بازدید 7846
۱

ساز «زارگیری» ثبت میراث ملی ایران شد

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان از ثبت ۷ اثر ناملموس استان در فهرست آثار ناملموس کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۰۳۸۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸ 04 March 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسناف سهراب بناوند صبح امروز (۱۴ اسفندماه) در تشریح این خبر، عنوان کرد: در جلسه شورای ملی ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس کشور، مراسم نوبان، مهارت ساختن و نواختن تنبوره، حجله کنگ، ساخت منیور و گبولی و همچنین مهارت باسنک و مراسم شوواری به پیشنهاد منطقه آزاد قشم به ثبت رسید.

وی با اشاره به اینکه ساز منیور و تنبوره از سازهایی است که در مراسم آیینی نوبان استفاده می‌شود، افزود: نوبان در اعتقادات اهل هوا نوعی باد است که جسم و روان مبتلایان را تسخیر می‌کند و برای رهایی فرد نوبی (مبتلایان به نوبان) هیچ درمانی جز برقراری مجلس نوبان و اجرای موسیقی و آوازهای مخصوص وجود ندارد و بدون وجود تنبوره و منیور، فرد مبتلابه نوبان درمان نخواهد شد.

بناوند در خصوص حجله کنگ اضافه کرد: حجله اتاقی است با تزئینات بسیار و مربوط به آیین ازدواج که همراه با چندین مهارت و مراسم خاصی آماده می‌شود.

وی ادامه داد: طبق سنت مردم کنگ برای عروس و داماد در خانه پدر عروس اتاقی در نظر گرفته و آن را به بهترین شکل تزیین می‌کنند.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان در پایان بیان کرد: گبولی نیز یکی از غذاهای اصیل مردم بندرلنگه و کنگ است که از طریق تجارت با هند، این غذا وارد منطقه شده و به یکی از غذاهای اصیل و قدیمی تبدیل‌شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
چه روز دیگه امارات ادعا می کنه میراث فرهنگی کشور خودمه و ثبت جهانی میکنه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر