بازدید 5655

افزایش تولید نفت ایران و آشفتگی در بازار جهانی

تولید نفت خام ایران بر اساس تازه‌ترین گزارش اوپک در ماه آوریل (اسفندماه - فروردین‌ماه) افزایش یافت و از رقم دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه گذشت اما اینکه ایران می تواند به صادرات بیش از دو میلیون بشکه نفت برسد طبق اعلام کارشناسان بستگی زیادی به روال مذاکرات و وضعیت بازار نفت دارد.
کد خبر: ۱۰۴۶۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸ 17 April 2021

تولید نفت خام ایران بر اساس تازه‌ترین گزارش اوپک در ماه آوریل (اسفندماه - فروردین‌ماه) افزایش یافت و از رقم دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه گذشت اما اینکه ایران می تواند به صادرات بیش از دو میلیون بشکه نفت برسد طبق اعلام کارشناسان بستگی زیادی به روال مذاکرات و وضعیت بازار نفت دارد.

به گزارش تابناک اقتصادی، گزارش ماه آوریل اوپک نشان می‌دهد تولید نفت خام ایران براساس گزارش منابع ثانویه در ماه مارس نسبت به ماه ژانویه (بهمن‌ماه - اسفندماه) با افزایش ۱۳۷ هزار بشکه‌ای به دو میلیون و ۳۰۴ هزار بشکه در روز رسیده همچنین ۱۳ عضو اوپک در ماه مارس ۲۵ میلیون و ۴۲ هزار بشکه نفت خام تولید کردند که ۲۰۱ هزار بشکه بیشتر از ۲۴ میلیون و ۸۴۲هزار بشکه ماه فوریه است.

آنگولا، لیبی و عراق با افزایش روزانه ۴۰ هزار بشکه، ۲۶ هزار بشکه و ۲۳ هزار بشکه پس از ایران بیشترین افزایش تولید در ماه مارس را به خود اختصاص دادند. تولید نفت خام عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک در ماه مارس ۳۳ هزار بشکه کاهش یافت، منابع ثانویه مقدار تولید عربستان در این ماه را هشت میلیون و ۹۰ هزار بشکه در روز عنوان کردند.

افزایش بیش از ۳ دلاری قیمت نفت خام سنگین ایران

قیمت نفت خام سنگین ایران براساس تازه‌ترین گزارش اوپک در ماه مارس نسبت به ماه فوریه ۳ دلار و ۶۴ سنت برابر با شش درصد افزایش یافت. قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه مارس ۶۴ دلار و ۳۰ سنت ثبت شد، در حالی که در ماه فوریه هر بشکه ۶۰ دلار و ۶۶ سنت بود. همچنین قیمت سبد نفتی اوپک هم در ماه فوریه با افزایش ۵.۷ درصدی به ۶۴ دلار و ۵۶ سنت برای هر بشکه رسید که ۳ دلار و ۵۱ سنت بیشتر از ماه فوریه است.

واردات بالای نفت چین از ایران در ماه‌های اخیر تقاضا برای نفت تولیدکنندگان رقیب را به شدت کاهش داده و فروشندگان نفت کشورهای دیگر نظیر برزیل، آنگولا و روسیه را وادار کرده است قیمتهایشان را کاهش داده و نفتشان را به مقاصد هند و اروپا ارسال کنند. با وجود این که انتظار می رفت دولت بایدن مذاکرات با ایران برای احیای برجام را ازسربگیرد، افزایش خرید نفت ایران از سوی چین بازار را غافلگیر کرد و باعث محدود شدن رشد قیمتهای جهانی شد.

بر اساس گزارش رویترز، انتظار می رود خرید نفت چین از ایران ادامه پیدا کند، زیرا شرکت های خصوصی با فشار سیاسی چندانی برای رها کردن این خرید جذاب روبرو نیستند.

چه آینده ای در انتظار نفت ایران است؟

نرسی قربان کارشناس ارشد حوزه انرژی در خصوص وضعیت بازار و نفت و جایگاه ایران در این میان به ایسنا گفت: سرنوشت نفت ایران رابطه مستقیمی با مذاکرات در حال انجام وین دارد و هیچ پیش بینی نمی توان در مورد مذاکرات داشت، اگر مذاکرات موفقیت آمیز باشد فروش نفت ایران آزاد می شود و رفع تحریم ها  اتفاق می افتد و در نتیجه ایران می تواند به بازار های نفتی خود بازگردد.

وی اظهار کرد: زمانیکه  برجام اتفاق افتاد ایران در زمانی بسیار سریع تر از آنچه کارشناسان پیش بینی می کردند به بازار بازگشت و احتمالا این بار هم شرایط مثل سابق خواهد بود و ایران می تواند بازارهای سابق خود را بدست آورد و حدود دو میلیون بشکه صادرات داشته باشد.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی در خصوص قیمت نفت نیز گفت: قیمت نفت ارتباطی با مذاکرات و ورود ایران ندارد، با اینکه با ورود ایران نفت بیشتری وارد بازار خواهد شد اما برقیمت ها تاثیر نخواهد گذاشت و قیمت ها در روند فعلی باقی خواهد ماند و ایران نیز اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد وارد بازار خواهد شد.

قربان با اشاره به سند همکاری ایران و چین و تاثیر آن در نفت ایران نیز گفت: برای تاثیر این موضوع صرفا باید تحریم ها برداشته و FATF نیز تصویب شود و اگر نباشد سیستم بانکی ایران قفل می شود و حتی نقل و انتقال پول می بایست مورد بررسی قرار بگیرد، لذا رفع تحریم ها، تصویب FATF و بازگشت ایران به سیستم بانکی جهان بسیار تاثیرگذار است و تا زمانی که این موارد اتفاق نیفتد روابط ایران با چین نیز تاثیر زیادی نخواهد داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار