تبدیل «اغتشاشگر» به «مطالبه گر» سخت تر از تبدیل «مطالبه‌گر» به «اغتشاشگر» است اما غیر ممکن نیست!

همان گونه که مطالبه داشتن و پیگیری صحیح از نشانه‌های یک جامعه قانونمند و سالم است به تبع آن پاسخ سریع و قانع کننده به این مطالبات هم از دیگر نشانه‌های این گونه جوامع است؛ لذا آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، این است که «مطالبه گر» و «مطالبه شونده» هر دو باید از خطری به نام رفتن «مطالبه گری» به سمت «اغتشاشگری» پرهیز کنند.
کد خبر: ۱۱۴۲۳۸۷
|
۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶ 27 September 2022
|
44711 بازدید
|

تابناک _ همان گونه که مطالبه داشتن و پیگیری صحیح از نشانه‌های یک جامعه قانونمند و سالم است به تبع آن پاسخ سریع و قانع کننده به این مطالبات هم از دیگر نشانه‌های این گونه جوامع است؛ لذا آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، این است که «مطالبه گر» و «مطالبه شونده» هر دو باید از خطری به نام رفتن «مطالبه گری» به سمت «اغتشاشگری» پرهیز کنند، چون به تجربه ثابت شده در این مسیر هیچ خیر عمومی وجود نداشته و آن گاه است که دشمن خارجی و سودجوی داخلی با مسلط شدن بر اوضاع و با غبارآلود کردن فضا موجب خواهند شد که حرف «مطالبه گر» و عمل «مطالبه شونده» دیده نشود و متاسفانه اقدامات غیرقابل بازگشتی رخ دهد؛ اما برای اینکه این خطر بوجود نیاید باید چه کرد؟

آنچه در وهله اول به نظر می آید این است که «مطالبه گر» و «مطالبه شونده» بر اساس معیارهای عقلی و منطقی و قانونی که حاکم بر عرف جامعه است حرکت کنند و این حرکت همراه و همزمان باشد، زیرا تاخیر در حرکت هر یک موجب می شود که افراد ذینفعی وارد این مسیر شده و مانع بیان مناسب «مطالبه گر» و دیدن اعمال متناسب «مطالبه شونده» شوند.

موضوع مهم دیگری که می تواند از خطر تبدیل «مطالبه گری» به «اغتشاشگری» پیش گیری نماید رعایت اصل «صراحت در بیان مطالبه و صداقت در پاسخ به مطالبه» است زیرا فقدان هریک موجب خواهد شد راه ارتباطی و گفتگوی مطالبه گر و مطالبه شونده دچار ایراد گردد و ماحصلی جز «بی اعتمادی» طرفین به یکدیگر نداشته باشد.

واقعیت این است که ذات دشمن خارجی و سودجوی داخلی اقتضا می کند از بی اعتمادی که در این مسیر بوجود می آید حداکثر استفاده را جهت رسیدن به اهداف و منافع خود نماید و اینکه همیشه این عوامل به عنوان عامل اصلی معرفی شوند برای افکار عمومی که بارها آنها را به عنوان مقصر شنیده اند حتی اگر سخنی متقن و قطعی هم باشد چندان قانع کننده نیست زیرا افکار عمومی در این اوضاع تا حد زیادی تحت تاثیر جوسازی ها قرار گرفته و به جای اینکه منطقی و عقلانی به اوضاع توجه نماید از مسیر انصاف خارج شده و به گونه دیگری که خارج از نیات «مطالبه گر» و «مطالبه شونده» است به اوضاع توجه می دارد.

واقعیت غیر قابل انکار دیگر این است که به دلیل تاخیر در اجرای برخی از اصول قانونی و عدم آموزش به «مطالبه گر» «مطالبه شونده» برای بیان سخن مناسب و اقدامات متناسب خویش و همچنین بی توجهی به برخی انتقادات کارشناسان و لجاجت در عدم اصلاح یا تغییر برخی روندهای آسیب زا؛ تبدیل «مطالبه گری» به «اغتشاشگری» در کمترین زمان ممکن رخ دهد و به خاطر همین امر دیده می شود در تجمعاتی که در سال های اخیر برپا شده، اکثرا حاشیه هایی رخ می دهد که متن و اساس آنان را زیر سوال می برد و موجب می شود به جای اینکه این مطالبات یک به یک دیده و شنیده شود و پاسخ متناسبی به آنها داده شود همه آنها تجمیع شده و به مانند زخمی کهنه هرازچندگاهی سر باز کنند.

سوال مهم این است که آیا جاده حرکت از «مطالبه گری» به «اغتشاشگری» باند برگشت هم دارد یا خیر؟ یعنی می توان فردی را که به بهانه مطالبه گری وارد فاز اغتشاشگری شده است به نقطه ابتدایی بازگرداند و او را از یک اغتشاشگر به یک مطالبه گر تبدیل کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، بر اساس آنچه در سال های گذشته و در حوادث این چنینی رخ داده این امر بسیار سخت و دشوار است و اکثر افرادی که در این مسیر قرار گرفته اند، از یک سو به خاطر اعمال خلاف قانونی شدید که مجازاتی در پی دارد و همچنین فشارهای افراد یا جناح یا گروه های حامی خود که بازگشت از مسیر تندروی و حرکت بر اساس معیار قانون و منطق را نوعی عقب نشینی یا حتی ترس و .. می دانند ترجیح می دهند، بر همان روال افراطی خود طی طریق کنند و از سوی دیگر هم این افراد می بینند که در اکثر مواقع مراجع مطالبه شونده هم هیچ اقدام متناسبی که توجیهی برای تغییر رفتار آنان باشد ابراز نشده است.

لذا باید گفت اگر بخواهیم باند برگشتی برای حرکت از اغتشاشگری به مطالبه گری باز بگذاریم، لازم است در وهله نخست نوع نگاه جامعه و قانون و مجریان قانون تاحدی اصلاح و در مرحله بعد هم سعی شود به جای جمع کردن موضوعات به فکر حل کردن آنها باشیم و فراموش نکنیم آنچه می تواند به یادگار بماند و از وقایع بعدی جلوگیری نماید، همین امر است.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۳۳۰
انتشار یافته: ۱۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
بهتر بود که عنوانتون رو اینجوری می نوشتید: تبدیل اغتشاشگر به مطالبه گر شاید سخت باشد، ولی آسانتر از تبدل اغتشاشگر به مطالبه گر است
فاضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
مطلب درسته، کاش برای تجمعات اعتراضی خم یک زمینه و مجوز صادر بشه، به شرطی که امنیت معترضین تضمین شود و متهم به انواع و اقسام اتهامات نشوند.
تا حالا چنین چیزی نبوده که لااقل معترض و مخالف هم حرفشون رو بزنن و انها را در تصمیم گیری ها شریک کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
با سلام
حق ما که پول دادیم بسته خریدیم و اینترنت قطع هست بیشتر اوقات چی میشه؟؟ ارشد میخونم و نیاز به نت دارم صبح ها سر کارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
تبديل " اختلاسگر " به " كارگر " سخت تر از تبديل " كارگر " به " اختلاسگر " است ولي غير ممكن نيست
نیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
لطفاً به اخبار صدا و سیما مراجعه کنید . فقط صحبت از اغتشاشگران است! یعنی مردم ناراضی از شرایط اقتصادی و ....همه یاغی و اغتشاش گر هستند؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
شما هم چقد به مطالبات مردم اهمیت میدین
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
اگر روزنامه ها و رسانه های آزاد داخلی در نقد و بیان نظرات مردم چه اقتصادی ، چه سیاسی و چه اجتماعی وجود داشت،
اگر شورای نگهبان اجازه حضور نمایندگان واقعی مردم در مجلس را میداد تا صدای بحق مردم در مجلس باشند،
اگر رفراندوم در تصمیمات بزرگ مثل حجاب ، مثل سیاست خارجی ، مثل تعیین حدود اختیارات ارکان قدرت و ... وجود داشت،

هیچ کدام از اعتراضات و بقول شما اغتشاشات ابجاد نمیشد
چون نیازی به فریاد و کتک کاری نبود

چون قانون چتری حمایتی و ابزاری کارآمد در اختیار مردم میگذاشت تا مطالباتشون رو بیان کنند و حس کنن حاکمیت باهاشون غریبه نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
مطالبه مردم خیلی زیاد است. در این مورد حداقلش «توقف گشت ارشاد». به همین سادگی... کلی هم در موردش کارشناسها بحث کردند.

حال ببینم چطوری پاسخ داده خواهد شد!!!‌ مشکل اینه که دولت خودش رو موظف به پاسخ به مطالبات نمی داند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
بفرمایید مطالبه گر کجا حرفش را بزند ؟؟؟؟؟ کدام میدان .پارک .یا استادیوم را در اختیارشان گذاشته اید ؟ کدام وقت را در شبکه های تلویزیونی در اختیارشان گذاشته اید ؟؟ حرف بس است ..عمل عمل
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
باشه تو فعلا 4 تا نظر رو تایید کن ، خیلی بابا شما ها جالبید اصلا یه وضعی
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
به نظر شما در سفر رئیس جمهور به نیویورک، پزشکیان با رئیس جمهور آمریکا دیدار خواهد کرد؟