رييس جمهوری در جریان بازدید از خطوط تولید ایران خودرو در روزهای پایانی سال گذشته فرامینی هشت بندی در راستای ایجاد تحول در صنعت خودرو صادر کردند که یکی از بندهای آن به لزوم شفافسازی در عرضه خودرو و حذف تدریجی قرعهکشی اختصاص داشت كه وزارت صمت نيز در حال پيگيري هاي مستمر براي تحقق اين امر است. رضا تقی پور انوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی طی گفتگویی در این ارتباط شیوه قرعه کشی خودرو را فاقد مبنا و منطق درست دانست و اظهار داشت: هدایت تقاضای کاذب به سمت بازار خودرو عاملی بود که به اتخاذ تصمیمی مبنی بر پیادهسازی قرعهکشی به عنوان شیوهای برای فروش خودرو انجامید که قطعا بايد نسبت به حذف آن اقدام شود.
وی افزایش عرضه را به عنوان یکی از ملزومات جدی حذف قرعهکشی عنوان کرد و افزود: در راستای حذف قرعهکشی، خودروسازان داخلی بايد در بدو امر نسبت به رعایت کف تولید و عرضه به صورت ثابت متعهد شوند و تولید بیش از میزان کف نیز این صنعت را آماده ورود به عرصه رقابت خواهد ساخت.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلام شهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام موافقت مجلس با حذف قرعهکشی به این نکته اشاره کرد که فروش خودرو به روش قرعهکشی در دنیا سابقه ندارد و در پاسخ به این پرسش که آیا امکان افزایش تیراژ در سال جاری همان طور که در فرمان ریاست جمهوری نیز افزایش 50 درصدی مورد اشاره قرار گرفته وجود دارد، گفت: در صورت اراده خودروسازان قطعا امکان افزایش تیراژ وجود دارد زیرا رگ حیات یک صنعت، تولید است و کاهش تولید نسبت به میزان اسمی حاکی از وجود چالش و بیماری در یک صنعت است و در این زمینه نیز مجلس این آمادگی را دارد که خلاء قوانین را پر کند.
تقیپور انوری ضمن ابراز خرسندی از اقدام ایران خودرو در تکمیل و ترخیص خودروهای ناقص از پارکینگها گفت: تولید و تکمیل محصول یک روال مستمر است و خوابیدن خودرو در کف کارخانه ناشی از ضعف در لجستیک است. دپوی محصول موجب افزایش قیمت تمام شده، حبس سرمایه و تاخیر در بازگشت و چرخش سرمایه به منظور تولید محصول جدید میشود و موجب زیان خودروسازان و مصرف کنندگان است.
وی افزایش مدت زمان گارانتی محصولات ایران خودرو از دو به سه سال یا پیمایش 60 هزار کیلومتر را اقدام مناسبی ارزیابی کرد و ادامه داد: امیدواریم خدمات پس از فروش نیز با کیفیت بالا ارايه شود و شاهد رضایت کاربران از محصولات داخلی باشیم چرا که مصرف کنندگان نیز عرق ملی برای استفاده از تولیدات داخل را دارند و این امر منوط بر این است که کیفیت لازم رعایت شود.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کیفیت و قیمت از شاخصههای اصلی رقابت پذیری است، گفت: امیدواریم شاهد ثبات و پایداری در خط تولید خودروسازان داخلی و حضور بیش از پیش آنها در بازار منطقه باشیم.
تقی پور انوری همچنین در پایان با استقبال از برنامه ایران خودرو مبنی بر افزایش حدود 60 درصدی تیراژ تولید و عرضه محصولات جدید در سال جاری خاطرنشان کرد: تولیدات کیفی و قابل رقابت در راستای صادرات، مشکل نقدینگی خودروسازان را مرتفع میسازد.