رد ارتباط آلودگی هوا به کیفیت بنزین

کد خبر: ۹۴۵۳۳۵
|
۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵ 20 December 2019
|
8214 بازدید
|
۶

شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی: منشا آلودگی، وسایل نقلیه دیزلی و احتراق نامناسب سوخت در این خودروهاست.

به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با صدور اطلاعیه‌ای با تاکید بر کیفیت مناسب بنزین توزیعی در کلانشهر‌ها اعلام کرد: منشاء اصلی آلودگی مربوط به وسایل نقلیه در کلانشهر‌ها ناشی از خودرو‌های دیزلی و احتراق نامناسب سوخت در خودروهاست.

در این اطلاعیه آمده است مطابق گزارش منتشر شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران منشا بیش از هشتاد درصد از آلودگی وسائل نقلیه شهر تهران مربوط به کامیون ها، اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها گزارش گردیده که از قضا سوخت مصرفی هیچ کدام از آن‌ها بنزین نیست از این مرتبط دانستن آلودگی هوا با بنزین به طور کامل رد می‌شود.

از سوی دیگر طبق گزارش‌های روزانه سایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران حتی در آلوده‌ترین روز‌های هفته گذشته شاخص آلایندگی SOx که بخشی از آن می‌تواند ناشی از گوگرد موجود در بنزین باشد در حدود ۱۵ بوده که بسیار پایین‌تر از حد مجاز آن یعنی ۵۰ بوده است. این امر نشان دهنده کیفیت بالای سوخت توزیعی اعم از بنزین و گازوئیل در کلانشهر تهران دارد.

شایان ذکر است علاوه بر توزیع روزانه بنزین با کیفیت و با میزان گوگرد زیر ۵۰ پی پی ام مطابق استاندارد یورو ۴ در زمان حاضر نفت گاز یورو ۴ در هشت کلانشهر کشور و کل استان تهران و ۳۲۰ جایگاه در جاده‌های اصلی مواصلاتی کشور توزیع می‌شود.

براساس اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بخش عمده‌ای از آلودگی هوای تهران و اکثر کلانشهر‌ها مربوط به ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که یکی از مهمترین عناصر تشکیل دهنده ذرات معلق هوا، کربن است.

این اطلاعیه می‌افزاید: به واقع بخش کربن دار ذرات معلق به عنوان یکی از زیان بارترین ترکیبات موجود در ذرات معلق از نظر تاثیر بر سلامتی به شمار می‌رود و به طور کلی به دو قسمت کربن آلی (OC) و کربن معدنی (EC) تقسیم بندی می‌شود. کربن آلی شامل عناصری همچون هیدروکربن‌ها حلقوی، آلکان‌ها و اسید‌های آلی است و منبع آن‌ها وسایل نقلیه، احتراق سوخت‌های فسیلی، احتراق چوب، تجزیه گیاهان و واکنش‌های فوتوشیمیایی است.

این اطلاعیه با تاکید بر اینکه منبع اصلی کربن موجود در هوای کلانشهر‌ها ناشی از احتراق ناقص سوخت می‌افزاید: با توجه به مشخص بودن میزان آروماتیک و بنزن و اولفین‌های موجود در بنزین طبق استاندارد آلاینده کربن آلی بخش کوچکی از ذرات معلق را تشکیل خواهد داد. اما کربن معدنی که به دوده اطلاق می‌گردد و مهمترین منبع آن احتراق ناقص سوخت‌های فسیلی وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی است بخش بزرگی از ذرات معلق موجود را تشکیل می‌دهد.

اطلاعیه مذکور در پایان اطمینان داده است در هفته‌های گذشته سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه‌های متولی کنترل و نظارت بر استاندارد سوخت، به دفعات بنزین توزیعی در کشور را مطابق استاندارد دانسته اند وبازرسان و ناظران سازمان‌های ملی استاندارد و محیط زیست به طور مستمر و روزانه اقدام به نمونه برداری و آزمایش سوخت توزیعی در کشور کرده اند و در صورت خارج بودن کیفیت سوخت از استاندارد‌های تعیین شده سریعا مراتب را به مراجع قانونی گزارش می‌نمایند.

علاوه بر این بازرسان شرکت ملی پخش نیز پیش از توزیع سوخت بار‌ها اقدام به انجام آزمایش‌های مختلف کرده اند و در صورت مغایرت هریک از مولفه‌های زیست محیطی سوخت با استاندارد‌های تعیین شده از توزیع آن جلوگیری می‌کنند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۶
نورانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
سلام پس بفرمایید ورود اتوبوس مینی بوس به تهران ممنوع
بنا به نظر فوق در اینصورت آلودگی هشتاد درصد کاهش می یابد
همش به ماشینهای زوج و فرد گیر داده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
این دولت مکرمه و عاشق مردم چه اجباری دارد که خودرو های پر مصرف تولید وبعد هم به مردم همبشه در صحنه سر کوفت بزند.ضمنا الودگی بیشتر از مصرف cnj است که هم قاتل موتور خودرو وهم ملت شریف و مظلوم ایران است.چرا باید تمام کشورهای دنیا به دنبال تولید خودروهای برقی و هیبریدی باشد ولی دولتمردان ما اصرار در عقب ماندگی
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
تاکی دروغ؟
مرتبط دانستن آلودگی هوا با بنزین به طور کامل رد می‌شود؟؟؟!!!
پس چطور از سال ۸۹ بنزین تحریم شد و مجبور به تولید داخل شدیم یکدفعه تمام شهرها و استانها آلوده شدند؟ تا قبل از اون فقط تهران آلوده بود اونهم نه اینقدر - تازه نبود سنسورها و فیلترهای مناسب آلودگی خودروها اعم از بنزینی و دیزلی هم بخاطر عدم توانایی تولید داخل استاندارد این قطعات است
امين
|
United States of America
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
بالاخره به همه ارتباط داره جز تصميم گيران و مسئولين مملكت.!
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
عجب! بنزین هوا رو آلوده نمیکنه؟!
باید مسئولان پخش و پالایش رو پنهان کنن خدای نکرده دشمن اونها رو ندزده!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
حالا تمام مسئولان از زیر بار در میرند

ولی شما تو گوگل مپ لینک ترافیک را باز کنید ، با یک زوم مشخص به پاریس یا دیگر شهر های اروپایی نگاه کنید و بیاید با همان زوم نقشه به ترافیک تهران نگاه کنید میبینید ماشین های در حال ترددد در شهر های اروپایی مثل پاریس چندین برابر ایران است ولی هوای پاک تری دارند پس ضعف مدیریت در تمامی زمینه ها در کشور به چشم میخورد .
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات