اعتراض داوطلبان المپیاد علمی به حذف یک آزمون

کد خبر: ۹۸۰۱۵۸
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹ 23 May 2020
|
7393 بازدید

جمعی از دانشجویان داوطلب المپیاد علمی دانشجویی کشور نسبت به حذف مرحله آزمون غیرمتمرکز المپیاد دانشجویی در دانشگاه ها اعتراض کردند.

به گزارش مهر، این دانشجویان در نامه ای خطاب به دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور و معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعتراض خود را نسبت به عدم برگزاری آزمون غیرمتمرکز المپیاد دانشجویی که توسط برخی دانشگاهها برگزار میشد، ابراز کردند.

در بخشی از این نامه آمده است: «همانطور که مستحضر هستید طبق موازین مصوب، آزمون المپیاد دانشجویی به دو روش غیرمتمرکز و متمرکز هر سال برگزار می شده است و به گواه رتبه های مندرج در تارنمای مرکز المپیاد دانشجویی، اکثر قریب به اتفاق داوطلبان برگزیده مرحله نهایی و حائزین رتبه های برتر در رشته های مختلف، در واقع منتخبین مرحله غیرمتمرکز بوده اند.

این در حالی است که با حذف این مرحله و تعبیه امکان شرکت در آزمون سراسری کارشناسی ارشد به هیچ روی نمی توان شیوه آزمون مرحله غیرمتمرکز را بازسازی کرد؛ زیرا اساس المپیاد دانشجویی مبتنی بر آزمونی تشریحی، مبنایی و تحلیلی است و با روش تستی کنکور ارشد بسیار فاصله دارد و پر واضح است، این معضل و تفاوت اساسی بین روش تستی و تشریحی درحدی نیست که بتوان در بازه زمانی دو ماه آن را رفع کرد!»

دانشجویان داوطلب شرکت در بیست و پنجمین المپیاد علمی دانشجویی کشور در بخش دیگر این نامه با اشاره به اینکه شرکت کنندگان در مرحله غیرمتمرکز از دانشجویان نخبه، استعداد درخشان یا مستعد تحصیلی و برتر هر دانشگاه هستند، یادآور شده اند: «مسدود ساختن این مسیر در برهه کنونی به طور قطع ضربات بسیار سنگینی بر مسیر و برنامه تحصیلی این افراد وارد می سازد و همچنین از اعتبار این آزمون در سنوات آتی نزد نخبگان و جامعه دانشگاهی به صورت محسوسی می کاهد.»

این دانشجویان در نامه خود با اشاره به تلاش به داوطلبان برای آزمون، تغییر نحوه برگزاری آزمون را موجب تضییع حق داوطلبان دانسته و خاطرنشان کردند: «اتخاذ این تصمیم به طور واضح خلاف اعتماد و انتظار قانونی، معقول و مشروع داوطلبان مرحله غیرمتمرکز بر رویه های اجرایی و قانونی است.»

در بخش دیگری از این نامه آمده است: «تعداد شرکت کنندگان در آزمون غیرمتمرکز در هر رشته و در هر قطب علمی به طور میانگین حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر است که می توان با برنامه ریزی و حتی تقسیم وظایف با دانشگاه های مختلف نسبت به برگزاری آزمون اقدام کرد.»

این دانشجویان در بخش دیگری از این نامه درباره تغییرات مرحله آزمون و الزام شرکت در آزمون کارشناسی ارشد یادآور شده اند: «باید توجه داشت که روش جایگزین اعلام شده، مستلزم شرکت داوطلبان آزمون مرحله غیرمتمرکز در آزمون ارشد است و از منظر پروتکل های بهداشتی همان خطر حضور در محیط های عمومی را دربردارد و حتی به دلیل کثرت داوطلبین کنکور ارشد، شرکت داوطلبین مرحله غیرمتمرکز در این آزمون می تواند خطرناکتر هم باشد!»

در ادامه این نامه آمده است: «این درحالی است که بر طبق دستور رئیس جمهور و مصوبات هیئت دولت از ۱۷خرداد ماه مراکز آموزش عالی به منظور پیگیری امور آموزشی باز می شود. همچنین در برهه کنونی که با تلاش سازمان سنجش آموزش کشور کلیه آزمون های سراسری در سال جاری برگزار می شود اگر مقرر است داوطلبان مرحله غیرمتمرکز در آزمونی شرکت کنند، سزاوار است همان آزمون مرحله غیرمتمرکز به روش مقتضی برگزار شود.»

این دانشجویان در نامه خود انتقاداتی را نسبت به تصمیم حذف مرحله غیرمتمرکز وارد دانسته و اعلام کرده اند: «این تصمیم منجر به تضییع حقوق و زحمات تمام دانشجویان المپیادی که خود را برای آزمون المپیاد غیرمتمرکز آماده کرده اند خواهدشد، زیرا دانشجویان المپیادی خود را برای آزمونی تشریحی با ماهیتی تحلیلی واستدلالی و از همه مهمتر با منابعی متفاوت از آزمون ارشد آماده کردهاند، به همین سبب امکان آمادگی و مطالعه دروس غیر از منابع المپیاد و تسلط بر آنها در این مدت محدود با فرض تلاش شبانه روز هم بسیار سخت و دشوار است.

«در واقع این تصمیم مؤید حذف بسیاری از دانشجویان المپیادی از آزمون مرحله نهایی المپیاد است، زیرا باید در این مدت محدود با حجم بسیاری از منابع باقیمانده در یک رقابت نابرابر با دانشجویانی که مدت هاست خود را برای آزمون ارشد آماده کرده اند رقایت کنند و جز نفرات برتر این آزمون قرار گیرند تا بتوانند در مرحله نهایی حضور یابند که این امر دلسردی بسیاری از دانشجویان المپیادی از این رقابت را به دنبال دارد.»

دانشجویان داوطلب شرکت در بیست و پنجمین المپیاد علمی دانشجویی کشور در نامه خود پیشنهاداتی را به منظور ارزیابی کارشناسی و حل مشکل ارائه کرده اند: پیشنهاد نخست ناظر به برگزاری آزمون مرحله غیرمتمرکز در طی یک یا دو هفته با رعایت شرایط زیر است:

۱) پخش کردن آزمون رشته های علمی در روزهای مختلف به منظور کاهش تجمع انسانی. ۲) برگزاری آزمون در دانشگاه های متعدد که دارای فضای مناسب برای برگزاری آزمون و رعایت فاصله گذاری اجتماعی هستند. ۳) کاهش تعداد سوالات در رشته هایی که در دو روز آزمون می دادند و برگزاری آزمون علمی آن رشته ها فقط در یک روز. در این حالت نیازی به تدارک فضای اسکان هم وجود ندارد. ۴) به منظور اجتناب حداکثری از اقدامات غیرلازم، مسئولیت تهیه میان وعده با خود داوطلبان باشد.

پیشنهاد دوم؛ در فرض عدم همراهی با مورد نخست، برگزاری آزمون المپیاد در سال ۹۹ به صورت تک مرحله ای با حضور کلیه داوطلبان معرفی شده مرحله غیرمتمرکز و منتخبین مرحله متمرکز (آزمون سراسری کارشناسی ارشد) پیشنهاد می شود. به نظر می رسد که با توجه به راهکارهای فوق بتوان به خوبی آزمون مورد نظر را برگزار و به اهداف مقرر دست یافت.»

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟