ضدحمله به تقلب در امتحانات آنلاین

ستاد ملی کرونا مجوز برگزاری آزمون‌ها به‌صورت حضوری را نداد بنابراین امسال آزمون‌ها به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شود و همه دانش‌آموزان باید غیر حضوری امتحان بدهند.
کد خبر: ۱۰۲۴۶۹۷
|
۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹ 30 December 2020
|
282823 بازدید
|

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان، در همین زمینه و در چند روز اخیر، پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده که نشان‌دهنده تلاش معلم‌ها برای کاهش امکان تقلب کردن دانش‌آموزان‌شان است و البته موثر به نظر نمی‌رسند. مثلا معلمی به دانش‌آموزانش پیام داده: «در زمان آزمون در فاصله 8 متری شما نباید کسی کتاب باز کند چون سیستم مجهز به برنامه ای است که اگر فردی در 8 متری شما کتاب باز کند یا با شما حرف بزند، برای شما تقلب ثبت می شود!» یا در مورد دیگری معلمی از دانش آموزانش خواسته که تعهد بدهند تقلب نکنند. حالا هرچه که هست، با آنلاین شدن امتحانات، وسوسه دانش‌آموزان برای تقلب بسیار بیشتر از قبل شده است. همچنین صفحه ها و گروه‌هایی در شبکه های اجتماعی هستند که افرادی را معرفی می‌کنند تا به جای شما امتحان بدهند و با تشکیل یک گروه مجازی، دانش‌آموزان می‌توانند با کمک هم به همه سوالات پاسخ دهند. همه این اتفاقات باعث شد لازم بدانیم در این باره، توصیه‌هایی به والدین داشته باشیم.

آسیب‌های تقلب بلندمدت است

نام امتحان برای بیشتر دانش‌آموزان و حتی اولیای آن‌ها، همواره دلهره‌آور و اضطراب‌آفرین است. پیامدهای کسب نکردن نمره مطلوب در امتحان می‌تواند نگرانی از سرزنش‌ها، دلهره شکست، عقب‌ماندن و ناکامی در رسیدن به آرزوها و آرمان‌ها را شامل شود که موجب آزردگی روح و جان می‌شود. متاسفانه یکی از راه‌هایی که بعضی دانش‌آموزان ممکن است برای فرار از این اضطراب و ناکامی‌ها انتخاب کنند، تقلب در امتحان است به ویژه در این روزهای کرونایی که همه آزمون‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود، وسوسه برای بهره بردن از این روش بیشتر شده است. باید توجه کرد که با گسترش تقلب متاسفانه دانش‌آموزان دیگر هیچ تلاشی برای یادگیری درس نخواهند کرد. در این بین، دانش‌آموزان ساعی انگیزه خود را برای یادگیری از دست می‌دهند زیرا نتایج غیرواقعی دیگران را می‌بینند و دانش‌آموزی که در پایه‌های پایین‌تر از این روش استفاده کرده ،در سال‌های بعد در یادگیری مطالب جدید دچار مشکل خواهد شد. واضح است که آسیب‌های تقلب بلندمدت است.

چه عواملی باعث تقلب‌کردن دانش آموزان می‌شود؟

1- ضعف درسی دانش‌آموزان نسبت به محتوای آموزش داده شده در طول سال.

2- انتظارات نامتناسب والدین و معلمان از توانمندی‌های دانش‌آموزان. 3-ترس و نبود امنیت از طرف والدین به خاطر نمرات دریافتی از امتحانات. 4-اعتماد نداشتن دانش‌آموز به خود و آموخته‌هایش. 5-علاقه کمتر به مطالعه در دانش‌آموزان وتلاش برای افزایش نمره به عنوان ملاک برتری و نه بالابردن سطح علمی.

3 گام برای کاهش انگیزه تقلب
برای کاهش تقلب باید به چند محور اصلی توجه کرد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

علت اساسی تقلب را پیدا کنید

در قدم اول باید علت اساسی تقلب را شناخت و درصدد برطرف کردن آن برآمد. به عبارت دیگر، وقتی که علت تقلب دانش‌آموز مشخص شد، باید کوشید و مشخص کرد که چرا از بین راه‌های مختلف، تقلب را برای کسب نمره خوب در امتحان انتخاب کرده است؟ آیا به اندازه کافی درس نخوانده است؟ آیا عادت به تقلب دارد؟ آیا به امید کسب نمره بالاتر بوده است؟ و ... . در هرکدام از این موارد، می‌توان راهکار ویژه آن را ارائه داد. مثلا اگر علت تقلب، کسب نمره بالاتر بوده است، باید دانش‌آموز را توجیه کرد که خوب درس خواندن بسیار مهم‌تر از کسب نمره بیشتر است و فایده‌های زیادتری هم در پی خواهد داشت.

زمینه‌های تسهیل تقلب باید کاهش یابد

به دانش‌آموزان توضیح داده شود که تقلب، انتخاب صحیحی نیست و راه‌های دیگری وجود دارند که با آن ها می‌توانند نتایج بهتر و ماندگارتری را به دست آورند. باید انجام درست یک کار مورد تشویق قرار گیرد و اهمیت تلاش درستکارانه و صادقانه در ذهن دانش‌آموز نقش ببندد. اگر مشکلی در زمینه یادگیری و مهارت‌های دیگر وجود دارد، باید بیشتر به آن توجه کرد و این مهارت‌ها را آموزش داد تا دانش‌آموز برای روز امتحان آماده شود. در نهایت، امتحان در عین وجود جو اعتماد و راحتی باید کنترل شده باشد که کسی سوء استفاده نکند.

دانش‌آموز را غیرمستقیم ترغیب به تقلب نکنید

خانواده و مدرسه، انگیزه تقلب را در دانش آموزان ایجاد نکنند. گاهی شرایط در خانه و مدرسه به گونه‌ای است که به طور غیرمستقیم دانش‌آموز را متمایل به تقلب می کند. محیط آکنده از رقابت برای گرفتن نمره بالا و تأکید زیاد بر برد و باخت، احتمال تقلب را زیاد می‌کند. ترس از آوردن نمره پایین و چشم و هم‌چشمی و توقعات غیرواقع‌بینانه از دانش‌آموز نیز انگیزه تقلب را افزایش می‌دهد. بنابراین با استفاده از شیوه‌هایی که احساس حقارت دانش‌آموز را کاهش و اعتماد به نفس وی را افزایش می‌دهد و با توقعات واقع‌بینانه از دانش‌آموز، می‌توان انگیزه تقلب را کاهش داد.

فقط نمره را ملاک ارزیابی قرار ندهید

در پایان با توجه به آنلاین بودن امتحانات، به معلم‌های گرامی توصیه می‌شود علاوه بر آزمون، تکالیف، عملکرد، پروژه و کارهایی را هم که دانش‌آموزان در فضای مجازی به صورت آنلاین و آفلاین انجام دادند ، برای اعلام نمره نهایی ملاک ارزیابی قرار دهند.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۴۲
انتشار یافته: ۱۴۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
مطمئنا اگه دانش اموزان مطالب رو درست اموزش ببینند تقلب نمیکنند اما متاسفانه برخی از معلمهای عزیز رسما کار خاصی نمیکنند و بچه ها رو به امان خدا و تلوزیون رها کردند ولی سوالات امتحاناتشون بسیار غیر مرتبط با اطلاعاتی که به دانش اموزانشون دادنه
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
این گونه قضاوت کردن صحیح نیست، واینکه بچه ها به امان خدا و تلویزیون رها شده باشند هم درست نیست، بلکه فضای موجود و تصمیمات ارکان بالادستی و الزامات دوران کرونایی باعث شده تا برنامه ریزی بسیاری از مدارس و معلمان دچار اشکال بشه، نمونه اون هم غیر حضوری کردن امتحانات در وضعیت زرد کرونایی است، تصمیمی که مغایر با ابلاغ بخشنامه های پیشین وزارت آموزش و پرورش است. از سوی دیگر کمبود امکانات آموزشی در مدارس دولتی بیداد می کند و هیچکس هم پاسخگو نیست و دائما حرف از بازخواست مدیران یا اعتراض اولیاء دربارۀ کمک به مدرسه است. این وضعیت مثل این می ماند که چشم و دهان معلم را بسته و به او بگویند تدریس کن.
._.
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
عینه معلم زیست ما ._.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
با شما در ضعف آموزش مجازی کاملا موافق ام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
درود بر شرایط
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
موافقم
Unknown
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
اصلا بهانه خوبی نیست بیچاره معلم ها همه تلاششونو میکنن و این خود دانش آموزان هستن که تلاش نمیکنند
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
یک تفکری در ایرانی ها ریشه دوانده که همه باید ایده آل باشند تا من از جام بلند شم نمونه اش این جمله "مطمئنا اگه دانش اموزان مطالب رو درست اموزش ببینند تقلب نمیکنند" من استاد دانشگاهم و به روز ترین مطالب را منتقل می کنم وقتی برخی ضعف در مطالب دارند ممکن است وسوسه شوند تقلب کنند تقصیر من چیست؟
ناشناس
| Netherlands |
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
تاحالا با یه بچه سر و کله زدی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
دلهره شکست، عقب‌ماندن و ناکامی در رسیدن به آرزوها و آرمان‌ها را شامل شود که موجب آزردگی روح و .جان می‌شود.تحقیقات نشون داده که بیشتر چیزایی ک ه تو مدرسه به ما یاد میدن اصلا تو زندگیه روزمره به درد ما نمیخوره پس چرا ما باید بخاطر این چیزای بیارزش وقت خودمونو طلف کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
معلمهای عزیز وقتی اموزشتون در حد مهد کودک و امتحانتون در حد علامه حلی هست توقع تقلب نکردن نداشته باشید بعدش هم چرا اینقده جوش میزنید شما فقط اموزش سطح پایینتونو بدید
پاسخ ها
معلم مظلوم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
سلام من یک معلمم از حرفت خیلی ناراحت شدم
این همه تلاش این همه زحمت خالصانه برای بچه های مردم طوری که آرزو شده تو این دوران کرونا درست و حسابی به درس بچه های خودمم برسم من معلم زیستم دانشجوی دکترام سوادمنم به روز و خوبه چرا با با حرفت به معلم ها توهین کردی ناراحت شدم
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
بنده رتبه یک ارشد عمران دارم و مقطع دکترای عمران درس میخونم، الان چند ماهه که روزانه دارم امتحانات مستمر و... مربوط به پایه هفتم و نهم رو میدم. ناگفته نمونه بعضی سوالاتش واسه من واقعن مشکله.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
من دانشگاه تهران دوران لیسانس یک درسمون مجازی ارائه شد و اکثرا به کلاس های انلاین توجهی نداشتند روز امتحان استاد اعلام کرد که امتحان اوپن بوک هست و فقط از تدریس های انلاین امتحان میاد کل نود نفر درس را افتادند و دانشگاه مجبور به روی نمودار بردن نمرات برای پاس کردن درس مربوطه شد
در مورد دروس ریاضی و فیزیک و ... اصلا اکان تقلب وجود ندارد چون معلم میتواند سوالی مطرح کند که پاسخش در کتاب نباشد و دانش اموز از یادگیری درس مربوطه پاسخ دهد. امتحان اگر مثل تافل باشد و سر تایم مشخص سوال روی صفحه بسته شود و سوال بعدی برود اصلا اوپن بوک هم باشد جای تقلب ندارد
بهتر هست سیستم اموزش پرورش امتحان هماهنگ انلاین برگزار کند و سوالات مستقیما جوابشون در کتاب نباشه و از درک و یادگیری دانش اموز سوال شود. دانشگاه پیام نور خیلی وقته سیستم کامپیوتری امتحان داره و زمانش جوریه طرف وقت نیکنه برای جواب تست کتاب رو بررسی کنه و باید با تمام تمرکز پاسخ بده
راهکار زیاده
P
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
حاجی کسی ک تقلب نکنه دانش آموز نیست
تقلب تو ذات دانش آموزه✌️
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
واقعا مشکل آموزش و پرورش ما خیلی بیش از این حرفهاست بایستی با پیشرفت تکنولوژی تغییرات اساسی در آموزش داده بشه واقعا تا کی بایستی خیلی مطالب و الکی ازبر کنیم و به دانش آموزان فشار وارد کنیم در عصری که با چند دقیقه می توان پاسخ سوالات رو از اینترنت پیدا کرد آموزش بایستی چگونگی و استفاده مناسب و حداکثری از تکنولوژی را به دانش آموزان بده دیگه زمان ازبر کردن جدول ضرب و آموزش زبا ن هایی که کاربرد نداشته و دانش آموز از آن متنفره گذشته و بایستی به علایق و کارهای عملی و استعداد یابی و آشنایی با محیط و سازگاری با محیط زیست و افزایش ارتباط اجتماعی دانش آموزان اقدام کرد وقتش رسیده که تکانی به خود بدیم
اگر دانش آموزی قادر است به سوالهای بدرد نخور شما در زمان مناسب با هر وسیله ارتباطی پاسخ لازم را پیدا کند و ارائه دهد واقعا نمره اش بیست است اصلا نمره معنی ندارد و بایستی برچیده شود معیار آموزش میزان موفقیت افراد در جامعه است نه نمره های کارنامه که فقط استرس و ناامنی به بار میاره
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
ببخشید بعنوان یک استاد دانشگاه و مدیر شرکت نرم افزاری بجای دانش آموزان مدنظر شما که با جستجو در اینترنت جواب سوالم را بدهد، یک کراولر (خزشگر) توسعه می دم و اون فارغ التحصیل مدنظر شما را میذارم بیکار بگرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
سال 1362 بود که دبیری دلسوز در دبیرستان در درس زیست شناسی با ناراحتی و نگرانی گفت :
" با این سهمیه های 40 درصدی رزمندگان که برای بیسوادان فراری از درس خواندن و درس گریز، در کنکور گذاشتند و هر بیسوادی با این سهمیه های مخرب در رشته های حساس دانشگاهی نظیر پزشکی و حوزه پزشکی وارد میشه، خدا به داد این مردم و مملکت در 20 سال آینده ، برسه " !!!
ما میخندیدیم ولی الان گریه میکنیم و می فهمیم منظور آن دبیر محترم و استاد چی بود!!!؟؟؟؟
بیسوادی فارغ التحصیلان حوزه پزشکی داخل کشور ،آنقدر نمایان بود که در سالهای 1371 کاملا" مشهود بود!!
پزشکان بساز بفروش ملک،دلال دارو،تشخیص اشتباه،کاسب و سرکیسه کن، عوامل عقب ماندگی علم پزشکی ایران،....... همه و همه به خاطر وضع کردن آن سهمیه های غلط ، برای تشویق کردن عده ای جهت رفتن به جبهه بود!!! اما به چه قیمتی برای ملت و کشور تمام شد این خیانت عده ای مسئول در وضع کردن این سهمیه ها!!!!؟؟
حالا هم چند سال دیگه نتیجه این بیسوادی دانش آموزان که در مدارس غیر انتفاعی!! مثلا" تیز هوشان !! و حالا هم که به خاطر کرونا در خانه مثلا" درس می خوانند !!!!! خودش را نشان خواهد داد......
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
دروغگو سال 62 دانشگاهها تعطیل بود
mrs
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
عزیز دل برادر 62 نه 63 با 64 یا هر رمان دیگر اصل حرف که درست است. تو اگه راست میگی چرا اینجا نموندی و در رفتی؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
والا ما هم امتحان میگیریم. ولی باید سبک ازمون گرفتن عوض بشه. باید اموزش داده بشه سبک های نوین. مثلا سوالاتی طرح بشه که با باز کردن کتاب نشه حلشون کرد. تحلیلی باشن به جای حفظی و اینکه سوالات تستی با مدت زمان کم. راه های خیلی زیادی هست که تقلب حداقل بشه. در ضمن در امتحان حضوری هم 10 الی 25 درصد دانشجویان و دانش اموزان میزانی از تقلب را دارند. پس زیاد سخت نگیریم و با هم زندگی کنیم
پاسخ ها
سید مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
این حرفتون مثل اینه آب می خواهید جایش قول را به بچه می دهند باران می یاد ؟ خجالت هم خوب چپیزیه مدارس از ابتدا باید بصورت مفهومی وعلمی باشد
کاوه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
واقعا امروزه علاوه بر دانش آموزا معلما هم زدن تو کار کم کاری .......
صحرا حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
سلام خسته نباشید دختر من غیر انتفاعی درس می خونه کلاس هفتم هست ولی بعضی از معلماشون فقط همون نمره ای گرفتن و ملاک میدونن وهیچ کدام از فعالیتهای کلاسی و پروژه را مد نظر نمی گیرن
برچسب منتخب
# سید حسن نصرالله # لبنان # طبس
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات