به گزارش تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جواد ناصریان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: یکی از برنامههای وزارت کشور مدیریت بر پدیدهها خصوصا مهاجرت غیر قانونی است؛ براساس قانون هر دستگاه اجرایی متولی بخشی از فعالیتهای مقابله با این وضع هستند که پس از پیشنهاد وزارت کشور و مصوبه شورای عالی وزیران، باید تشکیل سازمان امور مهاجرت در مجلس تصویب شود تا مدیریتها به صورت یکپارچه و تمرکز بر مدیریت اتباع بیگانه در یک مرکز انجام و پیگیری شود. براساس آمارها یک میلیون نفر اتباع بیگانه مجاز داریم و شاید بیش از یک میلیون نفر نیز اتباع غیر مجاز در کشور باشند.
وی گفت: سالانه حدود ۷۰۰ هزار نفر از کشور طرد میشوند، اما به دلایلی دوباره به داخل کشور بر میگردند.
ناصریان افزود: بازنگری در رتبه بندی فرمانداریها اتفاقی بود که بعد از سال ۷۷، در سال ۹۲ انجام دادیم که برای راهبری آنها نیاز به بدنه تخصصی بود و به دستور وزیر کشور، چارچوب مشخصی برای انتخاب مدیران تهیه شد؛ همچنین فرمانداران و بخشداران در راستای این چارچوب انتخاب و انتصاب میشوند.
او ادامه داد: در پی دستیابی به خدمات رسانی سریعتر به مردم نیاز به انتقال اختیار تصمیم گیری به برخی دستگاهها داشتیم که طی آن ۴ مصوبه دریافت کردیم و براساس آن اختیار ۵۸۴ دستگاه به خودشان واگذار شد.
ناصریان درباره الکترونیکی شدن فرآیندهای مختلف در کشور تصریح کرد: ۱۳۶ فرآیند شناسایی شد و تا پایان دولت این فرآیندها الکترونیکی میشوند و نیازی به حضور مردم نخواهد بود.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور افزود: تهیه چارچوب استفاده از نیروهای وزارت کشور و استفاده کمتر از نیروهای سایر دستگاه ها، دستورالعملی دیگر بود که ما به دستگاههای خود ابلاغ کردیم.
او در ادامه بیان کرد: توجه به انتصاب جوانان و بانوان دیگر برنامهای بود که انجام دادیم؛ مقرر شد ۳۰ درصد از مدیریت در اختیار بانوان قرار بگیرد و در وزارت کشور هم این موضوع رعایت شد و در حوزه جوانان، سنین بین ۳۰ تا ۴۵ سال را در پستهای مختلف مدیریتی قرار دادیم و حدود ۱۷ نفر از معاونان استانداران را از بانوان قرار دادیم و در بخشهای دیگر هم از این ظرفیت استفاده کردیم.
ناصریان افزود: تهیه بانک اطلاعاتی دقیق برای استفاده از افراد در ارگانها و دستگاههای مختلف از دیگر برنامههایی بود که انجام دادیم.
او همچنین گفت: در شرایط کرونا حدود ۴-۵ میلیون مراجعه کننده به دستگاههای اجرایی مختلف داشتیم که با تقویت سامانه الکترونیکی دولت، شکایات مردمی را دریافت کردیم و از این طریق نظارتی به دستگاههای اجرایی کشور داشتیم.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور در ادامه تصریح کرد: برای خدمات رسانی دقیق تر، میز خدمت را راه اندازی کردیم و قصد داریم به صورت الکترونیکی هم آن را راه اندازی کنیم.
ناصریان عنوان کرد: در حوزههای مختلف همکاریهای مختلفی را داشتیم، مثلا در حوزه عمرانی، همکاریهایی برای الحاق ۵ هزار دستگاه اتوبوس را داشتیم و در حوزه انتخابات، برنامههایی برای الکترونیکی کردن احراز هویت نامزدهای انتخاباتی انجام دادیم.
او با اشاره به اقدامات وزارت کشور در سیل سال ۹۸ اظهار کرد: در سال گذشته همزمان ۲۴ استان درگیر سیل شدند و بعد از تشکیل قرارگاهی، اقدامات لازم برای مدیریت سیل انجام شد؛ در وزارت کشور ۷ کمیته ایجاد شد که مسئولیت کمیته تعیین خسارت به معاونت توسعه مدیریت و منابع واگذار شد، پس از آن بعد از ایجاد سامانه ای، تصمیم به برآورد خسارت گرفتیم که در این سامانه افراد تمام اطلاعات خود را ثبت میکردند و با استفاده از ظرفیت پژوهشگاه فضایی کشور، برای راستی آزمایی اقدامات افراد استفاده کردیم.