به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، «صادق ستاری فرد» در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه همه گیری کرونا چالشهای جدی را بر نظام اجتماعی و نظام تعلیم و تربیت ایجاد کرد، افزود: با توجه به بررسیهایی که وزارت آموزش و پرورش انجام داده است و با توجه به آزمونهایی که در ترم گذشته انجام شد متاسفانه دانش آموزان در همه دروس و پایهها دچار افت تحصیلی و افت یادگیری شدند.
او اضافه کرد: اجتماعی شدن، فرایند جامعه پذیری، رشد اجتماعی و عاطفی دانش آموزان در مدرسه و به صورت حضوری اتفاق میافتد، اما متاسفانه از محل آموزش مجازی، صرفاً انتقال علوم یا تدریس شکل گرفته است.
ستاری فرد افزود: یکی از تفاوتهای اساسی آموزش مدرسه با آموزش دانشگاه در این است که اساساً مدرسه محل تربیت دانش آموز است و دانش آموزها باید در محیطهای مختلف یادگیری از جمله اردوها، جشن ها، مهارتهای مختلف و به ویژه مهارتهای زندگی، شغلی و جسمی و حرکتی و ورزشی قرار گیرند، اما در این حدود دو سال اخیر متاسفانه این فرصت از دانش آموزان سلب شد.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه حق دانش آموزان است که از آموزش و پرورش با کیفیت برخوردار باشند، گفت: در بسیاری از مناطق کشور شاهدیم که دانش آموزان به حداقلهای آموزش مجازی هم دسترسی ندارند و یا تفاوتهای جدی در نحوه آموزش وجود دارد و این موضوع، عدالت و کیفیت آموزشی و پژوهشی را خدشه دار میکند.
او با بیان اینکه حق نداریم دانش آموزان را از آموزش حضوری محروم کنیم، افزود: این حق و نیاز اساسی در اصول سوم و چهل و سوم قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است بنابراین مبتنی بر همین موضوعات، ستاد ملی کرونا بر آموزش حضوری کامل تاکید کرده است.
ستاری فرد ادامه داد: مراجع علمی دنیا هم توصیه کردند که مدارس در اپیدمی کرونا، نخستین جایی است که باید باز باشند و اخرین جایی است که باید تعطیل باشند، اما متاسفانه در این مدت شاهد این بودیم که در بسیاری از مناطق، دانش آموزان به شکل کامل، امکان حضور در مدارس را نداشتند البته تجربیات خوبی هم داشتیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش گفت: در شش ماه گذشته همه مدارس روستایی و مدارس شهری کم جمعیت، به صورت کاملاً حضوری بودند و همه آزمونهای ترم گذشته نیز به صورت کاملاً حضوری بودند.
ستاری فرد افزود: این تجربیات میتواند به ما کمک کند که در ادامه بتوانیم این را به همه جای کشور تعمیم دهیم و این آمادگی را داریم که از ۱۴ فروردین با همکاری همه مدیران مدارس و معلمان مجاهدی که در این دو سال، مجاهدانه و بدون زیر ساختهای لازم، کار کردند، اقداماتی را انجام دهیم تا آموزش و پرورش و تربیت دانش آموزان بیش از این دچار اختلال نشوند.
او، اختلال در فرآیند رشد از جمله رشد حرکتی و افزایش اضافه وزن و چاقی دانش آموزان را از چالشهای جدی برشمرد و اضافه کرد: اکنون به ازای هر سه دانش آموز، یک دانش آموز دچار اضافه وزن است.
۹۵ درصد فرهنگیان دز نخست واکسن کرونا را دریافت کردند
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فرهنگیان در دریافت واکسن کرونا نسبت به دیگر اقشار جامعه پیشرو بودند، گفت: حدود ۹۵ درصد فرهنگیان دز نخست واکسن را دریافت کردند. صادق ستاری فرد در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه سه عنصر مهم نیروی انسانی با کیفیت؛ محتوا و برنامه با کیفیت و زیرساخت و فضای آموزشی با کیفیت در یک نظام با کیفیت آموزش و پرورش دخالت دارند، افزود: همه گیری کرونا در هر سه عنصر اثر گذاشت.
او ادامه داد: شواهد علمی در داخل و خارج از کشور به ما نشان میدهد افزایش اضطراب، استرس، انزوای دانش آموزان، احساس تنهایی دانش آموزان و نگرانی افت تحصیلی دانش آموزان، مشکل دریافت و ارسال تکالیف درسی، مشکل دانلود و آپلود کردن فایلهای آموزشی از جمله چالشهای ناشی از آموزش مجازی بود.
ستاری فرد اضافه کرد: نظر سنجیها نشان میدهد که مطالبه حضوری شدن مدارس در سطح دانش آموزان و خانوادهها وجود دارد و آموزش و پرورش خود را مکلف میداند تا زیرساخت مناسب را برای حضور دانش آموزان فراهم کند.
او با اشاره به اینکه حدود ۹۵ درصد فرهنگیان دز نخست واکسن کرونا را دریافت کردند، گفت: حدود ۹۰ درصد از فرهنگیان، دز دوم و حدود ۵۴ درصد از آنها دز سوم واکسن را نیز دریافت کردند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش افزود: بیش از ۹۰ درصد دانش آموزان بالای ۱۲ سال دز نخست واکسن کرونا و حدود ۸۰ درصد آنها دز دوم را دریافت کردند.
ستاری فرد اضافه کرد: وضعیت آموزش و پرورش از جهت نظم پذیری و رعایت شیوه نامههای بهداشتی، به نسبت خوب و مناسب است و برخی از استانداریها همکاریهای خوبی را با آموزش و پرورش برای نصب تهویه الکترونیکی داشتند.
وی گفت: به زودی شیوه نامهای را برای مدارس ابلاغ میکنیم که نحوه آموزش حضوری و رعایت شیوه نامهها به چه نحوی باید باشد.
ستاری فرد با بیان اینکه حدود ۷۷ درصد خانوادهها تقاضای آموزش حضوری را دارند، افزود: بر اساس نظر سنجی اخیر، مطالبه حدود ۳۴ درصد از خانوادهها نسبت به آموزش حضوری، «زیاد» و ۴۳ درصد، «خیلی زیاد» بود.
او در پاسخ به این پرسش که آیا از عملکرد شبکه آموزش مجازی «شاد» راضی بودید؟ گفت: این برنامه به آموزش مجازی کمک کرد، اما چالشهایی هم دارد و قطعاً جایگزین مدرسه نمیشود.
هاشم داداش پور رئیس سازمان امور دانشجویان کشور هم گفت: تقریبا همه خوابگاههایی که تحت تملک وزارتخانه و دانشگاههای کشور هستند و خوابگاههای دولتی تلقی میشوند آماده هستند، اما بخشی از خوابگاهها قبلاً وجود داشتند تحت عنوان خوابگاههای استیجاری یا خودگردان که در زمانی که قرار شد دانشگاههای کشور به سمت حضوری شدن حرکت کنند به سمت احیای خوابگاههای استیجاری رفتند و ممکن است در این بخش چالشهایی را داشته باشیم.
او تاکید کرد: خوابگاههای دولتی تقریباً آماده است و اکنون برخی از دانشگاههای ما نام نویسی از دانشجویان متقاضی خوابگاه را آغاز کردند.
داداش پور گفت: ۹۳ تا ۹۴ درصد از افراد ۱۲ سال به بالای جامعه، دز نخست واکسن کرونا، ۸۳ تا ۸۴ درصد از آنها دز دوم و حدود ۴۳ تا ۴۶ درصد از آن ها، دز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند.
رئیس سازمان امور دانشجویان کشور ادامه داد: حدود ۳۵ میلیون نفر از جمعیتی که دز دوم یا سوم را دریافت کردند در بازه سه ماهه این کار را انجام دادند و معنای آن این است که سطح ایمنی، در جامعه به حدی است که اگر قرار شد جمعیت دانشجویی در دانشگاههای کشور حضور داشته باشند، مشکل خاصی ایجاد نشود.
داداش پور افزود: به نظر میرسد سطح ایمنی برای دانشجویان کشور مناسب است و مشکل خاصی در این زمینه نخواهیم داشت.