روش مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

به دلیل اینکه ایران در منطقه‌ای زلزله خیز واقع شده است امر مقاوم سازی ساختمان‌ها، تأسیسات مهم و شریان‌های حیاتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بطور کلی مقاوم سازی ساختمان‌ موجود به منظور تحمل بارهای مضاعف طراحی، بهبود نارسایی‌های ناشی از فرسایش، افزایش شکل پذیری سازه یا سایر موارد با استفاده از مصالح مناسب و شیوه های اجرایی صحیح انجام میگردد.
کد خبر: ۱۲۵۴۶۵۰
|
۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۶ 19 August 2024
|
1140 بازدید

روش مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

انتخاب روش مناسب مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله برای جلوگیری از خطرات احتمالی بسیار مهم است. در حالی که روش های نوین و جدیدی برای مقاوم سازی ساختمان ها در مقابل زلزله روی کار آمده اند، همچنان می توان از روش های قدیمی نیز کمک گرفت. آشنایی با روش های مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله برای جلوگیری از خسارات احتمالی در ساختمان های مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد و برای درک این موضوع، در ادامه مقاله در کنار تعریف مقاوم سازی ساختمان، 3 روش مرسوم برای مهار لرزه ای ساختمان ها را ذکر می کنیم.

مقاوم سازی ساختمان اولویت مقابله با خطرات احتمالی زلزله در کشور

کشور ایران دارای گسل های متنوعی است که فعال شدن هر کدام می تواند خطرات جدی را برای مردم و جان و مال آن ها به همراه داشته باشد. هزینه های وارد شده به دولت در اثر خسارات وارد شده در اثر زلزله بسیار زیاد است و باید حتما از روش مقاوم سازی ساختمان برای جلوگیری از این خسارات استفاده کرد. مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله می تواند برای جلوگیری از خطرات احتمالی زلزله در کشور انجام شود تا آسیبی به ساختمان ها وارد نشود.

از گسلی که پنهان ماند تا تغییر آیین نامه ملی ساختمان

زلزله بم یکی از حوادث دلخراش در تاریخ کشور ایران بود که در اثر چند ثانیه بیش از چند هزار نفر از دنیا رفتند. متاسفانه این زلزله دلخراش با وجود اینکه باعث سوگواری بسیاری از مردم شد، تاثیر زیادی روی تغییرات آیین نامه ها و قوانین برای جلوگیری از خطرات این چنینی روی کار آمد. تغییرات آیین نامه‌ای ساخت و ساز به عنوان یکی از درس‌های زلزله بم شناخته شد. به گونه ای که با تلاش مهندسان و متخصصان و عنایت ساختمان سازان، می توان از بروز چنین حوادثی با قوانین و مقررات جدید جلوگیری کرد.

روش مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

آغاز نهضت مقاوم سازي ساختمان در ایران پس از زلزله سال 69 منجيل و رودبار

زلزله منجیل و رودبار باعث خراب شدن بیش از هزاران خانه های روستایی و کشته شدن 35 هزار فرد شد. این زلزله در سال 1369 به خانه های کاهگلی و قدیمی رحم نکرد و به راحتی آن‌ها را با خاک یکسان نمود. با توجه به لزوم مقاوم سازی ساختمان های ایران به ویژه در مناطق روستایی، مطابق گزارش منتشر شده در خبرگزاری ایرنا و به گفته معاون بازسازي و مسكن روستايي بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان قزوين، نهضت مقاوم سازی ساختمان در ایران پس از زلزله سال 1369 منجیل و رودبار روی کار آمد و برای روستاییان عزیز تسهیلاتی را در نظر گرفت تا بتوانند واحدهای مسکونی خود را مقاوم سازی کنند. کرمانشاه به عنوان رتبه اول شهرها برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی و روستایی کشور شناخته شده است. به گونه ای که از سال 1384 تا کنون بیش از 84 هزار واحد مسکونی مقاوم سازی شده اند و پیش بینی میشود که در آخر سال 1409، کل واحدهای روستایی مقاوم سازی شوند تا خطرات ناشی از زلزله در این شهر به حداقل برسد. امید است که نه تنها در شهر کرمانشاه، بلکه در شهرهای دیگر نیز شاهد مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی باشیم.

معرفی 3 روش مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

روش‌های مختلفی برای مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله وجود دارند، ولی با توجه به عوامل مختلف از جمله سهولت اجرای مقاوم سازی و کاهش بار هزینه مقاوم سازی در ساختمان‌های جدید و قدیمی، بهتر است که از یکی از 3 روش زیر برای مقاوم سازی ساختمان‌ها استفاده شود. روش مناسب مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله، روشی است که نیازهای ساختمان را کاهش داده و باعث افزایش ایمنی ساختمان در برابر زلزله شود.

  1. مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله به روش کامپوزیت FRP
  2. مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزلهبه روش ژاکت بتنی
  3. مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله به روش ژاکت فولادی

مقاوم سازی در برابر زلزله با اجرای FRP چیست؟

یکی از روش مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله، روش FRP است. مطابق نشریه 345 سازمان برنامه و بودجه استفاده از روش FRP در بهسازی سازه های بتن آرمه طی سالیان اخیر از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است. از ویژگی های اصلی روش مقاوم سازی با FRP می توان مقاومت مناسب در برابر خوردگی، سادگی اجرا در محل نصب و سبکی آنها را برشمرد. در این روش میتوان از ترکیب الیاف کربن، الیاف شیشه، لمینت کربن، رزین اپوکسی و میلگرد FRP برای مقاوم سازی و تقویت سازه های مختلف استفاده کرد.

سیستم FRP بدین صورت تعریف می شود که الیاف و رزین ها برای ساخت چند لایه مرکب مورد استفاده قرار میگیرند، به نحوی که رزین های مصرفی به منظور چسباندن چندلایه مرکب به سطح بتن زیرین و پوشش‌ها به منظور محافظت مصالح ترکیب شده استفاده میشوند. از این سیستم می توان جهت مقاوم سازی ستون، تیر، دال و فونداسیون و دیوار ساختمان جهت مقاوم سازی در برابر زلزله استفاده نمود.

روش مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

مقاوم سازی در برابر زلزله با اجرای ژاکت بتنی

ژاکت بتنی یکی از راه های مرسوم مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله شناخته می شود. ژاکت بتنی را میتوان جهت مقاوم سازی لرزه‌ای انواع المان‌های بتنی نظیر تیر، ستون، دیوار برشی، شالوده طرح و اجرا نمود. در روش ژاکت بتنی از طریق افزودن میلگردهای جدید و قالب بندی و بتن ریزی مجدد سطح مقطع عضو و در نهایت ظرفیت باربری آن در برابر زلزله افزایش پیدا می کند.

در این روش میلگردها متناسب با نیاز و شرایط مقاوم سازی در اطراف تیر، ستون، فونداسیون و دیوارهای برشی قرار میگیرند. سپس عملیات بتن ریزی روی این میلگردها انجام می شود تا یک لایه بتنی بسیار مستحکم پیرامون المان مورد نظر ایجاد گردد و مقاومت آن را در برابر نیروهای وارده افزایش دهد. با اجرای این روش مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله، می توان مقاومت برشی و خمشی اجزا و المان های ضعیف سازه‌ای را افزایش داد و شاهد افزایش مقاومت اتصالات سازه ای در داخل قاب ها بود.

مراحل مقاوم سازی با اجرای ژاکت بتنی به طور خلاصه عبارتند از:

  1. ايجاد سوراخ در اطراف المان بتنی جهت کاشت میلگرد مطابق نقشه های اجرایی
  2. کاشت میلگرد با چسب کاشت میلگرد پایه اپوکسی براي بتن مسلح جديد مطابق نقشه مقاوم سازی سازه
  3. مضرس كردن سطح بتن موجود
  4. قالب بندی و اجراي بتن جديد

مقاوم سازی در برابر زلزله با اجرای ژاکت فولادی

روش دیگری که برای مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله مورد استفاده قرار می گیرد، ژاکت فولادی یا ژاکت فلزی است. ژاکت فلزی به‌نوعی از روش های سنتی و پرکاربرد تقویت ساختمان در برابر زلزله محسوب میشود و برای تقویت ستون ها، تیرها، دال ها و ... می توان از این روش استفاده کرد. این روش با استفاده از ورق‌های فولادی به شکل‌های مختلف اعم از دورپیچ یا نواری با استفاده از چسب‌های کاشت بولت، جوشکاری، پیچ و مهره و چسب اپوکسی بر روی عضو سازه ای اجرا می شود.

پاسخ به سوالات متداول شما در مورد روش های مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله چیست؟

در ادامه این مقاله به سه سوال پرکاربرد در ارتباط با مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله پاسخ خواهیم داد.

  1. چرا مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله مهم است؟

زلزله یکی از علل اصلی گسیختگی ساختمان‌ها میباشد . نیروهای ناشی از زلزله سبب گسترش آسیب در ساختمان‌های ضعیف میگردد. از اینرو برای حفظ جان و مال مردم باید حتما مقاوم سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله با روش‌های مناسب انجام شود.

  1. روش مناسب مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله کدام است؟

نمی توان روش مناسب مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله را بدون در نظر گرفتن شرایط انتخاب کرد. در واقع انتخاب روش وابسته به شرایط ساختمان است. به طور کلی به منظور ارائه‌ی یک روش مناسب برای مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله لازم است وضعیت موجود ساختمان به دقت توسط کارشناسان مقاوم سازی افزیر ارزیابی شود. سپس با توجه به شرایط حاکم بر پروژه، یک روش مناسب برای تقویت و مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله ارائه شود.

  1. هزینه مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله چقدر است؟

هزینه مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله وابسته به روش انتخابی، شرایط ساختمان و هزینه روز خرید مصالح ساختمانی میباشد.

دریافت مشاوره مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله از شرکت مقاوم سازی افزیر

شرکت مقاوم سازی افزیر مفتخر است کلیه خدمات مرتبط با مقاوم سازی ساختمان و سازه را توسط مهندسان متخصص و کارشناسان خود به کارفرمایان عزیز ارائه دهد. ما در ارائه خدمات زیر همراه شما هستیم:

  1. طراحی مقاوم سازی ساختمان و سازه
  2. تامین مصالح مقاوم سازی ساختمان و سازه
  3. اجرای طرح مقاوم سازی ساختمان و سازه

 جهت دریافت مشاوره مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله، کافیست با مشاوران ما در تماس باشید.

وبسایت مقاوم سازی افزیر www.afzir.com

شماره تماس مقاوم سازی افزیر: 52936-021

 

انتهای رپرتاژ آگهی/ 

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟