اختصاص سه تا ۵ درصد درآمد حاصل از فروش خودروسازان به تحقیق و توسعه در حالی در سند چشم انداز پیش بینی شده که هم اکنون این صنعت از کمبود طراحی و توسعه محصول رنج میبرد و تنها راهکار بهبود این وضعیت نیز توجه ویژه به تحقیق و توسعه خواهد بود.
به گزارش تابناک به نقل از خودروکار، نگاهی به آمار واردات قطعات نشان میدهد که هم اکنون عمده این واردات، مواد اولیه است و در چنین شرایطی نتیجه استفاده از واحدهای تحقیق و توسعه به ویژه برای تولیدکنندگان مواد اولیه، یافتن مواد اولیه جایگزین موثر خواهد بود.
عدم توجه به موضوع تحقیق و توسعه در صنعت خودرو به ویژه قطعه در حالی است که به گفته فعالان این صنعت، هم اکنون در دنیا سالانه ۱۱۴ میلیارد دلار صرف تحقیق و توسعه در صنعت خودرو میشود در حالی که نسبت تحقیق و توسعه به ارزش افزوده در صنعت خودرو در ایران به ۱.۲ درصد میرسد. در این میان این پرسش مطرح میشود که دلیل این بی توجهی چیست؟
محمدرضا دهقان، مدیر مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع تولیدی کروز در گفتگو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که خودروساز بودجهای به قطعه ساز در زمینه تحقیق و توسعه اختصاص نمیدهد، میگوید: در حقیقت قطعه ساز بر اساس قطعهای که باید تامین کند اقدام به تولید میکند و از سود حاصل از فروش خود مبلغی را به تحقیق و توسعه اختصاص میدهد.
وی میافزاید: بخشی از بودجهای که در زمینه تحقیق و توسعه هزینه میشود به نیروی انسانی و فضایی که به او اختصاص مییابد تعلق دارد و بخشی نیز به تجهیزات مرتبط با تحقیق و توسعه بازمی گردد که این تجهیزات گران قیمت بوده و اگر میخواهیم در این زمینه پیش برویم باید این تجهیزات را در اختیار داشته تا بتوانیم از آن استفاده کنیم.
مدیر مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع تولیدی کروز با تاکید بر این که میزان اختصاص بودجه بستگی به میزان تیراژ تولید دارد، ادامه میدهد: اگر تیراژ تولید افزایش یابد درصد اختصاص بودجه نیز افزایش خواهد یافت و بر عکس این موضوع نیز خواهد بود، زیرا تجهیزات و هزینه، مبلغ مشخصی دارد.
دهقان با اشاره به اقدامات انجام شده ازسوی این مرکز درسالهای گذشته تصریح میکند: از سال ۹۰ مرکز تحقیقات در این شرکت تولید راه اندازی شد و یک سال و نیم بعد محصولات تولیدی آماده عرضه به بازار شد، اما به هرحال به زمان نیاز بود تا همه محصولات را در اختیار داشته باشیم و نسلهای مختلف محصولات را ارایه دهیم که در نهایت از ۴ سال اخیر، قادر به تولید همه محصولات هستیم.
وی اظهار میکند: این که در بازار چه محصولاتی وجود داشته باشد، سیاست گذاری تعریف شده از سوی خودروساز است و طراحی قطعات نیز بر اساس نیازمندی خودروساز انجام میشود. این در حالیست که نگاهی به فعالیت شرکتهای بزرگ نظیر بوش، زیمنس و کونتینانتال نیز نشان میدهد که این شرکتها نسبت به تولید قطعات ریز اقدام نمیکنند بلکه شرکتهایی خاص موظف به تولید این قطعات بوده و شرکتهای به نام تنها این قطعات را به گونهای کنار هم قرار میدهند تا محصول نهایی و مورد نظر تولید شود.
مدیر مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع تولیدی کروز در پایان با تاکید بر این که با تکیه بر تحقیق و توسعه قادر به تولید همه قطعات به روز دنیا هستیم، میگوید: قطعه ساز همواره بر اساس نیاز خودروساز اقدام به طراحی و تولید قطعه میکند و عدم توجه به شرکتهای تحقیق و توسعه در صنعت قطعه نیز دلایل متعددی دارد که یکی از آنها عدم اختصاص بودجه به این موضوع از سوی قطعه ساز و همچنین خودروساز است.