به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، متن کامل این برنامه به شرح زیر است:
سوال: آقای دکتر امروز عسلویه بودید آنجا چه خبر بود؟ شما از چیزهایی که ممکن است مردم نشنیده باشند بفرمایید.
اسماعیلی: توفیق داشتیم امروز در خدمت آقای رئیس جمهور برای بهرهبرداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی به عسلویه سفری داشته باشیم، مجموعه بسیار افتخارآمیز در ابعاد مختلف هم از جهت فنی و هم از جهت دانش تخصصی و هم از نظر کار بومی و ایرانی و هم از نظر اثربخشی در اقتصاد ایران و تامین نیاز جامعه و بهرهبرداری از میدان مشترک گازی ایران و قطر در نقطه صفر آبهای مرزی در منتها الیه جنوب ایران با همت متخصصین ایرانی ما مجموعهای که حدود ۲۰ سال بود با تعلل مدیران وقت و با حضور شرکتهای خارجی و رفت و آمدهای آنها و انعقاد قرارداد با شرکت توتال و برخی از شرکتهای دیگر این پروژه معطل مانده بود، ولی اراده قوی از دولت مردمی که به دنبال رسیدن به ایران قوی است و یکی از مصادیق قدرت اقتصادی کشور به حساب میآید ما امروز افتخار کردیم من خودم آن جا به متخصصین حوزه صنعت نفت بالیدم.
ما در دولت گزارش در ارتباط با توانمندیها زیاد داریم، اما وقتی که از نزدیک در میدان ثمره کار و تلاش عزیزان زحمتکش را دیدیم واقعا افتخار کردم که این مجموعه به ثمر نشسته است امروز با بهرهبرداری روزانه ۷ میلیون متر مکعب گاز و در آینده با تکمیل چاهها با ۵۰ میلیون متر مکعب گاز به صورت روزانه یک دستاورد بسیار بزرگی برای ایران اسلامی است. برای اینکه اهمیت این کار را بخواهیم بدانیم چقدر است در زمستان گذشته که یک مقدار هم وضعیت گاز برخی از مناطق دچار تنش شد یکی از جهاتش این بود که میزان گازی که ما از ترکمنستان میگرفتیم به جهت سرمایی که در خود ترکمنستان اتفاق افتاد و حتی در پایتخت ترکمنستان در عشق آباد ما قطع گاز داشتیم. ما روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان میگرفتیم این گاز قطع شد و یک اثر نصف نیمهای در برخی از نقاط کشور گذاشت الان که آغاز کار است روزی ۷ میلیون متر مکعب از این میدان داریم گاز برداشت میکنیم و به زودی به ۱۰ و ۱۵ و در آینده نه چندان دور به ۵۰ میلیون متر مکعب گاز میرسد و این یک دستاورد بسیار بزرگی بوده است. صنعتگران ما در این حوزه که خدا را شاکریم و باید هم میرفتیم و به این عزیزان خسته نباشید و دست مریزاد میگفتیم و از این جهت خوشحالیم که روز کاری امروز را بخشی را این گونه سپری کردیم.
سوال: عرض کنم این موضوع را ما با حضور مسئولان نفتی باید دنبال کنیم البته بیشتر هم در همین برنامه توضیحاتی راجع به فاز ۱۱ داده بودم و قصههایی که داشته و اتفاقاتی که پیش رو دارد و آن بُعد فنی و تخصصی که داشته و این دستاوردی که امروز به دست آمده است شما مسئول دفتر رئیس جمهور هستید ما سوالاتی از شما داریم که به حوزه فعالیت شما بیشتر مربوط است از اینجا شروع کنم که چرا دولت آقای رئیسی دولت مردمی نامگذاری شده است یا شما این دولت را این طور نامیدید؟
اسماعیلی: آقای رئیس جمهور یکی از دغدغههای اصلی شان مردم است نه امروز بلکه در سوابق قبل از دولت همه آنهایی که آقای رئیس جمهور را میشناسند به عنوان یک چهره مردمی و دغدغهمند نسبت به مشکلات مردم میشناسند. هر سمتی که ایشان خدمت کرده این خصلت مردمی را داشته و اهتمام جدی به مردم و خواسته مردم داشته است در این دولت هم حضور ایشان در دولت به جهت برطرف کردن دغدغهها و مشکلات مردم بوده است.
سوال: من سوالم را این طور اصلاح کنم مگر ما رئیس جمهور غیر مردمی داریم؟ مگر دولت غیر مردمی داریم؟ به هر حال جمهوری اسلامی است و مردم میآیند رای میدهند همه روسای جمهور با رأیهای میلیونی که چه عرض کنم چند ده میلیونی نزدیک به بیش از ۲۰ میلیون سرکار آمدهاند پس همه ممکن است این ادعا را داشته باشند که ما مردمی بودیم و مردمی هستیم.
اسماعیلی: همه دولتها برخاسته از رای مردم هستند قطعاً، اما این که بعد از آن که رای مردم را گرفتند آیا دغدغهشان حکمرانی و اهداف سیاسی به اهدافی که گروهی و برنامههایی که در ذهن میپروراندند بود یا خواست مردم بود تغییراتی که در دولتها اتفاق میافتد تغییر نگرش مردم و آرای مردم بیانگر این است که بعد از حضور در جایگاه مسئولیت و مدیریت چقدر خدمتگزاران و متولیان امور با مردم بودند و دغدغه مردم را داشتند.
سوال: دولتهای قبلی حداقل دو دولت قبل نه دو دوره قبل، منظورم دولت آقای روحانی و دولت آقای احمدی نژاد از هر دو در دور دوم آرای رئیس جمهور بیش از دور اول بوده با فاصله معنادار، حداقل در دورههای دومشان میتوانند بگویند که پس مردم نشان دادهاند که ما مردمی هستیم و به مردم توجه داشتهایم.
اسماعیلی: قصه انتخابات و آرای مردم یک بخشی تحت تاثیر این موضوع است عرض کردم همه دولتها برخاسته از مردم است بخشی تحت تاثیر رقبای انتخاباتی است، فضای انتخابات و تبلیغاتی که انجام میشود در دوره انتخابات با دوره عملکرد باید به اینها تمایز قائل شد شما ببینید آنچه که ما امروز در این دولت میبینیم چه در سفرهای استانی به تعبیر بنده چقدر ارتباط با مردم برقرار بوده و چقدر حرف مردم شنیده شده است و چقدر در ارتباط با نیازهای عمومی شهروندان و اقشار مختلف مردم در برنامهها مورد توجه قرار گرفته، اینها شاخصههایی است که بعد از استقرار دولت اثبات میکند که دولت مردمی است یا مردمی نیست. شما میبینید چه در سفر استانی حضور آقای رئیس جمهور را در استانهای مختلف ما در این دو سال که از عمر دولت گذشته آقای رئیس جمهور حدود ۶۰ سفر به استانها داشتند گرچه سفر رسمی استانی حدود ۳۷ تا ۳۸ تا بوده است، اما برخی از استانها را مانند همین بوشهر این سومین سفر آقای رئیس جمهور به بوشهر بود.
برخی از استانها را ۴ بار، برخی از استانها را ۵ بار و ۶ بار مانند استان خوزستان آقای رئیس جمهور سفر کردند برای رفع دغدغههای مردم و برطرف کردن مشکلات مردم این در سفر بوده، اما در ارتباطات مستمر آقای رئیس جمهور با مردم چه ارتباطات مستقیم و چه ارتباط غیر مستقیم چه با جوامع نخبگانی و چه با تودههای مردم بخشی از این حوزه را مردم میبینند و رسانه منعکس میکند ما امروز سفر استانی داشتیم منعکس شد، اما دیشب بعد از نماز مغرب تا حدود ساعت ۱۰ تا ۱۰:۳۰ شب آقای رئیس جمهور دیدار مردمی داشتند با جمعی از مردم در اخبار نیامد و نخواهد هم آمد و دو روز قبل جمعی از گروهها و نخبگان مردمی موقع نماز ظهر تقاضایی داشتند خدمت آقای رئیس جمهور و ایشان فرمودند این ۱۰ نفر که جزو گروههای مرجع بودند و ارتباطات مردمی زیادی داشتند نماز را تشریف بیاورند دفتر بعد از نماز بنشینیم و حرفهای آنها را استماع کنیم و از این قبیل چرا جوامع نخبگانی ما جلساتی که حتی تخصصی است جلسات بیشمار آقای رئیس جمهور با اقتصاددانان، اقتصاددانان به تعبیر ما با گرایشهای مختلف اقتصادی، چون یک علم و دانش است و صاحب نظران این حوزه هم دیدگاههای متفاوتی دارند نه با یک گروه از اقتصاددانان به اصطلاح امروزیها اگر بخواهیم بگوییم از اقتصاددانان چپ چپ تا اقتصاددانان راست راست تا اقتصاددانانی که قائل به اقتصاد دولتی هستند و اقتصاددانانی که قائل به اقتصاد آزاد و اقتصاد خصوصی هستند مدام جلسات مختلف آقای رئیس جمهور با آنها برگزار میکند، حرف و سخنان آنها را میشنود و در تصمیم گیریها از دانش آنها استفاده میکند چه سایر گروههای نخبگانی و مردمی.
علاوه بر آن بخشهای مختلف شما الان دو هفته است که ارتباط آقای رئیس جمهور روزهای پنجشنبه با برخی از صنعتگران را شاهد هستید صنعتگرانی که مجموعه صنعتی آنها یک مجموعه بزرگ با دهها هزار کارگر و نیروی فعال اقتصادی، اما دچار یک مشکل شدهاند. رئیس جمهور شخصاً وقت میگذارد و حرف آنها را و مشکل آنها را بررسی میکند و دستورات لازم را در همان جلسه به وزرایی که دعوت شدهاند به جلسه، به معاونین رئیس جمهور و به دفتر صادر میکنند. جلساتی که با سایر گروههای نخبگانی، فرهنگیان، هنرمندان، اساتید دانشگاه، معلمان و گروههای مختلف برگزار میشود جلسات حضوری، علاوه بر آن ما مرکز ارتباطات مردمی ما در سفرها نقش ایفا میکند و در غیر سفر هم ارتباطات تلفنی ما و هم سامانه ارتباطی ما و هم مکاتبات ما اینها مدام جمع میشود و به صورت هفتگی از این مجموعه یک گزارش تهیه میشود خدمت آقای رئیس جمهور، آقای رئیس جمهور در این هفته تعداد تماس اینقدر بوده، تعداد نامه وارد این قدر بوده، تعداد پیامهای وارد به سامانه اینقدر بوده، از نظر دسته بندی موضوعات، بیشترین حرف مردم در این حوزه بوده و بیشترین گلایه این بوده و بیشترین تقدیر این بوده و بیشترین سخن مردم این بوده به صورت کاملاً دستهبندی شده به نظر آقای رئیس جمهور میرسد و آقای رئیس جمهور یک به یک این موضوعات که موضوعاتی کاملاً مردمی است نه این که بگوییم کارشناسان مجموعه نه، چکیده این میآید شخص آقای رئیس جمهور اینها را میبیند و با برخی از مواردی که میبینند تکرار زیاد میشود دستور میدهند که این را یا به معاون یا به دفتر و بعضا میگویند این را بیاورید حرفهایشان را خود من بشنوم برای این که ایشان دغدغهای جز دغدغه مردم ندارند.
ما امروز در دفتر رئیس جمهور پیشینه و سابقه فعالیت همه دولتهای قبل را در اختیار داریم اگر این ادعا را میکنیم این نیست که صرفاً بگوییم ما داریم این کار را میکنیم ما آمار تماسها و آمار جلسات و آمار ملاقاتها، ملاقات کنندگان، ملاقات شوندگان چه در سفرها و چه در خود پایتخت و مرکز اینها را در اختیار داریم اینها را اگر با نمودار بخواهیم ارائه بدهیم با تفاوتی که در دولتهای مختلف داشتیم با دولت قبل که اصلاً فاصله فوق العاده زیاد است حتی با دولت آقای احمدی نژاد که باز جنبههای مردمی و ارتباطات گستردهای را دولت داشت آن دولت هم وقتی ما مقایسه میکنیم عرض کردم، چون سوابق اینها موجود است و ثبت و ضبط شده در مرکز اسناد نگهداری میشود اینها را داریم مقایسه میکنیم واقعاً نه در مقام شعار و ادعا بلکه در مقام عمل و بنده به عنوان خدمتگزار مردم و دولت در دفتر رئیس جمهور میتوانم صراحتاً به شما و مردم عزیز عرض کنم که بیشترین توصیه و تاکیدی که از آقای رئیس جمهور شنیدهام و هر روز میشنوم موضوعات مردم، نامه مردم، تلفن مردم، مشکل مردم، پیگیری موضوعات مردم و اعلام نتیجه و تلاش در جهت رفع مشکلات مردم است و این خصلت اصلاً موج میزند به نظر من حتی بخشی از این بیان میشود و بخشی بیان نمیشود ما که در دل کار هستیم به خوبی این را درک میکنیم که مردمی بودند.
سوال: لطفاً بیشتر مثال بزنید که من و مردم بیشتر درک کنیم که این مردمی بودن دولت چه شئونی دارد و تا کجا پیش میرود و سوال دیگر اینکه آیا مردم در حاکمیت هم از طریق دولت مردان مشارکت داده میشوند و اتفاقی افتاده است ؟
اسماعیلی: اگر بخواهیم مثال کوچکی بزنم از همین امروز میگویم امروز ما در عسلویه یک دیدار مردمی داشتیم ما برای سفر پروژه ای رفتیم اما آقای رئیس جمهور فرمودند که درست است که سفر پروژهای است اما به عسلویه میرویم مردم را نبینیم و با مردم سخن نگوییم و حرف مردم را نشنویم؟ یک دیدار مردمی در ورزشگاه برگزار شد به این بسنده نشد تعدادی از شهروندان غیر از نامههایی که داشتند با تقاضای شفاهی و با مخاطب قرار دادن آقای رئیس جمهور این که آقای رئیس جمهور حرف مرا بشنوید شاید از این مجموعه با آن زمان محدود حدود ۷ تا ۱۰ نفر آمدند چهره به چهره با آقای رئیس جمهور سخنشان را مطرح کردند و به رغم اینکه خیلی از اینها مربوط بود به حوزه قبلی کار من و آقای رئیس جمهور قوه قضاییه ، اما آقا رئیس جمهور با صبوری سخن آنها را شنیدند و همان جا بخشهای مربوطه چون رئیس کل دادگستری استان حضور داشتند از ایشان تقاضا کردند که آقای رئیس کل این شهروند که الان آمده دارد به من این مطلب را میگوید این را شما میتوانید در دادگستری مطلب ایشان را دقیقتر بررسی کنید و احقاق حق کنید، آنچه به استاندار برمیگشت همان جا با مخاطب قرار دادن استاندار و با تعیین وقت از ناحیه استاندار که بروید خدمت آقای استاندار و اگر کلانش را بخواهیم در نظر بگیریم شما هفته قبل شاهد این بودید که ما همایشی در سالن اجلاس داشتیم در ارتباط با دستیاران مردمی دولت از استانها و شهرستانهای مختلف این دولت بحث مردمیسازی را علاوه بر اینکه باور و اعتقاد دارد و آقای رئیس جمهور دارد عمل میکند در دولت نهادینه کرده است برای همه استانداران ، برای همه فرمانداران دستیار مردمی انتخاب شده که ا ین دستیار مردمی کارش صرفاً و صرفاً مشکل تودههای مردم آنهایی که به تعبیر آقای رئیس جمهور زبان گویایی برای بیان مطلبشان ندارند و توان و امکانی برای دسترسی به مسئولان ارشد ندارند مسیری باشد برای اینکه اینها بتوانند با مقامات کشوری و مسئولان و متولیان امور ارتباط برقرار کنند.
ارتباط از این حیث که هم در ارائه نقطه نظرات و دیدگاهها و کمک به دولت و هم در انعکاس مشکلات مردم و رفع مشکلات مردم ما بسیاری از این ساختارها و فرایندهایی که امروز در حوزه مردمی سازی میبینیم به جد عرض میکنم که در هیچ کدام از دولت های قبلی مسبوق به سابقه نبوده است.
سوال: درباره مشارکت دادن مردم در حاکمیت و ویژهتر اقتصاد چه کردید؟
اسماعیلی: ما معتقدیم این رویکرد هم در ارتباط با اقدامات نرمافزاری و هم در ارتباط با اقدامات سختافزاری مردم را همراه خودش کرده است ما بسیاری از مردم که عرض کردم ما ارتباطاتمان در این حوزه با جوامع نخبگانی و گروههای مرجع یک ساختار دارد که من اشاره کردم همین دستور به استانداران و فرمانداران هم داده شده که همین ارتباط را داشته باشند و با تودههای مردم به شکل دیگری و ما مردممان و نخبگان و صاحب نظران وقتی که این فضا را باز میبینند مکرر پیشنهادات و طرحها و ایدههای بسیار خوبی را در جهت بهبود امور ارائه میدهند که ما تمامی اینها را در بخشهای مختلف مورد بررسی قرار میدهیم و فراوان از طرحها و ایدههای مردمی در حوزه نرمافزاری استفاده کردیم ، در حوزه سختافزار هم شما شاهد هستید مردم هم اعتماد کردند ما یادمان نرود یک سال و خردهای قبل اگر اشتباه نکنم اردیبهشت ۱۴۰۱ پمپ بنزینهای ما مورد حمله سایبری قرار گرفت و ۴۸ ساعت پمپ بنزینها قطع شدند اگر همراهی این مردم و اعتماد این مردم به این دولت نبود ، زمان کمی هم نبود یک گوشه شهر نبود ، یک شهر نبود، تمام شبکه جایگاههای سوخت کشور از کار افتاد و خیلیها امید داشتند که این قصه یک جرقه ایجاد کند و آتشی به پا کند و معضلی برای کشور درست کند و در کشور خودمان هم مسبوق به سابقه بوده یعنی حوادثی کمتر از این به بحرانهایی در کشور مبدل شده اما این گونه نیست که بگوییم ما در خدمت مردم هستیم، از مردم هم ممنوندار هستیم و مردم خیلی خوب همراهی کردند این یک نمونه همراهی مردم بود بدون کوچکترین تنشی و البته با سرعت عمل و اقدام ظرف ۴۸ ساعت جایگاههای سوخت احیا شد و کار انجام شد.
یا در هدفمندی یارانهها یا مردمیسازی یارانهها و تبدیل قیمت ارز برای نهادههای دامی و کالاهای اساسی کار بسیار بزرگی بود اگر همراهی مردم نبود ما نمیتوانستیم این گردنه سخت را پشت سر بگذاریم ما در خدمت مردم هستیم، خدمتگزار مردم هستیم و امروز این احساس را داریم که مردم هم اعتماد کردند مصادیق بزرگی از اعتماد مردم داریم که در حوادث سخت کمک کردند و دولت را همراهی کردند و این دولتمردان و مردمی که حامی و پشتیبان دولت هستند مکملهای خوبی بودند و ما تا امروز الحمدلله نتایج خوبی گرفتیم .
سوال: در مورد مردمی کردن اقتصاد هم میفرمایید ؟ به عبارتی گرفتن اقتصاد از دولت و سپردن آن به مردم که در دو سه سال اخیر از جمله همین امسال در سخنرانی نوروزی جزو تاکیدات مکرر رهبر انقلاب بوده است.
اسماعیلی: ما واقعاً یک تجربه بدی را داشتیم در این حوزه در سالهای گذشته که اجرای اصل ۴۴ که یک اصل قانون اساسی است و تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری را هم داشته است بسیار هم کارگشا است، خوب اجرا نشده است یعنی نحوه واگذاریها و خصوصیسازیها و مردمی کردن اقتصاد شیوه اقدام، شیوه درستی نبوده است و ما دراین حوزه فراوان گرفتار شدیم این دولت با باور و اعتقاد بر این که حتما اصل ۴۴ و خصوصی سازی و مردمی سازی اقتصاد باید انجام شود با ساز و کار درست چه درخصوصی سازیها و ساز و کارهایی که در این دولت انجام شده و چه در بخشهای دیگر، من باز مثال بزنم ما در عید ۱۴۰۱ دولت آمد میوه شب عید را خرید و اقدام کرد که باید تامین شود، اما برای ۱۴۰۲ گفتیم دیگر الان دولت قوام یافته بخش خصوصی و بخش تعاونی اعتماد پیدا کردند، ما از ظرفیتهای مردمی و ظرفیت تعاونی و اتحادیههای صنفی استفاده کردیم دولت میوه شب عید ۱۴۰۲ را بدون مداخله دولت تامین کرد با بهره گیری از ظرفیتهای مردمی به ویژه تعاونیهایی که در این حوزه فعال هستند الان در بخشهای مختلف اقتصاد در مقاطع مختلف درمواقع بحرانی مداخلاتی میکنیم بستر که فراهم شد کار را تحویل مردم میدهیم.
الان دولت در سال ۱۴۰۲ حتی موضوع کنترل بازار و قیمتها را ورود پیدا کرده به استفاده از مجامع امور صنفی، اتاقهای اصناف و بخشهای مختلف، در ارتباط با وضعیتی که ما در حوزه مسکن اقدام کردیم باز از ظرفیتهای مردمی اقدام شد هم برای ساخت مسکن و هم کنترل قیمت که اتفاقات خوبی را میبینید که شاهدش هستیم اینها بخش عمده اش ثمره اعتماد مردم در این حوزه است دولت معتقد است که دولت تاجر و بازرگان خوبی نیست و بارها آقای رئیس جمهور این کلید واژه را تکرار کردند که ما باید کار را به مردم و به بخش خصوصی بسپاریم و ما سه وظیفه داریم، وظیفه اول هدایت، وظیفه دوم حمایت و وظیفه سوم نظارت، ما باید هدایت کنیم بخش خصوصی را به تامین نیازهای اساسی مردم و آنچه که مورد نیاز است که بیراهه نروند، ما باید بخش خصوصی را حمایت کنیم، توانمندسازی بخش خصوصی جزو دستور کار دولت است و دولت باید به عنوان یک مقام ناظر بایستد و تماشا کند و نظارت دقیق کند که درست عمل کنند و خطای رفتاری نداشته باشند، دولت معتقد است که با سه عنصر حمایت، هدایت و نظارت میتواند از بخش خصوصی در حوزه اقتصاد هم به نحو احسن استفاده کند تا الان هم قدمهای خوبی برداشته است.
سوال: آقای اسماعیلی درباره رویکرد دولت درباره طرحهای نیمه تمام بخشی را از زبان معاون اجرایی رئیس جمهور شنیدیم شما هم صحبت را تکمیل کنید.
اسماعیلی: یکی از اقدامات و برنامههای خوبی که دولت برای خودش تکلیف دانست و تدوین کرد که عملیاتی و اجرایی کند، به سامان رساندن طرحهای نیمه تمام است، اشاره شد اگر طرحهای ما تعدیل نخورد و مشکلات دیگری پیش نیاید مجموعه طرحهای نیمه تمام ما سی سال دیگر به اتمام میرسد واگر طرحهای جدید شروع شود این بازه ۳۰ ساله را طولانی ترخواهد کرد، البته این سی سال که میگوییم نه این که بخواهیم دل مردم خالی شود این طرحها پس به زودی به ثمر نمیرسد این دولت اتمام پروژهها را در دستور کار و اولویت خودش قرار داد، ساز و کارهای مناسب برای تسریع در اجرای پروژهها را طراحی و برنامه ریزی کرد که این پروژهها زمان اجرای آن کوتاه شود، مسیرهای بسیار خوبی را برای تامین منابع مالی پروژهها که یکی از جهات طولانی شدن پروژهها تامین منابع مالی بود، شناسایی کرد، عملیاتی و اجرایی کرد تا ما بتوانیم با استفاده از این ظرفیتهای بسیار خوب معطل مانده در داخل کشور عملاً اتمام پروژههای نیمه تمام را با اولویت انجام بدهیم ثانیا زمان اجرای این پروژهها را کوتاه کنیم که خیلی از این کارها این گونه انجام شد. باز بخواهم مثال بزنم امروز در همین بحث فاز ۱۱ پارس جنوبی مطرح شد که اگر ما میخواستیم این را با یک کار عادی انجام بدهیم بین ۳ الی ۴ سال زمان میبرد تا ما بتوانیم یک سکوی با این تجهیزات را در این نقطه نصب کنیم، اما دولت با اهتمام بر این، به سراغ روشهایی رفت که بتواند این زمان را کوتاه کند و بین ۸ تا ۹ ماه این زمان سکوی دیگر جابجا شد و منتقل شد با کار فنی و کار شروع شد اگر قرار بود صبر کنیم تا ۴ سال دیگر خیلی عقب میماندیم، ما در پروژه آب خوزستان فاضلاب خوزستان که خاطرتان است جزو مشکلات مردم خوزستان بود این پروژه، پروژه بسیار طولانی مدت تعریف شده بود اولین سفری که با آقای رئیس جمهور به خوزستان رفتیم که الان دومین سالگرد آن تقریباً است ما در پنجم شهریور ۱۴۰۰ اولین سفر استانی را به خوزستان رفتیم آن زمان پروژه فاضلاب خوزستان را داشتند کار میکردند، اما در چهار جبهه کاری چهار کارگاه فعال مشغول کار بودند برای پروژه فاضلاب اهواز و خوزستان سفر بعدی که ما رفتیم یعنی با تمهیداتی که اندیشیدیم این چهار جبهه تبدیل شده بود به ۱۵۴ جبهه یعنی ساز و کارهای مختلف چه در تامین مالی، چه در پیمانکار و چه در ساز و کارهای مختلف اندیشیده شد که این پروژه سرعت و شتاب لازم را پیدا کند، پس این پروژهها و طرحهای نیمه تمام را آمدیم در اولویت قرار دادیم و در این اولویت با شناسایی منابع مالی و ساز و کارهای مناسب سعی کردیم زمان اجرای پروژه را کوتاه کنیم بنا را بر این گذاشتیم که جز در موارد ضروری فکر میکنند ما اصلاً پروژه جدید را شروع نمیکنیم خیر، پروژه جدید شروع میکنیم، پروژههای زیربنایی و پروژههای مهم و سنگین شروع میکنیم، اما به دنبال تکثر پروژهها نیستیم، در پروژههای جدید به دنبال شناسایی باز ضرورتها هستیم، در پروژههای نیمه تمام شناسایی اولویتها و در پروژههای جدید شناسایی ضرورتها هر کجا ضرورت باشد ما خیلی جاها رفتیم گفتند اینجا احداث یک بیمارستان ضرورت دارد نگفتیم، چون پروژه نیمه تمام داریم این ضرورت را باید نادیده انگاشت، نه، موارد ضروری را انجام میدهیم چه در پروژههای کوچک و چه در کلان پروژهها، امروز کلان پروژههایی که قبلاً آرزو بود، اما در این دولت دارد عملیاتی میشود چه در توسعه میادین نفتی و چه در توسعه خطوط ریلی ما مسیر شمال به جنوب یک آرزو بود، اما امروز راه آهن رشت - آستارا عملیاتی و اجرایی شده تا انزلی در مهر یا آبان به بهرهبرداری میرسد و رشت - آستارا هم با اقداماتی که انجام شده کارهای عملیاتی اش شروع شده و به برداری میرسد. یک پروژه بسیار مهم که ما را تبدیل میکند به مسیر اصلی شمال و جنوب قاره آسیا و دسترسی کشورهای شمال ایران به آبهای آزاد و پروژههای سنگین را هم مد نظر داریم، ساز و کارهای مالی بسیار خوبی را شناسایی کردیم، پروژههایی که گفته میشد در وضعیت تحریمها قابل اجرا و قابل عمل نیست و دیگران باید بیایند اجرا کنند، آنها هم نمیآیند، ولی این کارها را انجام دادیم، شما ببینید باز در این مسیر من میخواهم مثال بزنم اینها را عزیزان گفتهاند، اما گفتن من هم کمک میکند به این که بهتر مردم توجه کنند.
این که دیروز رئیس سازمان هواپیمایی ما اعلام کرد که ما در چند ماهه اخیر ۶۰ فروند هواپیما به ناوگان حمل و نقل هوایی کشور اضافه کردیم و تا پایان امسال ناوگان حمل و نقل هوایی ما به حدود ۲۵۰ فروند هواپیمای فعال خواهد رسید این در حالی که در آغاز دولت ما حدود ۷۰ تا ۸۰ فروند هواپیمای فعال داشتیم اینها بیانگر این است که دولت از نیازهای اساسی و نیازهای مهم کشور چشمش را به روی اینها نبسته است و برای اینها هم برنامه دارد، اما پروژههای نیمه تمام ما خیلی برای ما سخت بود وقتی که رفتیم برای بهرهبرداری از پروژه آبرسانی به شهر میانه گفتند حدود ۲۰ سال این پروژه زمان برد و در این یک سال اخیر که پروژه فعال شده بود فرستادیم با مردم مصاحبه کردند گفتند ما باور نداریم که این پروژه به سامان خواهد رسید و دیگر قطع امید کرده بودند و از دست رفتن اعتماد مردم این سرمایه اجتماعی اینها آسیبهایی است که به خاطر این قبیل از کارها به کشور وارد شده است، میگویم اکثریت قریب به اتفاق میگفتند ما باور به سرانجام رسیدن این پروژه را نداریم ۲۰ سال پروژه معطل مانده به گونهای که برخی از تجهیزات این فرسوده شده بود و باید کلاً تعویض میشد، اما این کار انجام شد و به سرانجام رسید.
ما سدهایی را به بهرهبرداری رساندیم که ۱۵ سال یا ۱۳ سال زمان برده بود جاده پاتاوه به ده دشت را که در این دولت به سرانجام رسید ما شرمنده مقام معظم رهبری هستیم و دیگران و دولتمردان قبل از ما هم باید احساس شرمندگی کنند که این جزو پروژههای مصوب سفر مقام معظم رهبری به آن استان بوده است، اما دولتها اهتمام به خرج ندادند، مردم داشتن ناامید میشدند، اما این دولت اهتمام کرد و کمر همت بست و پروژه را به بهرهبرداری رساند.
واقعاً پروژههای نیمه تمام علاوه بر اینکه سرمایه مادی ما را داشت به هدر میداد با تعدیلهای مختلف، با فرسوده شدن و با طولانی شدن و مهمتر از آن سرمایه اجتماعی ما را داشت به هدر میداد ما با معطل ماندن پروژهها ۱۰ سال ۱۵ سال ۲۰ سال داشتیم اعتماد مردم را از دست میدادیم و این دولت هم احیا میکند در این مسیر سرمایههایی که سرمایهگذاری شده و معطل مانده و در شرف از بین رفتن است و با کمک، برخی از این پروژهها ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت داشتند، اما معطل مانده بود، هم احیای سرمایه مادی ما است این سرمایههایی که آنجا هزینه شده و هم احیای سرمایه اجتماعی وقتی مردم میبینند این دولت آمد و این کار را انجام داد مردم باورشان میشود و کارهای دیگری هم که شروع میکنیم مردم به این نتیجه میرسند که بله این دولت این کار را انجام میدهد، خیلی از پروژههایی که ما به بهرهبرداری رساندیم این گونه بود پروژه آبرسانی به همدان، پروژه آبرسانی به سنندج، پروژه قطار تبریز که از کنارشهر میرفت و مردم سالها گرفتار بودند برای طولانی بودن این مسیر، پروژههایی که به زودی به افتتاح میرسد در پروژههای زیربنایی ریلی پروژههای متعددی داریم مانند پروژه ریل به سنندج، پروژه ریل به اردبیل اینها کارهایی است که واقعاً هم سرمایهها را احیا میکند و دولت به حق به این موضوعات توجه جدی کرده و اینها جزو برنامههای امید آفرینی است که الحمدلله خدای متعال تفضل و عنایت فرمود و همکاران ما هم در دولت تلاش کردند تا این پروژههای نیمه تمام یکی بعد از دیگری به بهرهبرداری برسد.
سوال: دو سه تا مثال پروژههای آبرسانی را گفتید و همین طور از ابتکار عمل دولت برای تسریع یا پیدا کردن روشهای جایگزین در جایی که یک پروژه زمان بر است. خوب ذهن آدم خود به خود میرود سیستان و جایی که این روزها مردم واقعا مشکل آب دارند، اخیرا هیاتی هم که از افغانستان بازدیدکردند گویا این طور دیدندکه خیلی آبی نیست اصلا اگر آن آب هم به سمت ایران باز شودخیلی اوضاع تغییر نخواهد کرد، چه ابتکار عملی، اصلا قرار است که به سمت یک راه جایگزین برویم یا نه با توجه به اینکه جای خاصی است مردم سیستان مردمی هستند که در تاریخ اسلام نقش ویژهای داشتند و از طرفی مرز هستند و اینها مرز را حمایت کردند همین تازگی شهید دادند برای نگهداری مرز و چه اتفاقی باید بیفتد، چون اگر پروژه انتقال آب از چابهار بخواهد اتفاق بیفتد چهار سال دیگر هم زمان خواهد برد. آیا در دولت به روش جایگزینی فکر شده که مشکل لحظهای مردم فعلا حل شود ولو این که فعلا از بحران اولیه خارج شود؟
اسماعیلی: دغدغه مردم سیستان و بلوچستان به ویژه مردم سیستان و زابل دغدغه ما است، رنج مردم سیستان و بلوچستان رنج ما است دولت لحظهای آنها را فراموش نکرده و من همین جا عرض میکنم که ضمن این که تلاش مجدانه خودمان را برای احیای حق آبهای که از هیرمند داریم ادامه خواهیم داد، اما معطل این قصه هم نخواهیم ماند و نمانده ایم اینها کلیدواژههای این دولت است، این دولت در عرصه سیاست خارجی بارها اعلام کردکه ما ضمن این که مذاکرات را برای رفع تحریمهای ظالمانه ادامه میدهیم، اما معطل این هم نمیمانیم، برای خنثی کردن تحریمها برنامه داریم، ما در مورد حق آبه خودمان از این مسیر از این نخواهیم گذشت و مجدانه این موضوع را پیگیری میکنیم تا به سرانجام رسیدن، اما معطل این قصه نماندیم، هم برنامههای کوتاه مدت و هم برنامههای میان مدت و مطمئن باشند مردم سیستان و بلوچستان و مردم زابل، مردم زهک، مردم هیرمند، مردم زاهدان که دولت نه برای طرح بلندمدت انتقال آب از دریای عمان که این کار را اجرا خواهد کرد، اما طرحهای دیگری مانند انتقال آب از دشت تهلاب، مانند چاههای ژرف و چاههای دیگر برنامههایی را دولت تدارک دیده اقدام کرده، آثار و ثمراتش را بخشی اش را مردم دیده اند و بخش دیگرش را به زودی شاهد خواهند بود ما اجازه نمیدهیم که مردممان همین که اشاره کردم این جا هم به فکر راههای جایگزین بوده ایم، ما اصلا اگر حتی باز هم نزولات جوی کمتر از این بشود و اصلا آبی نباشد که از افغانستان به سمت ایران بیاید ما که نبایداجازه دهیم که مردم ما از تشنگی هلاک شوند و یا ناچار به جابه جایی و انتقال از این منطقه راهبردی شوند اصلا بی تفاوت نسبت به این موضوع نمانده ایم و نخواهیم ماند، برنامه داریم، اقدام کردیم عمل کردیم، آثارش را مردم تا الان بخشی را دیدند و بخش دیگر را هم خواهند دید.
آن مسیر احیای حق آبه را هم کماکان ادامه خواهیم دارداین دولت در این قصه واقعا سرمایه گذاری کرده است، موضوع آب و کمبود آب از تنشهای جدی نیست، شما ببینید در همین اوضاع و احوال وقتی مدیریت بشود و ما برنامه ریزی داشته باشیم ما در سالهای اخیر که نزولات آسمانی ما افزایش که نداشته، تنش آبی داشتیم خیلی جاها برای آب شرب دچار مشکل بودیم، اما چه برای شرب، چه برای صنعت، چه برای کشاورزی، طراحی و برنامه ریزی کرده این دولت، اتفاق رخ داده، ما صنایعمان توسعه یافته آبش را تامین کردیم، آب شرب مردم را تامین کردیم، آب کشاورزی را در این شرایط کاهش نزولات جوی چگونه شده که سالی که این دولت آمده ما از مردم ۵ میلیون تن گندم خریدیم امسال ۱۰ و نیم میلیون تن گندم خریدیم، باران بیشتر آمده بود؟ آب مازاد داشتیم؟ نه طراحی و برنامه ریزی شد و البته همان اعتماد دولت به مردم و اعتماد مردم به دولت، کشت قراردادی را جایگزین کردیم، آمدیم کشت دیم را احیا کردیم درمناطق مختلف، کود به کشاورزان رساندیم، اصلاح بذر را انجام دادیم، کشت گلخانه را رونق دادیم و تنها در یک محصول گندم از ۵ میلیون تن به ده و نیم میلیون تن رسیدیم، آب صنعت را تامین کردیم با همه محدودیتهای تنش آبی، آب شرب مردم را به لطف خدای متعال تامین کردیم مهم این است که ما افق پیش رو را ببینیم و مدنظر قرار دهیم وسیستانیهای ما و بلوچستانیهای ما مردم خوب و قانع و صبور این استان مطمئن باشند که دولت به فکر آنها است ومشکل آنها را برطرف کرده و برطرف خواهد کرد.
سوال: پس شما وعده میدهید که شهر سوخته دیگری در سیستان تکرار نخواهد شد.
اسماعیلی: قطعا همین طور است.