تابناک گزارش می دهد

اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا؛ سناریوی تکراری سیا در حمایت از مخالفان مادورو

پس از اعلام پیروزی «نیکولاس مادورو» در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا، تظاهرات در کاراکاس با درگیری پلیس و معترضان آغاز شد.
کد خبر: ۱۲۵۰۷۸۴
|
۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶ 30 July 2024
|
6663 بازدید
|

بین الملل تابناک: روز یکشنبه 7 مرداد، انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا برگزار شد و نیکولاس مادورو، رئیس فعلی دولت، برنده آن شد.

کمیسیون انتخابات ونزوئلا امروز از پیروزی نیکولاس مادورو در رقابت‌های ریاست جمهوری با کسب بیش از ۵۱ درصد آرا خبر داده بود.

«ماریا کورینا ماچادو» رئیس مخالفان ونزوئلا مدعی شد از نظر مخالفان دولت ونزوئلا «ادموندو گونزالس» پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور است.

رئیس مخالفان ونزوئلا پس از منتشر شدن خبر پیروزی مادورو مدعی شد: «من می‌خواهم به همه مردم ونزوئلا و جهان بگویم که ونزوئلا رئیس‌جمهور بعدی خود را دارد و آن "ادموندو گونزالس" است. همه دنیا این را می‌دانند. ما در تمام ایالت‌های کشور پیروز شدیم.»

براساس اعلام شورای انتخابات ملی ونزوئلا، ادموندو گونزالس با کسب ۴۴.۲ درصد آراء در جایگاه دوم و بعد از مادورو قرار گرفته است.

با این حال رئیس مخالفان ونزوئلا ادعا کرد که گونزالس ۷۰ درصد رای کسب کرده است. او گفت که ائتلاف تحت امرش، مردم را برای دفاع مسالمت‌آمیز از آرای خود جمع خواهد کرد.

پس از آن تظاهرات روز دوشنبه در کاراکاس با درگیری پلیس و معترضان آغاز شد. ونزوئلا اعلام کرده که تعدادی از کشورها در انتخابات و حق تعیین سرنوشت مردم مداخله کرده‌اند.

واکنش سازمان ملل

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد که گوترش امیداوار است تمامی مشکلات مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا به شکل مسالمت‌امیز حل‌وفصل شود.

دوجاریک در کنفرانسی خبری گفت: دبیرکل امیدوار است که به تمامی مشکلات مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری رسیدگی شده و به طور مسالمت‌آمیز حل‌وفصل شود. دبیرکل همچنین تمامی رهبران سیاسی ونزوئلا و حامیان‌شان را به میانه‌روی دعوت کرد.

ونزوئلا دیپلمات‌هایش را از ۷ کشور فراخواند

وزارت خارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کاراکاس تصمیم گرفته تا تمامی اعضای هیات‌های دیپلماتیکش در شیلی، آرژانتین، کاستاریکا، پرو، پاناما، جمهوری دومینیکن و اورگوئه را به دلیل رویه نادرست این کشورها در عدم به رسمیت شناختن پیروزی نیکولاس مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا فرا بخواند.»

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: «این دولت‌ها به حق حاکمیت ونزوئلا حمله کرده‌اند و ما از آنها می‌خواهیم تا سفرای خود را فرا بخوانند.»

این وزارتخانه اظهارات این کشورها در مورد انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا را به عنوان مداخله در امور داخلی این کشور محکوم کرد و افزود: «ونزوئلا این حق را برای خود محفوظ می دارد که اقدامات سیاسی و قانونی برای تضمین حمایت از حق تعیین سرنوشت خود را تضمین کند. ونزوئلا در برابر هر گونه فعالیتی که همزیستی مسالمت آمیز را تهدید کند، مقاومت خواهد کرد.»

ردپای سیا در اعتراضات

در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا در روز دوشنبه و پیروزی «نیکولاس مادورو» برای سومین مرتبه، حامیان مخالفان در مرکز کاراکاس، پایتخت این کشور ناآرامی‌هایی را ایجاد کردند.

رئیس‌جمهور ونزوئلا هم در واکنش به شورش پس از برگزاری انتخابات، گفت مخالفان دولت قصد دارند بحران سیاسی در این کشور ایجاد کنند اما به هدف خود نخواهند رسید.

پایگاه خبری «ژئوپلیتیکال اکونومی» در گزارشی می‌نویسد: «نظرسنجی بعد از انتخابات ونزوئلا که ادعای پیروزی اپوزیسیون را دارد توسط موسسه‌ای طراحی شده که ارتباط نزدیکی با دولت ایالات متحده و سازمان سیا دارد و برای تبلیغات رسانه‌ای دولت این کشور فعالیت می‌کند.»

این گزارش درحالی منتشر شده که وزارت امور خارجه آمریکا که از تلاش‌های بسیاری برای کودتا در ونزوئلا حمایت کرده، پیروزی مادورو را به‌رسمیت نمی‌شناسد و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، نتایج این انتخابات را زیر سوال برده است.

 

این موسسه تحقیقاتی تحت عنوان «ادیسون ریسرچ» هم‌چنین با بی‌بی‌سی همکاری داشته است.

علاوه بر ونزوئلا، این موسسه قبلا نظرسنجی‌های مشکوکی را در اوکراین، گرجستان و عراق انجام داده؛ مناطقی از جهان که توسط وزارت خارجه آمریکا «بسیار استراتژیک» تلقی شده و مداخله بی‌امان واشنگتن را شامل شده است.

موسسه تحقیقاتی ادیسون توسط معاون اجرایی شرکت «راب فاربمن» مدیریت می‌شود. نام او هم‌چنین در بیانیه مطبوعاتی نظرسنجی پس از انتخابات ونزوئلا ذکر شده است.

وب‌سایت این موسسه آمریکایی خاطر نشان می‌کند: «فاربمن تحقیقات بین‌المللی ادیسون را با تخصص در خاورمیانه و آفریقا برای مشتریانی از جمله بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، شبکه‌های پخش خاورمیانه و رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی مدیریت می‌کند.»

روزنامه نیویورک تایمز در سال ۱۹۷۷ این رسانه‌ها را «رسانه پروپاگاندایی بین‌المللی که توسط سیا ساخته شده‌اند»، توصیف و هم‌چنین تاکید کرد که سرمایه‌گذاری و بودجه مربوط به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی توسط سیا تامین می‌شود.

روسیه: اعتراضات ونزوئلا قطعا توسط واشنگتن تامین مالی می‌شود

«الکسی ولوتسکوف» یکی از اعضای هیات ناظران روسی بر انتخابات ونزوئلا  گفت: اعتراضات کاراکاس پس از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور که به پیروزی مادورو ختم شد قطعا توسط آمریکا که منافعی در این کشور آمریکای لاتین دارد و حامی اپوزیسیون است، تامین مالی می‌شود.

وی افزود: «این اعتراضات قطعا تامین مالی از خارج است و چنین دیدگاه‌های رادیکالی از افراد جوان که ممکن است به دنبال سود اقتصادی در این زمینه باشند شامل گرفتن مال، شکستن چیزی و سرقت، احتمالا همه اینها چند برابر شده است.»

این قانونگذار روس ادامه داد: «امروز از پنجره‌های هتلمان دیدیم که چگونه معترضان با یک پلیس موتورسیکلت سوار برخورد کردند، او را به زمین زدند، موتورسیکلت را گرفتند و سوار آن شدند. همین ثابت می‌کند که در اینجا یک مولفه ملکی و اقتصادی هم وجود دارد، یعنی مردم در این آشوب‌ها سعی می‌کنند نوعی استفاده اقتصادی برای خود پیدا کنند. دزدی و راهزنی که با حمایت، شعارها و تامین مالی آمریکا که در اینجا منافع خاص خود را دارد، صورت می‌گیرد. مخالفان و اپوزیسیون هم از سوی واشنگتن تامین مالی می‌شوند.»

ولوتسکوف افزود: «تظاهرات افراط گرایی در ونزوئلا پس از انتخابات یک اقدام صحنه سازی شده است و نمی‌تواند بر روند انتخابات تاثیر بگذارد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
چه شباهت عجیبی بین غربگدایان جهانه!! اینجا هم تا شوست میخورن تو انتخابات آشوب میکنن! انتخابات گذشته کاندید وطن پرست های انقلابی پیروز نشد ما آشوب کردیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
انتخابات ونزوئلا از نظر ساختار و شکل برگزاری کپی انتخابات روسیه است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
غرب زدگی سرطان عصر حاضره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
تفکرات احمدی نژادی توی کشورهای دیگه هم داره مد میشه:)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
تو ونزوئلا اجرایی کردند و اینهم نتیجه اش .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
ونزوئلا از نظر میزان ذخایر نفت در مقام اول دنیا قرار دارد. اما این کشور فاقد حداقل صنایع مادر و اولیه است.
چاوز و مادرو در 2 دهه اخیر چرا نتوانسته اند این کشور را به یک کشور برخوردار از رفاه اولیه برای مردم ونزوئلا تبدیل کنند؟ آیا مردم و مخالفان حرب حاکم سوسیالیست ونزوئلا حق مخالفت با آنان را ندارند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
تولید پول بدون پشتوانه در دوران مادورو به صفر رسید. مرد حسابی یه تحقیقی بکن بعد افاضه بفرما.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
از نظر ذخایر نفتی، ونزوئلا با ۲۱٫۳۱٪ ، عربستان سعودی با ۱۹٫۰۰٪ و ایران با ۱۸٫۰۰٪ به ترتیب مقام های اول، دوم و سوم را در جهان دارند.

سوال این است، چرا اوضاع اقتصادی و درآمدهای نفتی عربستان از ونزوئلا و ایران بهتر است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
چو دانی و پرسی سوالت خطاست !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
چون عربستان گاو شیرده غربه...از همین عربستان نمیتونی حتی یه انتخابات دستوری ظاهری در بیاری...همش دیکتاتوری محض...برو حالا دنبال بازیت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
یعنی اینم رو هم توضیح بدیم ؟؟؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
امکان نداره بزارند مخالفان پیروز،بشند
اولین کاری که کردند اجازه ندادند ۷ میلیونی که از کشور خارج شدنه اند رای دهند
که همین یک مورد نتیجه را به ۶۰ به ۴۰ تغییر می داد
دومین کار اجازه ندادند ناظران بین المللی نظارت کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
علیرغم این خلاف قوانین که دولت کرده
مادرو تنها ۳۰ درصد رای مردم را کسب کرده است
و رقیب او ۷۰ درصد رای آورده و پیروز انتخابات است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
سیا؟؟؟توهم زدید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
به نظر من انتخابات سالمی برگزار نشده است.
محال است مردم ونزوئلا با وجود این همه ذخایر نفتی و ثروت، دوباره به کسی رأی بدن که اونا رو تو بدبختی و تورم نگه داشته است .
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...