به گزارش تابناک اقتصادی؛ ناصر پاشاپور نیکو کارشناس حوزه کسب و کار با اشاره به اینکه خانه نشینی جزء اولین تاثیرات کرونا بر زندگی افراد است اظهار داشت: هم نشینی با اعضا خانواده، تماشای تلویزیون، حضور در شبکههای اجتماعی، مطالعه کتاب و مجلات و... از جمله فعالیتهای انجام شدهای بوده که افراد در دوران خانه نشینی داشتهاند.
در دوران کرونا حجم خرید تنقلات، سیگار کاهش پیدا کرده است. البته تحقیقات نشان داد که کرونا کسی را سیگاری نکرده است اما به دلایلی افراد سیگاری مصرف خود را افزایش دادهاند. از طرفی 34 درصد حجم خرید وسایل بهداشت فردی و خانوادگی افزایش پیدا کرده است. حجم خرید موادغذایی و نوشیدنی تغییرات قابل توجهای نداشتهاند.
یکی دیگر از سئوالاتی که در پژوهش مصرف کنندگان به آن پاسخ دادهاند، درباره تغییرات روشهای خرید در دوران کرونا بوده است. اطلاعات بدست آمده نشان داد: به طور متوسط 12 درصد از خریدهای سوپرمارکتی در دوران کرونا بصورت غیرحضوری (9درصد) و یا تلفنی ( 3درصد) انجام میشود. این میزان خرید توسط حدود 20% از پاسخگویان انجام شده است. 20 درصدی که نیمی از آنها عنوان کردند: بحران باعث افزایش خرید و یا تغییر رفتار خرید آنها شده اشت. نیمی از این افراد علت آن را مصون ماندن از ویروس کرونا میدانند. اما اگر ویروس از بین برود روش خرید آنلاین را تغییر داده و دوباره خرید حضوری را از سر خواهند گرفت.
اما نیمه دیگر خریداران آنلاین، مزیتهای خرید آنلاین مانند صرفه جویی در وقت، گستردگی انتخاب و راحتی در خرید را علت تغییر انتخاب خود میدانند و عنوان میکنند که در دوران پساکرونا نیز همچنان به خرید آنلاین ادامه خواهند داد.
پاشاپور در ادامه افزود: بازار تبلیغات و ادعاهای مطرح شده توسط شرکتها و برندها در دوران کرونا داغ داغ شد. برندهایی که ادعا کردند برای ایمن نگه داشتن مصرف کنندگان اقداماتی را انجام دادهاند. چنین روشهای برای جذب مخاطبان و سهم بازار بیشتر انجام شده است. اما دادههای پژوهش نشان میدهد که چنین اقداماتی نتیجه بخش نبوده و در تمامی گروه های محصولی از 10 نفر حداکثر 2 نفر این ادعاهای برندها را شنیدهاند. البته تغییر برند یا تمایل به آن تحت تاثیر این ادعاها در گروههای محصولی مختلف، متفاوت و حداکثر 3% از مصرف کنندگان نسبت به ادعاهای مطرح شده واکنش نشان دادهاند.
در مجموع؛ مصرف کنندگان از برندها به جای ادعا انتظارات دیگری دارند. از هر 10 نفر 4 نفر از پاسخگویان انتظار کاهش یا ثبات قیمتی را از برندهای فعال در بازار دارند. همچنین رعایت پروتکلهای بهداشتی و افزایش کیفیت محصولات از جمله انتظارات دیگر مصرف کنندگان است.
ناصر پاشاپور نیکو در پاسخ به این سئوال، با اینکه کرونا مردم را خانه نشین کرده اما گرایش آنها نسبت به خریدهای آنلاین افزایش قابل توجهای نداشته گفت: خرید آنلاین و استفاده از تکنولوژیهای آنلاین در دوران کرونا جهش داشته است. گرچه عدد این جهش هنوز کوچک است اما با اهمیت است و ما نباید جهش را فراموش کنیم. طبق تحقیقات کرونا جهشی را در روند حرکتی کسب وکارهای آنلاین ایجاد کرده است. اگر برندهای مانند علی بابا دچار افت شدهاند به خاطر اتفاقاتی است که در صنعت گردشگری شاهد آن بودیم. بقیه کسب وکارهای آنلاین توسعه داشتهاند. جهشی که از آن صحبت میکنیم سه تا پنج سال زمانی میبرد اما کرونا چنین زمانی را کاهش داده است.
پاشاپور در پاسخ به این سئوال که آیا گرایش شرکتهای بزرگ به سمت فروش آنلاین نتایج مثبتی را به همراه خواهد داشت یا خیر؟ گفت: شرکتهای بزرگ باید با هدف خرده فروشی اقدام به فروش آنلاین کنند. چون عمده فروشی برای آنها نتیجه بخش نخواهد بود. مصرف کنندگان تمایل دارند که خرید محصولات خود را از یک درگاه داشته باشند و به همین دلیل نسبت به خرید آنلاین گرایش پیدا میکنند. بنابراین فروش عمده اینترنتی با رفتار مصرف کنندگان منطبق نیست. کسب وکارها در این شرایط باید الگوهای خرید مخاطبان را به دقت مورد بررسی قرار دهند.
پاشاپور در پاسخ به این سئوال آیا بحران باعث جابجایی نقدینگی میان کسب وکارها شده است؟ گفت: از آنجایی که کشورمان قبل از کرونا دچار بحران اقتصادی بود با قطعیت نمیتوان گفت که اتفاقات اقتصادی اخیر همگی به بحران کرونا باز میگردد. شرایط کشورمان با سایر کشورها متفاوت است. ایران بطور کلی در دور میز تجارت جهانی که کرونا آن را برهم زده، نبوده است. از طرفی شرایط ایجاد شده حتما باعث جابجایی نقدینگی میان کسب وکارها شده است. البته فشار کرونا باعث شده که مابقی کشورها نسبت به ایران منعطفتر از قبل عمل کنند. در نتیجه شدت تاثیر کرونا بر ایران نسبت سایر کشورها کمتر بوده است. همچنین کرونا باعث شده که کشورهای دیگر با ایران معطفتر رفتار کنند و از قوانین یکطرفه آمریکا پیروی نکنند.