یک ابهام درباره سربازی بازیکنان فوتبال؛ چه کسانی سرباز قهرمان هستند؟

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال معتقد است که بازیکنان فوتبال شغل‌شان فوتبال است و نباید برای گذراندن سربازی راهی پادگان شوند و باید دنبال راه‌حل بود.
کد خبر: ۱۲۵۳۵۲۲
|
۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲ 13 August 2024
|
4044 بازدید
|

یک ابهام درباره سربازی بازیکنان فوتبال؛ چه کسانی سرباز قهرمان هستند؟

به گزارش تابناک ورزشی، مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به وضعیت سربازی بازیکنان تیم ملی فوتبال که در هفته‌های اخیر داغ شده بود و لیستی از بازیکنان مشمول سربازی بیرون آمد، جلساتی را با مسئولان نظام وظیفه برگزار کرده و می‌گوید که این مشکل حل شده است. با این حال سؤالی که مطرح می‌شود اینکه مشکل چگونه حل شده است، آن هم در حالی که معافیت بازیکنان فوتبال تا ۲۸ سالگی و در صورت ملی‌پوش بودن تا ۳۰ سالگی به قانون تبدیل شده بود که نظام وظیفه این قانون خود را هم پس گرفت و به همین دلیل تعداد زیادی از بازیکنان مشمول خدمت سربازی شدند.

رئیس فدراسیون فوتبال در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به موضوع سربازی قهرمان‌ها گفته بود: «یک خبر خوب در خصوص تیم‌های نظامی این است که جلسه‌ای با ستاد کل نیروهای مسلح داشتیم و در حال حل موانع سرباز قهرمان‌ها هستیم.» این صحبت‌های مهدی تاج در شرایطی مطرح شده که فوتبال ایران ۴۸ سال است که در قاره آسیا به قهرمانی نرسیده و بازیکنان فعلی تیم ملی هم که بخش زیادی از آنها در سه جام ملت‌های ۲۰۱۵ استرالیا، ۲۰۱۹ امارات و ۲۰۲۳ قطر حضور داشتند، موفق به کسب هیچ عنوانی نشده‌اند.

مهدی تاج در شرایطی صحبت از حل شدن موانع سرباز قهرمان‌ها صحبت کرده که بازیکنان تیم ملی فوتبال نمی‌توانند مشمول قانون سرباز قهرمان شوند. آخرین قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا به سال ۱۳۵۵ باز می‌گردد و با توجه به این موضوع باید دید اشاره مهدی تاج به کدام بخش از قانون سرباز قهرمان‌ها بازمی‌گردد.

این در حالی است که در لیگ برتر و لیگ دسته اول دو تیم ملوان بندرانزلی و فجرسپاسی شیراز می‌توانند بازیکنان سرباز را به خدمت بگیرند و از همین‌رو باتوجه به محدودیت‌های موجود، تکلیف بسیاری از بازیکنان نامشخص است. با این حال سربازی با وجود نقدهایی که در جامعه نسبت به آن وجود دارد، یک قانون در کشور است که تمام مردان را الزام به حضور در سربازی می‌کند؛ شاید قوانین متفاوتی در سایر کشورها وجود داشته باشد که بررسی آن به صورت جداگانه مورد بحث است.

یک ابهام درباره سربازی بازیکنان فوتبال؛ چه کسانی سرباز قهرمان هستند؟

تصویری از سون هیونگ مین پس از گذراندن دوران آموزشی خدمت سربازی در کره جنوبی

در کشوری همچون کره جنوبی هم سربازی همچون ایران قانونی و اجباری است و بازیکنی چون سون هیونگ مین برای معافیت از آن، باشگاه تاتنهام را رها کرده و برای قهرمانی با تیم ملی زیر ۲۳ سال کشورش راهی بازی‌های آسیایی می‌شود و به نتیجه هم می‌رسد. از سویی با وجود معافیت از سربازی، دوره اجباری و آموزشی را می‌گذراند و مشکلی هم برای او در تاتنهام و تیم ملی کره جنوبی پیش نمی‌آید، اما گویا در فوتبال ایران قوانین به سود برخی قابل تغییر است.

تاج: مشکل سربازی بازیکنان ملی‌پوش حل شد

قانون سرباز قهرمان در ایران در حال حاضر شامل معافیت یا تعویق سربازی هیچکدام از بازیکنان فوتبال ایران نمی‌شود، جز آنهایی که در تیم‌های تحت نظر نیروهای مسلح -ملوان بندرانزلی، فجر سپاسی شیراز و نیروی زمینی تهران- عضویت دارند. قانون سرباز قهرمان مصوب ۱۳۷۶/۱۲/۱۳ با اصلاحات و الحاقات بعدي ماده واحده (اصلاحي ۱۳۹۱/۱۰/۳) است که به موجب اين قانون در زمان صلح تمام ورزشكاراني كه از طرف فدراسيون‌‌‌هاي ورزشي به عضويت تيم‌‌های ملی برگزيده می‌شوند با درخواست وزارت ورزش و جوانان و هماهنگی ستاد كل نيرو‌‌هاي مسلح می‌توانند خدمت سربازی خود را پس از دوره آموزش نظامی در نيرو‌‌های مسلح جمهوری اسلامی زير نظر وزارت ورزش و جوانان در تيم‌‌‌های ملی سپری کنند.

این قانون شامل چهار تبصره مهم هم می‌شود که تبصره دوم مربوط به گذرنامه است و تبصره یک، سه و چهار به شرح زیر است:

تبصره ۱ - مشمولان اين قانون در صورت اخراج يا حذف از تيم‌‌‌هاي ملي‌، بقيه خدمت دوره ضرورت خود را بايد در نيرو‌‌های مسلح سپري کنند.

تبصره ۳ - در صورت نياز نيرو‌‌های مسلح به سربازان فوق‌الذكر جهت شركت در مسابقات آسيايي يا جهاني مربوط به نيرو‌‌های مسلح‌، نامبردگان در اختيار ستاد كل نيرو‌‌های مسلح قرار می‌گيرند‌.

تبصره ۴ (الحاقی ۱۳۹۱/۱۰/۳) - قهرمانان بازی‌های المپیک شامل نفرات اول تا سوم و قهرمانان اول و دوم مسابقات قهرمانی جهان و نفرات اول بازی‌های آسيايی در رشته‌‌‌های ورزشي تحت پوشش كميته بين‌المللي المپیک (‌IOC) و مقام اول تا سوم مسابقات جام جهاني فوتبال‌، بسكتبال و واليبال و همچنين يكي از فرزندان قهرمانان پارالمپيک جهانی معاف از سربازي با معرفي وزارت ورزش و جوانان و موافقت ستاد كل نيرو‌‌هاي مسلح پس از طی دوره آموزش نظامی در نيرو‌‌های مسلح جمهوری اسلامی ايران از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند‌.

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
" مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال معتقد است که بازیکنان فوتبال شغل‌شان فوتبال است و نباید برای گذراندن سربازی راهی پادگان شوند و باید دنبال راه‌حل بود"

مگه بازیکن بی سواد فوتبال کیه که نباید بره سربازی اما من با فوق لیسانس باید برم لب مرز پست بدم؟
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
همشونو ببرید سربازی مگه با بقیه چه فرقی دارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
والا تو فوتبال که ما سرباز قهرمان نداریم چرا که هیچ افتخاری حتی در سطح آسیا هم نمی توانیم کسب کنیم!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
آخه کره جنوبی جز 7اقتصاد برتر جهانه خدمت کردن به همچین کشوری افتخاره ولی تو ایران..........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
چرا نباید برن سربازی؟ باید برن همون پادگان هم برن. مگه اونی که دکتر میشه، مهندس میشه، میگن چون مهندسه سربازی نره پادگان؟ اونم می‌فرستم پادگان با مدرک لیسانس و فوق لیسانس. اینا که اکثرشون سواد هم ندارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
بازیکنان فوتبال کجا قهرمان شده اند که معاف شوند. هر وقت قهرمان المپیک یا جام جهانی شدند معاف شوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
من هم یک دانشجو هستم و در حال حاضر مشغول تحصیلم پس باید دوران تحصلیم به عنوان سربازی محسوب شود. من هم یک کارگر ساختمان و اگه از نظر آقای تاج کارگری شغل محسوب می شود من هم بعد از دو سال کارگری و حقوق 7 میلیون باید کارت پایان خدمت بگیرم. من هم یک کشاورزم و بعد از دو سال انجام کشاورزی باید کارت پایان خدمت بگیرم.
این جماعت با توجه به اینکه کوچکترین افتخاری برای این کشور کسب نمی کنند ولی متاسفانه از برخورداری از بیت المال و امکانات و تبصره ها سیرمونی ندارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
سلام .

پزشکان چه زن و چه مرد تا تخصص باید بالای پنج سال خدمت سربازی بروند انهم در دورترین شهرهای کشور.
سربازی که هیج فرد و رشته ای از افراد کشور پنج سال نمیدهد .آنهم برای زنان سربازی پنج ساله.
وقت برگشت از خدمت هم تعرفه های یک دهم ارایشگر و طلافروش و مشاور املاک و...

بعد فوتبالیست و امثالهم که کوچکترین کار تاثیر گذار برای سلامت و رفاه مردم ندارد در بیست سالگی باید سربازی نرود و برای یک فصل چند ده میلیارد پول بیت المال بگیرد و مالیات ندهد .

ایا اندیشه نمیکنید؟؟؟
ناشناس
|
Sweden
|
۲۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
اگر برندگان مدال المپیک را از خدمت سربازی معاف کنید جوانان بیشتری ورزش خواهند کرد.
بجای آدمهای بی‌مصرفی که بی‌دلیل از خدمت سربازی معافند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
بازیکنان فوتبال مگه به جز آبروریزی کار دیگه ای هم انجام دادند که از خدمت معاف بشن
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...