به گزارش ایسنا، بر اساس این آمار در چهار ماهه نخست امسال تولید چهار کالا بیش از ۲۰ (تا ۷۱.۲ درصد)، یک کالا بین ۱۰ تا ۲۰ درصد، هشت کالا کمتر از ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و تولید ۱۱ کالا نیز کاهش یافته است.
در این میان بیشترین افزایش تولید، مربوط به روغن ساخته شده نباتی است که با ۴۵.۸ درصد رشد، تولید آن در چهار ماهه نخست امسال به ۶۹۲ هزار و ۶۰۰ تن رسیده است.
تولید روغن در بیشتر ماههای سال قبل بیشترین کاهش را نسبت به سایر کالاها داشت. بر اساس نامه دبیر ستاد تنظیم بازار، کارخانجات تولیدی در سال جاری باید نسبت به تولید ماهانه ۱۸۰ هزار تن روغن که ۱۲۰ هزار تن در بخش های خانوار، ۲۵ هزار تن در بخش صنف و ۳۵ هزار تن در بخش صنعت خواهد بود، اقدام کنند که برای چهار ماه باید معادل ۷۲۰ هزار تن باشد.
در خرداد ماه امسال افزایش قیمت ۳۵ درصدی روغن مایع و ۳۰ درصدی روغن جامد به طور غیررسمی از سوی مسئولان تایید و در نهایت در سامانه ۱۲۴ که ملاک عمل بازرسان صنفی است اعمال شد. مشکلات بازار روغن محدود به افزایش قیمت نیست بلکه در ماههای اخیر بازار روغن بارها با تلاطم، کمبود و افزایش قیمت مواجه شد؛ تا جایی که حتی با تشکیل صفهای طولانی و حواشی دیگر از جمله دریافت کارت ملی برای ارائه روغن در برخی فروشگاهها مواجه شد.
افزایش ۱۷ درصدی تولید لوازم خانگی
سه کالای دیگری که در این مدت بیشترین افزایش تولید را داشتند به ترتیب ماشین لباسشویی، کمباین و یخچال و فریزر با ۳۶.۲، ۳۰.۹ و ۲۰.۴ درصد افزایشی بوده است. تولید این سه محصول در چهار ماهه اول امسال به ترتیب حدود ۴۳۱ هزار، ۲۱۶ و ۶۹۲ هزار دستگاه بوده است.
طی چهار ماهه امسال تولید انواع لوازم خانگی با ۱۷.۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از یک میلیون و ۴۷۰ هزار دستگاه رسیده است. از بین انواع لوازم خانگی تولید تلویزیون با کاهش ۴.۳ درصدی مواجه بوده و تولید آن از حدود ۳۶۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه در چهار ماهه سال گذشته به نزیک ۳۴۷ هزار و ۸۰۰ دستگاه در چهار ماهه امسال رسیده است.
اما با وجود افزایش تولید لوازم خانگی در سال جاری، در بازار شاهد کاهش قیمت نیستیم. اخیرا سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی افزایش ۳۹ درصدی حقوق و دستمزد، گران شدن قیمت جهانی مواد اولیه و افزایش نرخ ارز که شش برابر نسبت به سال ۱۳۹۷ شده را از دلایل افزایش قیمت عنوان کرد.
گفتنی است که سال گذشته سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هدف این وزارتخانه را تولید ۱۱.۶ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال عنوان کرده، اما گفته بود که تقاضا در این بازار حدود ۱۲.۵ میلیون دستگاه و بخش اعظم آن در بخش لوازم خانگی کوچک است.
از جمله مهمترین کالاهای دیگری که تولید آنها افزایش داشته نیز میتوان به انواع کاغذ، پتروشیمی، تراکتور، لاستیک خودرو، چرم و تراکتور با ۵.۲، ۳.۸، ۳.۳، ۲.۵ و ۲.۴ درصد افزایش تولید اشاره کرد.
کمترین افزایش تولید نیز مربوط به کارتن بوده که با ۲.۱ درصد افزایش تولید در چهار ماهه امسال تولید آن ۱۷۳ هزار تن بوده است.
تولید کدام کالا کاهش یافت؟
از بین ۲۴ کالای منتخب صنعتی تولید ۱۱ کالا کاهش داشته که بیشترین کاهش مربوط به الیاف اکریلیک با ۲۸.۳ درصد، پودر شوینده با ۱۷.۴، الیاف پلی استر ۱۵.۱ درصد کاهش بوده است.
کمترین کاهش تولید نیز مربوط به انواع سواری است که تولید آن با یک درصد کاهش به ۲۹۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه در چهار ماهه اول امسال رسیده است.