به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دومین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
2 مهر 1321، در اين روز و زماني كه ايران در اشغال نظامي خارجي بود، دولت وقت دوباره از مجلس خواست كه با چاپ (بي پشتوانه) دو ميليارد ريال، اسكناس ديگر موافقت كند، زيرا كه دولت هاي اشغالگر آن را خواسته بودند. قبلا هم چنين درخواستي از مجلس شده بود و همين اسکناس هاي اضافي باعث تورم پول و بالا رفتن قيمت ها در کشور شده بود که سال ها ادامه داشت.
2 مهر 1330، دكتر مصدق نخست وزير وقت كاركنان انگليسي صنعت نفت را كه حاضر به انعقاد قرارداد استخدام با دولت ايران نبودند از كشور اخراج كرد كه بيشترشان به بصره رفتند و منتظر حمله نظامي انگلستان و بازگشت به خوزستان شدند! هدف لندن عمدتا اين بود كه با خودداري متخصصان آن كشور از همكاري با ايران، پالايشگاه آبادن بخوابد و ايرانيان دچار مضيقه نفت و بنزين شوند و از مصدق روي برگردانند.
2 مهر 1334، آرتور ميلسپو اقتصاددان آمريكايي كه در سال هاي حكومت رضاخان پهلوي دو بار براي اصلاح سيستم دارايي ايران به تهران آمده بود، در سن 72 سالگي درگذشت.
2 مهر 1388، وزیر امور اقتصادی و دارایی طی حکمی دکتر علی عسگری را به سمت معاون وزیر و رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور منصوب کرد.
2 مهر 1396، تصمیم جدید گروه «بریکس» در مورد بهبود رتبه اعتباری ایران، قدرت چانهزنی مذاکره کنندگان ایرانی با سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه (OECD) را تقویت کرد. اثر اولیه بهبود رتبه اعتباری و گروه ریسک کشوری، در کاهش هزینه های جذب سرمایه دیده می شود. بعد از برجام، رتبه اعتباری ایران از گروه ۷ به ۶ تغییر کرد که همچنان جزو کشورهای با ریسک بالا محسوب می شود. این در حالی است که قدرت های نوظهور اقتصاد جهان، رتبه ایران را بین ۳ تا ۵ ارزیابی کرده اند. رتبه اعتباری ایران نزد گروه «بریکس» متشکل از قدرت های نوظهور در اقتصاد جهانی به زمان پیش از تحریم ها بازگشته است.
2 مهر 1397، مصطفی جودی عضو هیاتمدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی فرسوده گفت: در پی ممنوعیت واردات خودرو، حدود ۵۰ هزار گواهی اسقاط خودروی فرسوده در مراکز اسقاط، بدون مشتری مانده و باعث ضرر و زیان این واحدها شده است.
منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و سایت روزنامک