بازدید 3760
تابناک مرور کرد؛

افزایش مبلغ جریمه رانندگی اعلام شد+جدول و زمان دقیق اجرا

بالاخره زمان اجرای مبلغ جدید جریمه های رانندگی اعلام شد و از اول تابستان رانندگان متخلف با نرخ های جدید جریمه خواهند شد.
کد خبر: ۱۲۴۱۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۸ 05 June 2024

تابناک- سیزدهم خردادماه بود که بالاخره محمد مخبر، پس از چندین ماه تاخیر، مصوبه هییت وزیران در خصوص اصلاح نرخ جرائم رانندگی به وزارت خانه‌های کشور، دادگستری و راه و شهرسازی را ابلاغ کرد.

پس از این ابلاغ رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرد «از اوایل تیرماه جریمه‌های چندین برابری اعمال می‌شود.»

سردار سید تیمور حسینی گفته «مصوبه جدید دولت مبنی بر افزایش نرخ جریمه رانندگی باید در روزنامه رسمی منتشر شده و بعد از ۱۵ روز قابلیت اجرا دارد؛ یعنی اگر طی امروز و فردا این موضوع در روزنامه رسمی کشور منتشر شود می‌توان گفت از اوایل تابستان (تیرماه) این مبالغ اجرایی خواهد شد.»

تاخیر چندماهه ابلاغ رقم‌های جدید!

قرار بود ۲۵ فروردین جرائم جدید اجرایی شود و مردم با نرخ‌های جدید که به گفته پلیس با توجه به نرخ تورم بروزرسانی شدند جریمه شوند، اما بنا به دلایلی این موضوع به تیرماه افتاد.

بدمستی، رکوردار افزایش جریمه!

بیشترین میزان افزایش جریمه در این ابلاغیه دولت به «رانندگی در حالت مستی» مربوط می‌شود که با مصوبه اخیر دولت با افزایش ۷ برابری روبرو شده است.

در مبالغ بروزرسانی شده جریمه رانندگی در حالت مستی به یک و نیم میلیون تومان رسیده است.

عبور از چراغ قرمز ۴۰۰ هزارتومان، ورود ممنوع ۲۵۰ هزارتومان، توقف ممنوع ۱۰۰ هزارتومان، استفاده از موبایل ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزارتومان، دنده عقب در بزرگراه ۵۰۰ هزارتومان، لایی کشیدن ۵۰۰ هزارتومان از دیگر جرائم مهمی هستند که در این ابلاغیه با رقم‌های فوق بروزرسانی شدند.

افزایش جریمه‌ها پیشنهاد کجا بود؟

سخنگوی دولت در دومین جلسه دولت در سال ۱۴۰۳ در فروردین ماه گفته بود بروزرسانی جرایم راهنمایی و رانندگی به پیشنهاد فراجا و برخی دستگاه‌های مرتبط، مورد بررسی هیأت وزیران قرار گرفت.

پلیس می‌گوید از سال ۹۶ هیچ افزایشی در مبلغ جریمه‌ها اعمال نشده این در حالیست که براساس ماده ۲۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و ماده ۲۸ قانون مجازات اسلامی میزان جریمه‌های مقرر متناسب با افزایش یا کاهش تورم هر سه سال یک بار به پیشنهاد پلیس و وزارت دادگستری و تصویب هیئت وزیران باید تغییر کند. 

ادعای عجیب یک مقام فعلی و سابق راهور

سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی پیشین پلیس راهور فراجا مدعی شده بود: «در صورت افزایش جریمه‌ها، سالانه سه تا سه هزار و ۵۰۰ نفر از تعداد متوفیان تصادفات کاهش پیدا می‌کند.»

علاوه بر این مقام سابق نیز، رئیس پلیس راهور فراجا هم تاکید کرده افزایش مبلغ جریمه‌ها تاثیر زیادی در کاهش وقوع تصادفات دارد و می‌تواند تا حد زیادی در کاهش آمار مرگ و میر بر اثر تصادفات موثر باشد.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا این پیش بینی پلیس راهنمایی و رانندگی محقق می شود یا صرفا این افزایش جریمه ها صرفا منجر به درآمدزایی می شود.

برخی ادعا می کنند این افزایش چندبرابری جریمه ها، صرفا با نگاه درآمدزایی ابلاغ شده است، انتظار می رود پس از ابلاغ این مصوبه، پلیس راهور با گزارش های ماهانه دقیق و مستند از کاهش تخلفات رانندگی، این موضوع را رد کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات