به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، حسین عباس نژاد درباره سوانح دریایی اظهار کرد: عوامل مختلفی در سوانح نقش دارد که شامل عوامل محیطی مانند شرایط آب و هوایی، سطح آب، فاکتورهای مرتبط با سازه شناور، عوامل انسانی و نحوه عملیات و کار عملیاتی که قرار است انجام شود، می شود.
وی افزود: ۸۰ درصد سوانح دریایی به عامل انسانی برمی گردد؛ این موضوع صرفاً مربوط به ایران نیست و در تمام دنیا هم این نسبت وجود دارد. ضمن اینکه خود فاکتور عامل انسانی هم می تواند ابعاد گسترده ای را شامل شود که به خستگی از انواع مختلف آن اعم از روحی، جسمی و هر عامل دیگری که بر اساس گاید لاین آیمو (سازمان جهانی دریانوردی) در خصوص آیتم fatigue به معنی خستگی آمده، برمی گردد. همچنین فاکتور نقش نیروی انسانی در سوانح دریایی می تواند به موضوع نبود آموزش برای پرسنل دریایی چه دریانوردان و کادر روی شناورها و چه پرسنل مستقر در بندر و پشتیبانی تردد شناورها برگردد.
سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: سازمان های بین المللی دریایی در دنیا آیین نامه های مختلفی را تدوین کرده و مرتباً آن را اصلاح می کنند تا سهم نیروی انسانی در سوانح دریایی کاهش یابد؛ همچنین به سمت هوشمندسازی در حرکت است تا نقش نیروی انسانی کاهش یافته و از سامانه های فناور برای هدایت کشتی ها بهره مند شوند و شناورها خودران شوند.
وی درباره سوانح دریایی در کشور ما خاطرنشان کرد: در کشور ما شناورهای کوچکتری تردد دارند که ریسک خطر را بالا می برد؛ همچنین برای شناورهای چوبی، شرایط متفاوت تری حاکم است؛ ما با شناورهایی مواجهیم که اساساً سازه آن چوب است و اگرچه از نظر آب بندی و همچنین سخت گیری نسبت به استانداردهای آتش سوزی، در بالاترین سطح هستیم، اما به هر حال اگر شرایط آتش سوزی رخ دهد، دیگر از کنترل خارج می شود.
عباس نژاد درباره افزایش سوانح دریایی خصوصاً آتش سوزی شناورها در دوره شیوع کرونا گفت: به دلیل شیوع کرونا، شناورها در بنادر بیشتر تجمع می کردند که با اتش گرفتن یک شناور چوبی، با سرعت زیادی این آتش یه سایر شناورها نیز سرایت می کرد.
وی یادآور شد: تجهیزاتی اخیراً در بنادر برای آب پاشی به شناورهای آتش گرفته خریداری کرده ایم که سبب شده از حجم های گسترده آتش سوزی که قبلاً رخ می داد کم شود و نیروی انسانی کمتر آسیب ببیند.
سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: برخی سوانح شناورهای دریایی به ضعف مدیریت بنادر جنوب خلیج فارس باز می گردد که در بارگیری دقت لازم انجام نشده است؛ از همین رو است که عمده شناورهایی که دچار سانحه می شوند، در مسیر برگشت برایشان این اتفاقات رخ می دهد.
عباس نژاد با تأکید بر اینکه اصلاً شناور غیر استاندارد نداریم گفت: استانداردهای شناورها بسته به نوع شناور متفاوت است حتی آیین نامه استانداردهای فنی شناورهای مسافری که در داخل تدوین شده، از استانداردهای بین المللی هم فراتر است. برای شناورهای تفریحی، چوبی و لندینگ کرافت (خودروبر) به طور مجزا آیین نامه های مستقل داخلی داریم اما برای شناورهای بزرگ تر و بالای ۵۰۰ تن علاوه بر مقررات داخلی، مقررات و استانداردهای بین المللی به طور همزمان اعمال می شود.
وی خاطرنشان کرد: شناورهای مسافری در هر بار اعزام و مسافرگیری، بازرسی می شود؛ قبل از پیک های مسافرتی هم بازرسی های خاص داریم؛ محدودیت های مسافرگیری کرونایی هم تا حدود زیادی کاهش یافته است.
این مقام مسئول در صنعت حمل و نقل دریایی درباره نوسازی ناوگان دریایی ادامه داد: اخیراً مالکان تمام شناورهای مسافری را ملزم کرده ایم که به طور کامل اورهال شوند؛ تعدادی از آنها باقی مانده اند که از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر، به آنها تسهیلات می دهیم که شناورهای خود را نوسازی کنند. به دلیل شیوع کرونا و توقف تردد شناورهای مسافری و خواب آنها در بنادر، قرار است با توجه به افزایش سفرهای تفریحی، سازه این شناورها اوورهال شوند که هزینه بر است لذا به آنها وام می دهیم تا برای شب عید، پاسخگوی تقاضای مسافران و گردشگران باشند.
وی درباره پرداخت دیه به بازماندگان سانچی گفت: پرونده کشتی سانحه دیده سانچی از نظر بین المللی و فنی، به اتمام رسیده و بسته شده است؛ اینکه در دادگاه چه اتفاقی افتاده، مربوط به شرکت های بیمه گر است.
عباس نژاد با تأکید بر اینکه بیمه ها به طور کامل پرداخت شده تصریح کرد: اگر مشکلاتی باقی مانده، به ادعاهای برخی خانواده های بازماندگان این سانحه برمی گردد که در جاهای مختلف مطرح کرده اند؛ اما از نظر ما در سازمان بنادر، کار تمام شده است. گزارش فنی را هم ارائه کرده ایم همجنین از نظر ما همه سرنشینان درگذشته اند.
وی تأکید کرد: دیه بازماندگان سانچی به طور کامل پرداخت شده است من جزو تیم بررسی سانحه بودم که درباره اتفاقات فنی بود؛ اما مسائل حقوقی آن به شرکت ملی نفتکش برمی گردد ولی می دانم آنهایی که هنوز دیه دریافت نکرده اند، یا مراحل انحصار وراثت را طی نکرده اند یا مدعی هستند که «عضو خانواده فوت شده آنها در اثر این سانحه»، هنوز زنده است.