بازدید 5511
۷
تابناک گزارش می دهد؛

بیانیه مشترک چین و کشورهای عربی با تاکید بر حل مساله فلسطین و کمک به مردم غزه

بیانیه مشترک چین و کشور‌های عربی، تجاوز‌مستمر رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع غزه را محکوم کرد و خواستارایجاد آتش‌بس فوری در غزه، توقف انتقال اجباری مردم فلسطین و تضمین ارسال کمک‌ها به مردم غزه شد.
کد خبر: ۱۲۴۰۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸ 01 June 2024

بین الملل تابناک: دهمین کنفرانس وزیران مجمع همکاری چین و کشورهای عربی پنجشنبه در پکن با سخنرانی «شی جین‌پینگ»، رئیس جمهور چین کار خودرا آغاز کرد. «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین و «محمد سالم ولد مرزوق»، وزیر امور خارجه موریتانی ریاست این کنفرانس را برعهده داشتند. در این مراسم وزرای خارجه یا نمایندگان کشورهای عربی و همچنین احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه کشورهای عربی حضور داشتند. این مجمع ابتکاری بین چین و اتحادیه عرب است که در سال ۲۰۰۴ تأسیس شد.

«شی جین‌پینگ» در سخنرانی افتتاحیه این نشست خطاب به سران کشورهای بحرین، مصر، امارات متحده عربی و تونس و همچنین وزرای خارجه سایر کشورهای اتحادیه عرب تاکید کرد که پکن از تشکیل کشور فلسطین با پایتختی بیت‌المقدس شرقی در مرزهای ۱۹۶۷ و عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل حمایت می‌کند.

شی گفت: چین می‌خواهد با کشورهای عربی برای حل و فصل مسائل مهم و اساسی به روش‌هایی که منجر به رعایت انصاف، عدالت و دستیابی به صلح و ثبات بلندمدت شود، همکاری کند.

بیانیه پایانی دهمین کنفرانس وزیران مجمع همکاری چین و کشورهای عربی که روز پنجشنبه در پکن برگزار شد به شرح زیر است:

کشورهای عربی و چین بر این باورند که جهت حل مسئله فلسطین قطعنامه های مربوطه شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد از جمله قطعنامه 2728 شورای امنیت، باید به طور کامل و موثر اجرا شود و باید تلاش های مشترکی برای پیشبرد آتش بس زودهنگام و توقف جنگ در نوار غزه و همچنین ترویج یک راه حل زودهنگام جامع، عادلانه و پایدار برای مسئله فلسطین صورت گیرد. در دهمین کنفرانس وزیران مجمع همکاری چین و کشورهای عربی طرفین در موارد زیر به توافق رسیدند:

  1. چین و کشورهای عربی تجاوزات مستمر اسرائیل به مردم فلسطین که در طی آن 125000غیرنظامی فلسطینی در نوار غزه کشته و زخمی شده اند که بیشتر آنها زن و کودک هستند را محکوم می کنند. در طی این حملات مردم فلسطین در نوار غزه مجبور به قحطی و محاصره مرگبار شده اند و راههای معیشت آنها قطع شده است. مناطق مسکونی، بیمارستان ها، مدارس، مساجد، کلیساها و زیرساخت های نوار غزه به طور سیستماتیک تخریب شده و هزاران اسیر فلسطینی بازداشت و مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند.
  2. طرفین تهاجم به شهر رفح، بمباران کمپ های آوارگان و کنترل بندر رفح را محکوم می کنند.
  3. طرفین با اجرای طرح ها، نیات و اقدامات برای انتقال اجباری مردم فلسطین به خارج از خاک خود که فرصت های صلح در خاورمیانه را از بین می برد و به گسترش و وخامت درگیری های منطقه ای منجر می شود، مخالف هستند.
  4. طرفین از شورای امنیت خواستار صدور قطعنامه ای الزام آور برای دستیابی به آتش بس فوری، جامع و پایدار، توقف انتقال اجباری مردم فلسطین، اطمینان از ارسال کمک های امدادی به مردم نوار غزه هستند تا زندگی در نوار غزه به حالت عادی بازگردد. طرفین ایالات متحده آمریکا را به دلیل استفاده از حق وتوی خود جهت جلوگیری از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل محکوم می کنند.
  5. چین و کشورهای عربی از دستورات موقت صادر شده توسط دیوان بین المللی دادگستری در 26 ژانویه، 28 مارس و 24 مه 2024 در مورد شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل به دلیل نقض کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی حمایت می کنند و معتقدند که اسرائیل باید از مقررات قانونی مربوطه به ویژه حقوق بشردوستانه بین المللی تبعیت کند. آنها تاکید می کنند که اسرائیل به عنوان قدرت اشغالگر مسئول شرایط وخیم انسانی در غزه است.
  6. طرف عربی تاکید کرد که قطعنامه اتخاذ شده در اجلاس فوق العاده مشترک عربی و اسلامی که در 11 نوامبر 2023 در ریاض برگزار شد، باید اجرا شود از جمله شکست محاصره نوار غزه به طوری که کمک های بشردوستانه توسط کشورهای عربی و اسلامی بلافاصله از طریق دریا، زمین و هوا وارد کل نوار غزه شود. چین درک خود را در این زمینه ابراز کرد.
  7. طرفین خواستار تشکیل کنفرانس صلح بین المللی گسترده تر، معتبرتر و مؤثرتر در اولین فرصت جهت ایجاد روند صلح آمیز معتبر بر اساس اصول شناخته شده بین المللی هستند. روند فوق باید در یک بازه زمانی مشخص و تحت ضمانت های بین المللی توسط اسرائیل جهت پایان دادن به اشغال قدس شرقی و سایر اراضی فلسطینی اشغال شده در سال 1967، بلندی های جولان سوریه و بقیه سرزمین های اشغالی در لبنان انجام شود.
  8. طرفین از دولت فلسطین در انجام وظایف خود در نوار غزه، کرانه باختری و بیت المقدس شرقی مطابق با اصول شناخته شده بین المللی حمایت می کنند. نوار غزه بخشی جدایی ناپذیر از کشور فلسطین است. هر دو طرف بر حمایت خود از تلاش‌های امدادی دولت فلسطین در غزه تأکید می‌کنند. هر دو طرف مجدداً تأکید می کنند که سازمان آزادیبخش فلسطین تنها نماینده قانونی مردم فلسطین است و از همه جناح های فلسطینی می خواهند که زیر پرچم فلسطین متحد شوند.
  9. طرفین از تصویب قطعنامه A/RES/ES-10/23 توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 10 مه 2024 استقبال می کنند. بر اساس این قطعنامه کشور فلسطین واجد شرایط عضویت کامل در سازمان ملل متحد است و شورای امنیت ملزم به بررسی و حمایت از پیوستن فلسطین به سازمان ملل و اعطای حقوق و منافع بیشتر به کشور فلسطین است.
  10. طرفین از به رسمیت شناختن اخیر کشور فلسطین توسط بسیاری از کشورها استقبال کردند و تأکید کردند که این امر نیروی محرکه ای برای حقوق مشروع مردم فلسطین و صلح، امنیت و ثبات بین المللی و منطقه ای است.
  11. طرفین تاکید کردند که اقدامات یکجانبه اسرائیل با هدف تغییر وضعیت موجود در اورشلیم باطل است و بر حمایت خانواده هاشمی از اماکن مقدس اسلامی و مسیحی در قدس اشغالی تاکید نمودند.
  12. طرفین ادامه ترویج طرح های شهرک سازی هدفمند توسط دولت اسرائیل را محکوم کردند که با هدف تغییر وضعیت تاریخی و حقوقی موجود در سرزمین های اشغالی فلسطین و بلندی های جولان انجام می شود.
  13. طرفین از تلاش های محمد ششم پادشاه مراکش به عنوان رئیس کمیته بیت المقدس حمایت می کنند.
  14. طرفین از اقدامات دولت مصر جهت کاهش تأثیر تجاوزات اسرائیل در نوار غزه حمایت می کنند و بر تلاش های مصر برای ارسال فوری، مستمر و مقدار کافی تجهیزات امدادی به نوار غزه تکیه می کنند.
  15. طرفین از تلاش های مشترک مصر و قطر برای ترویج آتش بس پایدار و بازگشت زندگی در نوار غزه به حالت عادی و همچنین نقش مصر و الجزایر در دستیابی به آشتی میان جناح های فلسطینی حمایت می کنند.
  16. طرفین از نقش الجزایر و امارات متحده عربی در حل مسئله فلسطین در دوران تصدی خود به عنوان اعضای غیردائم شورای امنیت از جمله تلاش های آنها برای تصویب قطعنامه مربوطه شورای امنیت سازمان ملل در مورد مناقشه فلسطین و اسرائیل و عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل قدردانی می کنند.
  17. طرفین از درخواست نخست وزیر و وزیر خارجه قطر جهت اقدام فوری برای کمک به یتیمان فلسطینی که والدین و خانواده های خود را به دلیل جنگ درنوارغزه از دست داده اند، قدردانی می کنند.
  18. طرفین از تلاش های الجزایر برای حمایت از موضوع فلسطین در سطوح سیاسی و مادی قدردانی می کنند و از تلاش های فعال رئیس جمهور الجزایرجهت برگزاری کنفرانس آشتی داخلی میان گروه های فلسطینی در 13 اکتبر 2022 و تصویب بیانیه الجزایر که گامی مثبت در مسیر دستیابی به وحدت ملی در فلسطین است، قدردانی می کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۷
چین کمونیست همچون روسیه، مایه ننگ جامعه بشری است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
دوران کمونسیتهای خدانشناس مدتها است که سپری شده است.
چرا چین در مورد جزایز سه گانه از امارات پشتیبانی می کند؟
چرا خلیج فارس را خلیج ع ر ب ی می نامد؟
چرا ایران با چنین کشوری رابطه اقتصادی و سیاسی دارد؟
اگر اروپا و آمریکا از چین کالا نخرند، این کشور دچار آنچنان بحرانی می شود که حزب کمونیست آن آن مضمحل خواهد شد.
چرا کشورهای عربی در مقابل ظلم و ستمی که حکومت چین در قبال مسلمانان این کشور روا می دارد، سکوت کرده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
چون آنان نیز با مردم خودشان همین کار را انجام می دهند!
چین با ساخت و انتشار ویروس کرونا، بحرانی بین المللی به را انداخته و چندین و چند میلیون از جمعیت جهان را کشت.
چین دوست مطمئنی نیست.
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری