سرایت انحصار مجوز دفاتر اسناد رسمی به تصدی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

این سردفتر با اشاره به یکی از دفترخانه‌های مستقر در مرکز تعویض پلاک مدعی شد: این دفترخانه در کمتر از ده سال گذشته، ۱۷۰ هزار سند تنظیم کرده است، در حالی که ماده ۲۹ قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی مقرر نموده، سازمان ثبت اسناد، پلیس راهنمایی و رانندگی و دفاتر اسناد رسمی، آیین نامه‌ای را تنظیم کنند تا دفاتر اسناد رسمی، دوره‌ای در مراکز تعویض پلاک حضور یابند.
کد خبر: ۱۰۴۸۱۹۷
|
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۹ 25 April 2021
|
13692 بازدید
|
۹

سرایت انحصار مجوز دفاتر اسناد رسمی به تصدی دفاتر خدمات الکترونیک قضائی

سرایت انحصار مجوز دفاتر اسناد رسمی به تصدی دفاتر خدمات الکترونیک قضائیعلی اصغر جوادی، یکی از سردفتران اسناد رسمی شهر تهران با بیان اینکه برخی دفاتر اسناد رسمی تا ۵۰۰ میلیون در ماه درآمد دارند، گفت: برخی اعضای هیات مدیره و سردفتران، دفاتر خدمات قضاای را برای خودشان بلوکه کرده‌اند، به گونه ای که در تهران حدود ۴۰ سردفتر وجود دارد که علاوه بر سردفتری اسناد رسمی، تصدی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را بر عهده دارند. این در حالی است که تصدی دفاتر خدمات الکترونیک قضائی در کنار دفاتر اسناد رسمی، مصداق دو شغله بودن است.

به گزارش «تابناک»، دفتر اسناد رسمی یک نهاد مدنی برای تنظیم حرفه‌ای عقود و قراردادها و ثبت رسمی اسناد است. بر اساس آمارهای موجود، سرانه سردفتری از سال ۵۴ تاکنون تغییری نکرده و به ازای هر صد هزار نفر، ۹ دفتر اسناد رسمی فعال است.

طبق ماده ۳ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ که اخیراً توسط مجلس شورای اسلامی اصلاح شد، ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی نسخ شده و باید قانون جدید اجرا شود. بدین ترتیب، صادرکنندگان مجوز سردفتری اجازه نخواهند داشت که جذب سردفتر را محدود به جمعیت آن منطقه کنند که در همین رابطه، مسیر برای دانش آموختگان حقوق که سال‌ها به دلیل انحصار موفق به دریافت مجوز سردفتری نشده بودند، باز می‌شود.

نمودار زیر تعداد جذب سردفتر را نشان می‌دهد که در بین سال‌های ۸۷ تا ۹۷ ثابت مانده و حتی یک سردفتر نیز جذب نشده و این در حالی است که گرایش مردم به ثبت اسناد رسمی بیشتر شده است.

سرایت انحصار مجوز دفاتر اسناد رسمی به تصدی دفاتر خدمات الکترونیک قضائی

به نوشته «مهر» سرانه سایر کشورها نشان می‌دهد، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در کشور هلند ۱۹ و در فرانسه ۱۴ دفتر اسناد رسمی فعال است، درحالی‌که در ایران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۹ دفتر اسناد رسمی فعال وجود دارد.

نکته مهم این است که برای دریافت مجوز سردفتری دو راه وجود دارد؛ یا متقاضیان سردفتری در آزمون شرکت کرده و قبول شوند، یا اینکه مجوز سردفتر بازنشسته یا فوت شده را خریداری کنند.

یکی از معضلاتی که متقاضیان تصدی سردفتری در سال‌های اخیر داشته‌اند، نبود سازوکار مشخص و عدم تعیین زمان دقیق برای برگزاری آزمون سردفتری است. از طرفی هم در سال‌های اخیر به دلیل انحصار ایجاد شده در حوزه سردفتری، قیمت فروش امتیاز آن نجومی شده و امکان خرید امتیاز سردفتر بازنشسته یا فوت شده نیز برای عموم مردم فراهم نیست.

درآمد خارج از عرف دفاتر اسناد رسمی

علی اصغر جوادی، یکی از سردفتران اسناد رسمی شهر تهران با بیان اینکه برخی دفاتر اسناد رسمی تا ۵۰۰ میلیون در ماه درآمد دارند، گفت: برخی اعضای هیات مدیره و سردفتران، دفاتر خدمات قضائی را برای خودشان بلوکه کرده‌اند، به طوری که در تهران حدود ۴۰ سردفتر وجود دارد که علاوه بر سردفتری اسناد رسمی، تصدی دفاتر خدمات الکترونیک قضائی را بر عهده دارند. این در حالی است که تصدی دفاتر خدمات الکترونیک قضائی در کنار دفاتر اسناد رسمی، مصداق دو شغله بودن است.

این سردفتر با اشاره به یکی از دفترخانه‌های مستقر در مرکز تعویض پلاک مدعی شد: این سردفتر با اشاره به یکی از دفترخانه‌های مستقر در مرکز تعویض پلاک مدعی شد: این دفترخانه در کمتر از ده سال گذشته، ۱۷۰ هزار سند تنظیم کرده است، در حالی که ماده ۲۹ قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی مقرر نموده، سازمان ثبت اسناد، پلیس راهنمایی و رانندگی و دفاتر اسناد رسمی، آیین نامه‌ای را تنظیم کنند تا دفاتر اسناد رسمی، دوره‌ای در مراکز تعویض پلاک حضور یابند.

سالانه حدود ۱۴ میلیون انواع سند رسمی در کشور صادر می‌شود که سهم هر دفترخانه در سال و ماه به ترتیب حدود ۱۸۰۰ و ۱۵۰ سند است. علاوه بر این اگر حق تحریر هر سند را ۱۶۰ هزار تومان فرض کنیم، حداقل درآمد یک دفترخانه از حق تحریر مبلغی حدود ۲۵ میلیون تومان در ماه است. کل درآمد یک دفترخانه به این عدد خلاصه نمی‌شود بلکه موارد دیگری از جمله صدور اجراییه، گواهی امضا، برابر اصل کردن کپی، تک برگ کردن سند دفترچه‌ای را نیز باید به آن افزود.

درآمدهای نجومی دفاتر اسناد رسمی در حالی شکل گرفته که حدود ۲۱ درصد از فارغ التحصیلان رشته حقوق بیکار هستند و هیچ درآمدی ندارند. در وضعیت فعلی می‌توان با افزایش جذب سردفتر، هم برای فارغ التحصیلان اشتغال‌زایی کرد و هم باعث افزایش رقابت بین سردفتران شد که در نتیجه انگیزه اقتصادی آن‌ها برای انجام کارهای خرد بیشتر می‌شود.

ظرفیت تضییع شده اشتغال دانش آموختگان رشته حقوق

عناوین شغلی در دفاتر اسناد رسمی شامل سر دفتر، دفتریار اول، نامه رسان، بایگان، مسئول خدمات اداری و مالی دفترخانه‌، دفتر یار دوم، مستخدم و آبدارچی، ماشین نویس، ثبات و سند نویس است.

طبق گزارش بررسی آماری، منطقی و توصیفی هزینه‌ها و درآمدها در دفاتر اسناد رسمی که در سایت کانون سردفتران منتشر شده با توجه به اینکه اکثر قریب به اتفاق دفاتر به استثنای سردفتران جدید، دارای دفتر ثبت زوج و فرد هستند، پرسنل دفترخانه و دفتریار و سردفتر نیز هرکدام دارای یک ماه مرخصی است لذا دو نفر ثبات و دو نفر سند نویس، یک نفر نامه‌رسان، یک نفر مستخدم و یک نفر آبدارچی، پرسنل دفترخانه را حداقل به ۶ و حداکثر به ۸ نفر می‌رساند.

در وضعیت موجود و با توجه به اینکه به ازای هر دفتر می‌توان حداقل ۶ تا ۸ کارمند جذب کرد، اگر دفاتر اسناد رسمی افزایش پیدا کند، می‌توان ظرفیت ویژه‌ای برای اشتغال‌زایی و رفع انحصار از حوزه دفاتر اسناد رسمی ایجاد کرد.

گام شورای رقابت در برداشتن انحصار سردفتران

با توجه به ظرفیت‌های بالقوه موجود در شغل سردفتری و ایجاد انحصار در اعطای مجوز در این حوزه که در تضاد با ماده ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ است، اخیراً شورای رقابت در پی شکایت جمعی از افراد نسبت به انحصارگری متولیان صنف سردفتری تشکیل جلسه داد. در نهایت با بررسی‌های انجام شده، شورای رقابت طی رأی خود، رویه فعلی موجود در این صنف را خلاف قانون و ضد رقابتی تشخیص داد.

در بخشی از حکم شورای رقابت آمده است: شورای رقابت به دلیل تضاد ماهوی و محتوایی مواد ۵ و۶۹ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران به ترتیب با مواد ۷ و ۵۲ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و همچنین تضاد با ماده ۷ اصلاحی آن، رویه‌ جاری در اعطای مجوز اسناد رسمی را کاملاً ضد رقابتی اعلام کرد.

این شورا همچنین با استناد به بند ۳ از ماده ۶۱ اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ دستور به توقف رویه ضد رقابتی موجود در نهاد سردفتری داد و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را مکلف کرد با اتخاذ تدابیر و اقدامات فوری نسبت به صدور مجوز سردفتری به متقاضیان شایسته علمی، سازوکار تبعیض آمیز فعلی را از میان بردارد.

صلاحیت علمی باید مبنای ورود افراد به مشاغل باشد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار و لغو انحصار برخی از مشاغل درگیر انحصار، مصداقی از تحقق شعار سال است، گفت: معتقدیم ظرفیت عددی از تمام مشاغل باید برداشته شود و صلاحیت علمی مبنای ورود افراد به مشاغل قرار گیرد.

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس درباره تسهیل صدور مجوزهای کسب ‌وکار گفت: درحال حاضر طرحی با ماموریت تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار و شکستن انحصار مشاغل در کمیسیون جهش تولید مجلس وجود دارد. در این طرح سعی شده است تمام مشاغل درگیر انحصار، رفع انحصار شوند.

وی افزود: واقعیت این است که نباید با مجوز‌دهی ایجاد انحصار کنیم. کسانی که دارای صلاحیت و توانمندی هستند باید به راحتی وارد مشاغل دلخواه خود شوند و کسب درآمد کنند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: متاسفانه شاهد آن هستیم برخی از مشاغل به شدت درگیر انحصار هستند و به نوعی برای خود حاشیه امن صنفی ایجاد کرده‌اند. تعارض منافع ذی نفعان در این زمینه کاملا مشخص است.

وی در پایان اضافه کرد: معتقدیم ظرفیت عددی از تمام مشاغل باید برداشته شود و صلاحیت علمی مبنای ورود افراد به مشاغل قرار گیرد. تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار و لغو انحصار برخی از مشاغل درگیر انحصار، مصداقی از تحقق شعار سال است. مجوزهای کسب وکار درحال حاضر موانع زیادی برای فعالیت‌های تولیدی و خدماتی ایجاد کرده‌اند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
درشرایط فعلی اضافه کردن بی ضابطه دفاتر اسنادرسمی یعنی ورود جمعیت کثیری به یک اشتغال غیرواقعی و نهایتا سونامی گسترده ای از بیکارشده ها بدلیل رکود و کم درآمدی ناشی از تقاضای پایین جامعه برای خدمات دفاتر. ابتدا حوزه صلاحیت دفاتر را گسترش بدید و به این حوزه تعرض و دست اندازی نشود مثل اسناد خودرو و سردفتران از برخی حمایت‌های مالی و معنوی برای اداره بهتر دفترخانه بهره مند باشند و بعد به فکر اشتغال زایی باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
کاش یک نمودار هم در مورد ظرفیت تخصص پزشکی مشخص می کردید تا مردم بدانند مافیای پزشکی چه بلایی دارد سرجامعه می آورد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
این هم جزء مصادیق مفاسد اقتصادی است و آقای رئیسی باید رسیدگی نماید.
موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
با سلام
گر مسلمانی از این است که حافظ دارد وای اگر از پی امروز بود فردایی
واقعا اگر بقیه مطالب و تحلیلها و اطلاع رسانیهای شما و دیگر ارباب جراید و وسایل ارتباط جمعی بر این منوال باشد باید نسبت به اصلاح امور قطع امید کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
بر اساس آمارهای موجود، سرانه سردفتری از سال ۵۴ تاکنون تغییری نکرده و به ازای هر صد هزار نفر، ۹ دفتر اسناد رسمی فعال است.تابناک جان آمار شما نادرست است.آخرین آزمون سردفتری در سال1397 برگزار شد وحداکثر ظزفی تقانونی برابر ماده5 قانون دفاتر اسناد رسمی حدود 100نفر بود که آنهم مطابق معیار قانونی با افزایش 15000الی 20000نفر جمعیت یک دفتر اسناد رسمی تخصیص یافت.لذا در حال حاضر به ازای هر15000 الی20000نفر یک سردفتر وجود داردو انهم مطابق با استاندارد جهانی است.متاسفانه شورای رقابت با کسب وکار حساب کردن شغل مهم وحاکمیتی سردفتری آن را می خواهد در حد یک مغازه،سوپر مارکت،بقالی و.... تنزل دهد.اگر شما نمایندگان مجلس به فکر شغل هستید هم اکنون بیش از یک میلیون شغل دولتی پست خالی وجود دارد.بیش از 50 درصد پستهای اداری در قوه قضاییه خالی است.بیش از ده هزار قاضی کمبود نیرو وجود دارد.بیش از نصف ظرفیت موجود کمبود پزشک متخصص در کشور وجود دارد.در آموزش و پرورش حداقل به میزان سیصدهزار معلم کمبود نیرو وجود دارد.چرا به فکر مجوزهای استخدامی نیستید ومیخواهید تیشه به ریشه این شغل حاکیمیتی بزنید.....در حال حاضر هرنفر به طور متوسط با سه نیرو اداره می شود.افزایش غیرقانونی ظرفیتهای فعلی موجب اخراج بیشتر نیروهای فعلی شاغل و نیز تعطیلی برخی دفاتر ضعیف خواهد شد.نمایندگان محترم لطفاً همتتان را در جای دیگر خرج کنید..
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
پلیس+10.دفترخدمان شهرداری.دفتر خدمات قضایی با توجه به درامد خیلی زیاد بین گروهی تقسیم شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
این در امد نجومی در همه دفاتر اسناد وجود نداره در دفاتری که خلاف می کنن مشهوده لطفا همه رو به یه چوب نزنید بعد هم لطفا سیستم ثبت در کشورهای اروپایی از جمله فرانسه که مثال زدید رو خوب مطالعه کنید ببینید چه نظم و مدیریت درستی حاکم است چه سیستم درستی برای جلوگيري از تخلفات پیش بینی شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
تابناک جان شاید ناراحت بشی ولی اگه می تونی برای یک میلیون پست سازمانی خالی قوه مجریه وپنجاه درصد پستهای خالی اداری وقضایی قوه قضاییه زور بزن......... مجلس ودولت نمیخوان پول برای شغل دولتی خرج کنن.چسبیدن به مشاغل غیردولتی................
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
من 14 سال سابقه دفتریاری دارم که میانگین درآمد ماهیانه ام از دو میلیون تومان بیشتر نشده تا می توانید دفاتر را زیاد کنید شاید راهکاری برای ایجاد اشتغال پیدا بشه . بجای این کارها جلوی اشتغال مجدد قضات بازنشسته در دفاتر خدمات قضایی و وکالت را بگیرید که نفس مردم بریدهداتد
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟