اقتصاد در گذر زمان

از «افتتاح کارخانه سیمان تهران» تا «تکذیب بنزین تک نرخی»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفتمین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۲۳۹۹۶
|
۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲ 27 December 2020
|
7572 بازدید
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفتمین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.


۷ دی ۱۳۱۲، کارخانه سیمان تهران واقع در بین راه حضرت عبدالعظیم و کوه چشمه علی افتتاح شد. منصور وزیر طرق در این باره توضیح داد که قسمتی از کارخانه از دانمارک و بخشی دیگر از سوئد خریداری شده است و همچنین این کارخانه ظرفیت تولید روزانه صد تن را دارد.

۷ دی ۱۳۳۲، علی امینی، وزیر دارایی و هندرسن درباره دریافت کمک بلاعوض جدید آمریکا به ایران به مذاکره پرداختند.

۷ دی ۱۳۳۶، پنجاه دستگاه لکوموتیو دیزل از آمریکا خریده شد.

۷ دی ۱۳۳۷، چاه شماره ۱۹ گچساران به نفت رسید.

۷ دی ۱۳۴۵، بلغارستان از ایران نفت خام خرید.

۷ دی ۱۳۴۶، بانک صادرات و واردات آمریکا ده میلیون دلار به ایران وام داد.

۷ دی ۱۳۴۸، شورای وزیران عمران منطقه‌ای در تهران آغاز به کار کرد.

۷ دی ۱۳۵۳، قرارداد احداث ۱۴ اسکله در بندر شاپور به امضا رسید.

۷ دی ۱۳۵۸، به فرمان امام خمینی (ره) «نهضت سوادآموزی» با هدف ریشه‌کن کردن بیسوادی در کشور تشکیل شد.

۷ دی ۱۳۸۹، نمایندگان مجلس به تقاضای تحقیق و تفحص الیاس نادران و چهار نماینده دیگر تهران از عملکرد دیوان محاسبات کشور در دوره هفتم مجلس (دوره ریاست محمدرضا رحیمی بر دیوان) رای منفی دادند.

۷ دی ۱۳۹۰، علی اکبر محزون مدیرکل دفتر آمار جمعیتی ثبت احوال کشور گفت: شاخص امید به زندگی در کشور، به طور متوسط بین زنان و مردان به ۷۱ و نیم سال افزایش یافت.

۷ دی ۱۳۹۲، رئیس جمهور روحانی طی دستوری به معاون اول خود، خواستار اقدامات لازم برای شناسایی و مجازات کسانی که با تبانی و سوء استفاده از امتیازات خاص، زمینه ویژه خواری و درآمد‌های غیرموجه را فراهم کرده اند، شد.

۷ دی ۱۳۹۴، اولین واکنش عملی نمایندگان مجلس به مصوبه اخیر کنگره آمریکا در قالب طرحی نگاشته شد؛ طرحی با امضای ۱۶۶ نماینده پارلمان ایران که با قید یک فوریت، خواستار اخذ غرامت و خسارت جمهوری اسلامی ایران از دولت آمریکا شده است.

۷ دی ۱۳۹۶، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه بانک مرکزی در جریان تعیین تکلیف سپرده‌گذاران سه تعاونی منحله افضل توس، البرز ایرانیان و وحدت (آرمان)، حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری در اختیار دو بانک (آینده و تجارت) و یک موسسه (ملل) مسوول تعهدات آنها، قرار خواهد داد.

۷ دی ۱۳۹۸، در پی مطرح شدن برخی اظهارات درباره تک‌نرخی شدن بنزین از روز دوشنبه هفته جاری با قیمت ۱۸۰۰ تومان، وزارت نفت صراحتا اعلام کرد: این خبر صحت ندارد و این موضوع در مجموع وزارت نفت به‌عنوان مجری طرح، نه مطرح است و نه فردی از آن اطلاع دارد. به تازگی صحبت‌هایی درباره بنزین در برخی رسانه‌ها به نقل از یک نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح و عنوان شده که با بنزین تک‌نرخی یعنی نرخ ثابت ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان هم اصل ۷۵ رعایت می‌شود، هم مردم رضایت دارند و هم درآمد دولت تامین و در عین حال جلوی رانت و فساد هم گرفته می‌شود.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟