تجربه ریزش بورس در سال ۹۲ امسال تکرار می شود؟

ریزش بزرگ بورس در سال ۹۲ را می‌توان تحت تاثیر عوامل بنیادی و واقعی اعم از تغییرات قیمت نفت و ارز یا عوامل غیرواقعی و هیجانی دانست.
کد خبر: ۱۰۰۰۳۸۹
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰ 03 September 2020
|
24607 بازدید
|
۹

به گزارش تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بررسی‌های صورت گرفته نشان از آن دارد که ریزش بزرگ بورس در سال ۹۲ به عوامل بنیادی و واقعی اعم از تغییرات قیمت نفت و ارز یا عوامل غیرواقعی و هیجانی باز می‌گردد، البته در مجموع بیشتر ریزش‌ها تحت‌ تاثیر هیجانات بوده و دوام چندانی نخواهند داشت. به‌طوری‌که بعد از دوره کوتاه ‌مدت شاهد بازگشت بازار به مدار مثبت خواهیم بود.

اوضاع بازار بورس در سال ۹۲
در سال ۹۲ شاهد چهار ریزش بزرگ در بازار بورس بودیم به طوری که می توان به اُفت ۲ هزار و ۳۸۸ واحدی معادل ۷۲/ ۲ درصدی شاخص پس از حباب قیمت‌ها در دی ماه این سال اشاره کرد که دامنه تاثیر این موضوع آنچنان تاثیرش در بازار زیاد بود که ریزش بزرگ دیگری نیز در فروردین سال ۹۳ رقم زد، به گونه‌ای ‌که شاخص در فروردین ماه ۹۳ با کاهش ۰۷/ ۲ درصدی مواجه شد.

ریزش شاخص در سال ۹۲ دلایل مختلفی داشت که می توان به آن‌ها اشاره کرد، این عوامل عبارت اند از:

۱: اجرای نامشخص فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و ابهامات فراوان در خصوص تاثیرات اجرای آن بر صنایع؛ بنابراین ریسک ناشی از کاهش سودآوری شرکت ها، گریبان بخش اعظمی از بازار سرمایه را گرفت.

۲: افزایش نرخ سود سپرده بانکی باعث جا به جایی منابع مالی جامعه از بخش سرمایه گذاری به سمت سپرده‌های بانکی، تقاضای سهام را کاهش داد و در نتیجه شاخص را نزولی کرد.

۳: نامشخص بودن فرآیند حمایتی "صندوق حمایت و توسعه بازار سرمایه " یکی دیگر از عوامل بوده است؛ چون به رغم اینکه مجوز شورای عالی بورس برای راه اندازی صندوق با وعده ورود نقدینگی قابل توجهی صادر شده بود، اما به نظر می‌رسید که حمایت اصولی و موثر از بازار سرمایه توسط این صندوق صورت نگرفته و سیاست‌های عملی و اقدامات به کار رفته در جهت حمایت از بازار سرمایه کاملاً موردی بوده است.

۴: ادعا می‌شود که تصمیم مجلس در واقعی کردن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، به یکباره نرخ را ۵ برابر کرد و در نتیجه عامل مهمی بر جریان منفی شدن بازار بوده است.

آیا روند نزولی بازارسرمایه در سال ۹۹ همانند سال ۹۲ خواهد بود؟
وحید شقاقی کارشناس بازار سرمایه و مشاور وزیر اقتصاد و دارایی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اینکه آیا بورس ۹۹ راه بورس ۹۲ را در پیش گرفته است؟ اظهار کرد: بازار سرمایه در سال ۹۲ با سال ۹۹ تفاوت‌های زیر بنایی زیادی با یکدیگر دارند به گونه‌ای که در سال ۹۲ و۹۳ بحث مذاکرات ایران و روی کار آمدن دولت یازدهم تازه به اوج خود رسیده بود و علاوه بر این هم دولت یازدهم به هر نحوی که بود می‌خواست قدرت خودش را تثبیت کند به طوری که معیار خودش را در جهت خاتمه دادن به تحریم‌ها گذاشته بود.

او افزود: به همین دلیل عموم مردم گمان می‌کردند که با موفق شدن در مذاکرات، قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند و مجموع این مسائل سبب شد که بورس ایران هم با روند نزولی مواجه شود، اما هنوز در سال ۹۹ چنین اتفاقاتی رخ نداده است به علت آنکه ما هنوز به انتخابات آمریکا نزدیک نشده‌ایم و فعلا مشخص نیست که چه کسانی قرار است نامزد انتخابات شوند.

شقاقی بیان کرد: هم اکنون از آنجایی که بحث روند دلار افزایشی شده است و هنوز بحثی در خصوص مذاکرات هسته‌ای جدید وجود ندارد به همین دلیل به صراحت نمی‌توان گفت که آیا دوباره اتفاقات سال ۹۲ رخ خواهد یا خیر، پس از مجموع همین مسائل می‌توان نتیجه گرفت که مولفه‌های سال ۹۲ با ۹۹ بسیار تفاوت دارد.

او در خصوص تاثیر قیمت ارز بر بازار سرمایه گفت: تا زمانی که قیمت ارز افزایشی باشد قطع به یقین شاهد واکنش‌های متفاوتی از بازار سرمایه خواهیم بود، یعنی اگر بازار سرمایه افزایشی باشد، بازار سرمایه هم افزایشی خواهد بود.

در پایان باید گفت اگرچه اکثر کارشناسان، از سرمایه گذاران می‌خواهند که هیجانی تصمیم نگیرند، اما فعلا جو هیجانی بر بازار سرمایه حاکم است و آرام شدن این جو، فقط در گرو خواست و اراده حقوقی‌های بازار است.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
کاملا مطمئنم. هدف از اول همین بوده. نه رونقی هست نه تولیدی. کرونا هم که کل دنیا رو به هم ریخته. بنابراین بهترن منبع کسب درآمد برای پرداخت حقوق کارکنان اینه که از خودشون پول بگیریم.
سهامدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
ریزش رخداد بازار از شنبه رشد می کند. تابناک عزیز مثل اینکه در جریان نیستی؟
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
عزیزم اگر سال 96 را هم هدف بگیری قیمت ارز 6 برابر شده ولی شاخص 20 برابر پس دعوا سر تاثیر نرخ ارز نیست بلکه سر میزان حباب است .با دلار 24000 تومانی شاخص 700000 تایی معقول است و شاخص 2000000 عددی برای دلار 75000 تومانی است نه 25000 تومانی
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
هنوز به انتخابات آمریکا نزدیک نشده‌ایم؟!!!! فرق زیادی هم نمیکنه ... هر کی بیاد تحریم ها برداشته نمیشه و فقط شاید کمی سخت گیری کمتر شود وگرنه اتفاق بزرگی نخواهد افتاد.

نظرر اصلی بایدن هم همون برنداشتن تحریم هاست و اینکه جدیدا میگه بر میگرده به برجام ،بله شاید برگرده ولی اگر ایران امتیازات بزرگی بدهد که مهمترینش برای آمریکا بحث موشکی است که این ممکن نیست ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
ریزش 94 که خیلی بیشتر بود!

بایدن بیاد تکرار میشه و شاخص به زیر 300 هزار میرسه

ترامپ بمونه با شیب ملایم شاخص برمیگرده به 550 هزار تا
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
پس خیلی دولت بیجا کرد که به مردم گفت بیان بورس سرمایه گذاری کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
اگه دولت بگه خودت رو بنداز توی چاه، تو چکار میکنی؟
ممد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
یه جوری می گی ریزش 92 که ادم هنگ می کنه. برادر کلا 2.7 درصد ریخت اون موقع. الان فقط در مرداد 4.73 درصد ریخته. مردادی که اولاش مثبت بود. اینجوری پیش بره شهریور تا 21 درصد می ریزه.
دزدی دولتی ها باعث اینکاره. همین و بس
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
هنوز داری می پرسی تکرار می شود

تکرار شده حتی بدتر از سال92
شاخص نزدیک به 500 هزار تا افت کرده
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا # استقلال # پرسپولیس # خلیج فارس # آرین طباطبایی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات