آملی لاریجانی:

شهید سلیمانی به تأسی از مکتب اسلام، قهرمان پرور بود

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را قهرمانی الهی و نورانی دانست و اظهار کرد: مکتب اسلام، قهرمان پرور است و شهید سلیمانی نیز به تأسی از همین مکتب، هم مجاهدی بود قهرمان و هم قهرمان پرور، که آثار اقداماتش تا قرن‌ها در عالم باقی خواهد ماند.
کد خبر: ۱۰۲۶۳۳۹
|
۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳ 06 January 2021
|
9613 بازدید
به گزارش تابناک به نقل از اداره کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مجمع با تسلیت سالروز شهادت سردار رشید اسلام شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همچنین ارتحال عالم ربانی و فیلسوف الهی، مرحوم آیت الله مصباح یزدی، آیه شریفه «ولاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون» را در وصف شهدا مورد اشاره قرار داد.

وی تصریح کرد: فهم عمق این معنا که شهدا زنده‌اند و نزد خداوند، مرزوق به رزق الهی هستند، شاید برای امثال ما دشوار باشد. همه انسان‌ها حیات ابدی دارند، اما مهم این است که چه حیاتی. تعبیر «أحیاء عند ربهم یرزقون» که در مورد حیات شهدا در قرآن کریم وارد شده، غیر از حیات جاودانه سایر انسان‌ها است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: شهدا به حیات طیبه الهی زنده‌اند و مرزوق عندالله هستند. بی‌تردید هر آنچه از ناحیه حق متعال به انسان‌ها می‌رسد رزق است، اما درک ما از اوصاف رزقی که شهدا می‌برند عاجز است. نظر به وجه الله یکی از این رزق هاست.

آیت الله آملی لاریجانی در توضیح این سخن، به یکی از مراتب حیات طیبۀ شهدا به عنوان نمونه اشاره کرد و افزود: آنجا که همه انسان‌ها در مواقف محشر ایستاده‌اند، باب الجنه برای شهدا مفتوح است و در کمال آزادی و آسایش، بدون هرگونه گرفتاری که سایر انسان‌ها به آن دچارند، از صف محشر عبور می‌کنند و وارد بهشت می‌شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مراتب تأثیر شهدا در این دنیا، برخی شهدا را دارای تاثیراتی دانست که تا قرن‌ها باقی می‌ماند و با بیان اینکه شهید سلیمانی در زمره همین شهدا بود، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین آثار برخی شهدا از جمله حاج قاسم سلیمانی، قهرمان پروری است و الگوی اعلای این شهدا، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است که خود یک قهرمان الهی و ارزشی بود و با وجهه قهرمانی خود در طول تاریخ، روح‌های بسیاری را زنده ساخت.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به آیات ۱۲۰ و ۱۲۱ سوره توبه، یادآور شد: خداوند در بخشی از آیه ۱۲۰ سوره توبه می‌فرماید «لا یُصِیبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَطَئُونَ مَوْطِئًا یَغِیظُ الْکُفَّارَ وَلَا یَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَیْلًا إِلَّا کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ» یعنی هر تشنگی و رنج و گرسنگی در راه خدا و قدم گذاشتن در هر مکانی که کافران را به خشم آورد و انتقام از هر دشمنی، مستوجب ثبت پاداش یک عمل شایسته در کارنامه مجاهدان راه حق است. در آیه بعدی می‌فرماید «وَلَا یُنْفِقُونَ نَفَقَةً صَغِیرَةً وَلَا کَبِیرَةً وَلَا یَقْطَعُونَ وَادِیًا إِلَّا کُتِبَ لَهُمْ لِیَجْزِیَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ» یعنی هر مال کوچک و بزرگی که هزینه کنند و هر سرزمینی را در مسیر مجاهدت در راه حق بپیمایند، در پرونده اعمالشان ثبت می‌شود تا خداوند متعال از باب فضل خویش، به آنان پاداشی بمراتب بهتر و بیشتر از اعمالشان عطا فرماید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، شهید سلیمانی را از مصادیق بارز این آیات الهی دانست و با اشاره به زوال قهرمانی و قهرمان پروری در تفکر مدرنیته و لیبرال دموکراسی تصریح کرد: برخی فیلسوفان غربی در مقام نقد مدرنیته گفته‌اند زندگی مدرن، برخاسته از آموزه‌های مدرینیته حیات قهرمانی یا به قول آن‌ها Heroic Life را از بین برده است. در حالیکه یکی از مهمترین خصائص مکتب اسلام، قهرمان پروری است؛ آن هم قهرمانانی متصل به عالم نور که ارزش‌های الهی را زنده می‌کنند و حیات قهرمانی را در جامعه رواج می‌دهند. شهید سلیمانی اینچین بود: سلام علیه یوم ولد و یوم مات شهیداً و یوم یبعث حیاً.

آیت الله آملی لاریجانی در پایان، شهید سلیمانی را قهرمانی الهی، نورانی و قهرمان پرور توصیف کرد و گفت: ما باید به داشتن چنین قهرمان‌هایی که عمر خود را در مسیر مجاهدت در راه خدا گذراندند و آثار جهاد آنان تا قرن‌ها باقی خواهد ماند، افتخار کنیم.

بر اساس این گزارش در این جلسه بحث‌ها پیرامون تدوین سیاست‌های کلی تامین اجتماعی ادامه یافت.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟