به گزارش «تابناک»؛ چند روز بعد از شروع سال تحصیلی جدید، حذف دختران از جلد یکی از کتابهای درسی که با مقایسه کتابهای امسال و سال گذشته مکشوف شده، حاشیهای بزرگ پدید آورده که روی حوزه آموزش سایه افکنده است؛ حاشیهای که ساعت به ساعت و روز به روز بر ابعادش افزوده میشود.
ماجرا البته از جلد کتاب ریاضی سوم دبستان شروع نشده و پیش از آن تصاویر عجیب و دور از باوری از برخی تغییرات رقم خورده در کتابهای درسی دیگر منتشر شده بود؛ اما حذف دو دختر از جلد کتاب، حکم کبریتی را داشت که به انبار کاه افتاده و حریقی وسیع را موجب شده است.
حالا دیگر ماجرا محدود به حذف تصویر دو دختر از جلد یک کتاب نیست، که سرنخ سلسله اتفاقاتی در دست عموم قرار گرفته که از مدتها پیشتر کلید خورده و با قوت و قدرت ادامه یافته است، تا جایی که حتی در ایام کرونا هم ادامه یافته و میبینیم کتابهای درسی در حد فاصل سال تحصیلی قبل که با شیوع کووید ۱۹ تقریبا نیمه تمام ماند تا سال تحصیلی جدید، تغییراتی به خود دیده است.
گزارهای که بی هیچ کنکاش، برای بسیاری از ایرانیان قابل باور و معنادار است، چون موارد بسیاری از این دست را به یاد میآورند؛ موارد پرشماری از حذف و اضافههای عجیب در کتابهای درسی که حتی «دهقان فداکار» و «شهید فهمیده» را هم شامل شده است، چه برسد به موارد ریز و درشت در طراحیها و مباحث درسی.
واکنشها به تغییر جلد کتاب ریاضی سوم دبستان به قدری زیاد بوده که طی دو سه روز حجم وسیعی از واکنش های تصویری به ثبت رسیده است؛ واکنش هایی از جنس کاریکاتور، بازطراحی جلد و...
این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش بی توجه به همه این نکات، پس از آنکه حجم انتقادات حذف دختران از جلد یک کتاب درسی را دید، ارتکاب اشتباه جدید را در دستور کار قرار داد و به جای پذیرش اشتباه، مدعی شد که دستکاری در جلد کتاب ریاضی سوم دبستان، عمل به توصیههای هنری و تلاش در جهت خلوت کردن جلد کتاب بوده است!
این ادعا در ادامه تاکید دارد که تصاویر متعددی از دختران در صفحات کتاب و جلد کتابهای دیگر ریاضی قرار دارد که اثبات میکند "حذف دستوری دختران" در کار نبوده است؛ ادعایی که موجب شد موج واکنشها که به انتشار کاریکاتورهایی از حذف دختران از جلد و حتی بازطراحی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان رسیده بود، به بررسی عمیقتر کتابهای درسی برسد.
رویکردی متفاوت و قابل تامل که حالا نتایج جالب توجهی از آن منتشر میشود، از جمله انتشار نتایج تحقیقاتی که پیشتر صورت گرفته و نتایج آن منتشر شده و حالا در شبکههای اجتماعی بازخوانی میشوند و این باور را تقویت میکنند که بر خلاف ادعای وزارت آموزش و پرورش، یک ایده کلی موجب شده که دختران از جلد کتاب حذف شوند؛ همان ایدهای که موجب شده نقش زنان در کتابهای درسی یک چهارم زنان باشد.
البته این آمار مربوط به تحقیقی است که در سال ۸۹ و روی کتابهای پایههای تحصیلی دوم تا پنجم ابتدایی صورت گرفته و تحقیقات جدیدتر حکایت از آن دارد که وضع از این هم وخیمتر شده و نقش زنان و دختران کم رنگتر از قبل شده است. این سوای دستکاری در تصاویر کتابهای درسی است که بعضا پدیدآورندگانش را هم شوک زده و متعجب میکند.
ادعاهایی که بعید نیست به رقم خوردن اشتباهی جدید در وزارت آموزش و پرورش منجر شود؛ به ارائه دلیلهای عجیب و غریب برای اثبات این ادعا که هیچ عمدی در کارشان نبوده و نیست و این همه تغییرات ابهام آفرین در همه سالهای گذشته در کتابهای درسی، همه محصول اتفاق بوده و همه انتقادات به آنها، غرض ورزی است، حتی انتقاد به خلوت کردن جلد کتاب که توصیه روان شناسان و هنرمندان بوده است!