، اظهار کرد: نصب این اعداد به معنای حذف مسیرها که به فارسی نوشته شده نیست و این اعداد برای پیدا کردن مسیر در اپلیکیشنهای رهیاب، کاربرد بیشتری دارد.
معاون اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک شهر تهران ادامه داد: کدگذاری معابر براساس استانداردهای فنی انجام شده است و لازم است که این پروژه کدگذاری معابر بزرگراهی تکمیل شود تا بتواند شهروندان دسترسیی بهتری به معابر جمع و پخش کننده داشته باشد اما شهروندان نگران نباشند چراکه عبارات فارسی حذف نمی شود.