رفع رسوب فیلتر ممبران تصفیه آب RO با آنتی اسکالانت

یکی از چالش‌های اصلی در فرایند تصفیه آب صنعتی دستگاه‌های اسمز معکوس (RO)، رسوب‌گذاری بر روی فیلترهای ممبران است که باعث کاهش عمر فیلتر و افزایش هزینه‌های نگهداری می‌شود. آنتی‌اسکالانت ماده شیمیایی است که از تشکیل رسوب بر روی غشای اسمز معکوس جلوگیری کرده و دوام فیلترها را افزایش می‌دهد.در این مقاله از آبین با این ضد رسوب ممبران بیشتر آشنا خواهید شد.
کد خبر: ۱۲۵۳۴۶۵
|
۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ 13 August 2024
|
730 بازدید

رفع رسوب فیلتر ممبران تصفیه آب RO با آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت چیست؟

آنتی ‌اسکالانت‌ یکی از مواد شیمیایی تصفیه آب است که برای جلوگیری از تشکیل رسوب و حفظ عملکرد سیستم‌های تصفیه آب اسمز معکوس (RO) استفاده می‌شوند. این ماده که ترکیبی از یک پلی الکترولیت دی آنیونی به نام پلی دی سدیم پروپان فسفونات است، با تداخل در فرایند کریستالیزاسیون، از تشکیل رسوبات معدنی بر روی فیلترهای ممبران RO جلوگیری می‌کند. این رسوبات شامل ترکیباتی مانند سولفات کلسیم، کربنات کلسیم، سیلیس و سایر نمک‌های معدنی هستند که می‌توانند با تشکیل بر روی غشاهای اسمز معکوس، عملکرد کل سیستم را کاهش دهند. با وجود سختی بالای آب خوراک، آنتی اسکالانت در کاهش رسوب فیلترهای ممبران بسیار مؤثر است، به همین دلیل به عنوان یکی از مواد شیمیایی اصلی در تصفیه آب صنعتی با نرخ بازیابی بالا در نظر گرفته می‌شود. استفاده صحیح از آنتی‌اسکالانت‌ها می‌تواند زمان بین تمیز کردن ممبران ها را افزایش دهد و طول عمر سیستم تصفیه آب را بیشتر کند.

شما می توانید جهت خرید انواع آنتی اسکالانت به فروشگاه آبین مراجعه فرمایید.

اهمیت استفاده از آنتی اسکالانت در دستگاه تصفیه آب RO

مهم نیست که منبع آب خوراک چه باشد چرا که در نهایت استفاده از آنتی‌اسکالانت‌ها در سیستم‌های تصفیه آب اسمز معکوس (RO) امری حیاتی است. این ماده مستقیماً بر عملکرد فیلترهای ممبران اثر می گذارد و این فیلترها مهم ترین بخش تصفیه را در دستگاه ها تصفیه آب صنعتی و فاضلاب انجام می‌دهند. رسوبات کلسیم، منیزیم، سیلیس و سایر مواد معدنی محلول می‌توانند به مرور زمان بر روی سطح ممبران تجمع کنند و باعث انسداد و کرفتگی منافذ پلی آمیدی این فیلترها شوند. آنتی‌اسکالانت‌ها با جلوگیری از این رسوبات، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های عملیاتی و نگهداری دستگاه های تصفیه آب صنعتی می‌شود و علاوه بر آن عملکرد کلی سیستم بهبود، خلوص آب را بیشتر می کند. با حفظ سطوح بهینه جریان و فشار، آنتی‌اسکالانت‌ها همچنین مصرف انرژی را کاهش داده و کارکرد پایدارتری برای سیستم فراهم می‌کنند.

تزریق آنتی اسکالانت در دوز مناسب به هر دستگاه علی رغم بر طرف کردم فولینگ ممبران مزایای دیگری هم دارد.

مزایا استفاده از آنتی‌ اسکالانت‌ ها:

  • جلوگیری از تشکیل رسوب‌های معدنی مانند کربنات کلسیم و سیلیس
  • افزایش عمر عملیاتی غشاها و کاهش هزینه‌های تعویض
  • بهبود کیفیت و حجم آب تولیدی
  • کاهش نیاز به تمیزکاری مکرر و هزینه‌های نگهداری
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های عملیاتی
  • حفظ عملکرد پایدار سیستم در محدوده وسیع pH
  • سازگاری با غشاهای اسمز معکوس (RO) و نانو فیلتراسیون (NF)

رفع رسوب فیلتر ممبران تصفیه آب RO با آنتی اسکالانت

روش استفاده و دوز تزریق آنتی اسکالانت RO

برای استفاده صحیح از آنتی اسکالانت در دستگاه ‌های تصفیه آب RO، نیاز است که این ماده شیمیایی به‌ درستی و در دوز مناسبی به آب خوراک تزریق شود. فرآیند تزریق آنتی اسکالانت معمولاً قبل از ورود آب به فیلتر های ممبران اسمز معکوس و از طریق دوزینگ پمپ مخصوص آنتی اسکالانت انجام می‌شود. این ماده با تأخیر در واکنش‌های شیمیایی بین بی‌کربنات، کلسیم، و منیزیم، از تشکیل رسوبات در فیلتر غشایی جلوگیری می‌کند و به آب اجازه می‌دهد بدون ایجاد رسوب از غشا عبور کند.

محلول آنتی اسکالانت می‌تواند به صورت مستقیم یا پس از رقیق‌سازی به آب اضافه شود، اما غلظت آن نباید کمتر از 10 درصد باشد. میزان دوز مناسب آنتی اسکالانت معمولاً بین 2 تا 5 میلی‌گرم در لیتر است. دوز بیش از حد آنتی اسکالانت نه‌تنها عملکرد فیلتر ممبران را کم می کند، بلکه باعث ایجاد آلاینده‌ها و افزایش فشار بر سیستم نیز می‌شود.

برای محاسبه میزان مصرف ماهانه آنتی اسکالانت، باید دبی ورودی فیلتر ممبران، دوز آنتی اسکالانت، و زمان کارکرد سیستم را در نظر بگیرید. فرمول زیر برای محاسبه مقدار ماهانه مورد نیاز استفاده می‌شود:

W= (Q×S×H×30)÷1000

در این فرمول:

  • W مقدار مصرف ماهانه آنتی اسکالانت (به کیلوگرم)
  • Q دبی ورودی سیستم اسمز معکوس (به مترمکعب در ساعت)
  • S دوز آنتی اسکالانت (به گرم بر تن)
  • H زمان کارکرد سیستم غشایی (به ساعت)

زمان توصیه‌شده برای استفاده از محلول آنتی اسکالانت در هر پیکربندی معمولاً بین 7 تا 10 روز است. با رعایت دقیق این موارد و تنظیم دوز آنتی اسکالانت، فرایند تصفیه در دستگاه های RO بهینه و در بودجه های نگهداری صرفه جویی می شود.

رفع رسوب فیلتر ممبران تصفیه آب RO با آنتی اسکالانت

بهترین مدل های آنتی اسکالانت در بازار کدام اند؟

از آنجایی که استفاده از آنتی اسکالانت نامرغوب می تواند به جای بهبود فرایند تصفیه در ممبران ها اثر عکس داشته باشد، انتخاب بهترین مدل یکی از پارامترهای مهم قبل از خرید است. در میان انواع برندها و مدل های آنتی اسکالانت در بازار ایران، موارد زیر از مرغوب ترین گزینه های هستند:

آنتی اسکالانت آویستا

آنتی اسکالانت‌ های آویستا، که تحت نام تجاری جهانی Kurita تولید می‌شوند، به عنوان یکی از معتبر ترین محصولات در حوزه تصفیه آب شناخته می‌شوند. این محصولات در نقاط مختلف جهان تولید می‌شوند تا دسترسی و پشتیبانی منطقه‌ای بهتری داشته باشند.و فرمولاسیون خاص آن ها، که برای استفاده در انواع فیلترهای ممبران تست و تایید شده است، نیاز به تزریق با دوز بالا را کاهش می دهد. از مدل های آنتی اسکالانت این برند می توان به Vitec 4000، 2000، 3000 و Vitec 1000 اشاره کرد. روش مصرف و دوز هر مدل با مشخصات فنی لازم در دفترچه راهنمای این محصول فراهم شده است.

آنتی اسکالانت جنسیس

آنتی اسکالانت‌های جنسیس که توسط شرکت Genesys International در بریتانیا تولید می‌شوند، به عنوان یکی از پیشروترین محصولات در جلوگیری از تشکیل رسوبات در سیستم‌های اسمز معکوس (RO) و نانو فیلتراسیون (NF) شناخته می‌شوند. این محصولات با تمامی فیلترهای ممبران صنعتی سازگاری دارند. شرکت جنسیس با بیش از 40 توزیع‌کننده در سراسر جهان، از جمله آفریقا، آسیا، اروپا، و آمریکا، پشتیبانی فنی جامعی ارائه می‌دهد. علاوه بر این ویژگی‌ها،دوز تزریق آنتی اسکالانت های جنسیس پایین ولی اثربخشی بالایی دارند که باعث می شود در هزینه ها صرفه جویی شود ، عمر و دوام ممبران را افزایش دهد و یکی از بهترین گزینه های ضد رسوب ممبران در بازار ایران در نظر گرفته شود. انواع مدل های این برند در گالن‌های 25، 250 و 1300 لیتری به فروش می‌ رسد.

آنتی اسکالانت فلوکن

آنتی اسکالانت‌های فلوکن (Flocon)، تولید شده توسط شرکت Italmatch AWS که بخشی از مجموعه BWA Water Additives است، از مواد شیمیایی تخصصی برای جلوگیری از تشکیل رسوب در ممبران های RO و نانوفیلتراسیون NF به شمار می‌روند. آنتی اسکالانت‌های فلوکن با بیش از 40 سال تجربه در فناوری‌های نوآورانه تصفیه آب، در بیش از 80 کشور جهان به دلیل کارایی بالا در مهار طیف وسیعی از رسوبات مانند کربنات‌ها و سولفات‌ها شناخته شده‌اند. این محصولات نه تنها باعث افزایش طول عمر و عملکرد بهینه سیستم‌های فیلتراسیون می‌شوند، بلکه به دلیل عدم نیاز به بازسازی و خرابی‌های مکرر، به عنوان گزینه‌ای مقرون به صرفه و پایدار در مقایسه با سایر مواد شیمیایی در نظر گرفته می شود. آنتی اسکالانت‌ های فلوکن همچنین در ایران نیز به عنوان یکی از برندهای پرمصرف، به دلیل سازگاری با انواع فیلترهای ممبران پلی‌آمیدی و سلولزی ، محبوبیت بالایی دارند.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/ 

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟