اختصاصی با مدیر ارشد اسبق آژانس بین المللی انرژی اتمی؛

عراقچی واقعیت را بیان کرد که برجام مرده است/ امریکا و اروپا فعلا سردرگم هستند

«طارق رئوف» رئیس سابق بخش شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی معتقد است عباس عراقچی وزیر خارجه ایران واقعیت را بیان کرده که برجام مرده است. در واقع برجام‌چند سالی است که مرده است
کد خبر: ۱۲۵۵۶۱۴
|
۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۳ 24 August 2024
|
20046 بازدید
|

تابناک بین الملل: سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه جمعه دوم شهریور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره مذاکرات احیای برجام و مذاکرات انجام شده بعد از روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا ضمن تشریح تحولاتی که در این مدت رخ داد، گفت: الان احیای آن مذاکرات به آسانی گذشته نیست. شرایط بین‌المللی عوض شده و در این فاصله جنگ اوکراین و جنگ و بحران در غزه و حمله رژیم صهیونیستی و ...رخ داده و شرایط منطقه را کاملا دگرگون کرده است.

وی عنوان کرد: تصویر الان نسبت به گذشته متفاوت است و در خود برجام برخی تاریخ‌هایی که وجود داشته گذشته و برجام به شکل فعلی که وجود دارد، قابل احیا نیست. حتما باید این سند دوباره باز شود و قسمت‌هایی از آن مورد تغییر قرار بگیرد و این کار آسانی نیست.

وزیر امور خارجه بیان کرد: در مذاکرات ۱۴۰۰ مذاکره مربوط به نحوه بازگشت به برجام بود درباره خود برجام مذاکره نکردیم.با نگاه متفاوتی باید به صحنه برویم و شکل قبلی مذاکرات و برجام می‌تواند راهنمایی باشد برای استفاده، ولی دیگر آنها به آن شکل نمی‌تواند دوباره مورد اجرا واقع شود.

 وی افزود: مذاکرات جدیدی باید شکل بگیرد و شرایط در اروپا سخت است و در آمریکا گرفتار انتخابات هستند کار آسانی نخواهد بود، ولی آن را برای خود تکلیف می‌دانیم که برای کاهش هزینه‌های تحریم‌ها بر مردم و رفع تحریم‌ها تلاش کنیم و از همه استعداد علمی، سیاسی و حقوقی کشور استفاده خواهیم کرد.

عراقچی ادامه داد: امیدواریم گام مثبتی در این جهت برداریم.

در خصوص این موضوع خبرنگار تابناک گفتگویی با «طارق رئوف» رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام داده که در ادامه می آید.

«رئوف» مشاور پیشین هسته ای هیات کانادا و در حال حاضر رئیس برنامه خلع سلاح، کنترل سلاح و عدم اشاعه موسسه صلح استکهلم (سیپری) است.

عباس عراقچی وزیر خارجه جدید ایران اعلام کرده که احیای مذاکرات هسته ای به آسانی گذشته نیست. با توجه به جنگ اوکراین، جنگ غزه و انتخابات ریاست جمهوری امریکا تا چه میزان می توان به شروع مذاکرات امیدوار بود؟

عباس عراقچی وزیر خارجه ایران این واقعیت را بیان کرده که برجام مرده است. در واقع برجام‌چند سالی است که مرده است؛ هرچند ایران همچنان به تعامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد آن ادامه می دهد.

به نظر می رسد از صحبتهای عراقچی می توان نتیجه گرفت که توافق کلانی صورت نخواهد گرفت و بیشتر فرمول «کمتر در مقابل کمتر» مد نظر باشد. نظر شما چیست؟

هرگز امید واقع بینانه ای برای احیای برجام وجود نداشت، حتی ذیل فرمول «کمتر در مقابل کمتر»

به اعتقاد عراقچی، برجام به شکل گذشته قابل احیا نیست و باید تغییراتی در آن اعمال شود. به اعتقاد وی باید مذاکرات در جهت توافق بر متن جدید صورت گیرد. ارزیابی شما چیست؟

باید منتظر ماند و دید چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا پیروز می شود. اما دیدن ابتکارات از سوی هر دولت جدید ایالات متحده به طور واقعی دشوار است.

اتحادیه اروپا سردرگم است و رهبری ضعیفی از خود نشان داده است. در حال حاضر هم درگیر جنگ روسیه و اوکراین است.

پس فعلا چیز جدیدی نیست حتی رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی         هم ساکت است!

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
اگر قرار است برجام بجایی نرسد همان باقری کنی بهتر بود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
خداحافظ تورم نک رقمی
سلام بر بحران در بحران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
چه اشی باز میخواید برای مملکت بپزید اقای عراقچی
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
خودش میگه نگفتم مرده
شما تیتر بزنین مرده....

تهش یه متر قبر نصیب همه مون میشه
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
ما هیچ رابطه خاصی با جهان غرب نداریم و هیچ نیازی هم به آنها نداریم آینده ما در رابطه با کشورهای بریکس و همسایه تعریف می‌شود و هیچ نیازی هم به غربی ها نداریم مشگل ما هم تحریم نیست بلکه فساد ناکارآمدی و سو مدیریت داخلی است که مانع هدایت منابع کشور به سمت رشد اقتصادی می‌شود این موضوع عزم داخلی می‌خواهد ته رفع تحریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
آمریکا و اروپا سردرگم ان !! خخخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
برجام نمرده
مرده به دنیا آمد
ناشناس
|
Canada
|
۲۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
۱- آمریکا قابل اعتماد نبوده، نیست و نخواهد بود. این را تجربه نشان داده و زیر. هر. نوع توافق جدیدی خواهد زد. پس مذاکره با آمریکا سم مضاعف است.
۲- اروپا استقلال سیاسی نداشته و در مورد بین المللی سیاست مستقلی نداشته و دنباله روی امریکاست. این هم در. قضایای اینستکس و بعد از. خروج یکجانبه امریکا از برجام مشخص شد. پس مذاکره با اروپا هم وقت تلف کردن است.
۳- اژانس هسته ای مثل بقیه سازمان های به اصطلاح بین المللی ابزار صهیونیزم بین الملل و مرعوب انها هستند. به اینها نه باید رو داد. و نه باید. بهشان محل گذاشت و نه رویشان حساب خاصی باز. کرد. گروسی وقتی کاری به سلاح های کشتارجمعی صهیونیست ها کاری نداره بهتره بره سماقش را بمکه تا خبرش کنیم.
۴- تنها راه همان مقاومت و تولید. قدرت در. درون بدون توجه به سنگ اندازی های محور شرارت آمریکایی است. عمده نیازهای کشور از طریق بریکس قابل تامین هستند. خود چین و روسیه هم که عضو شورای امنیت هستند و طبیعتا دستشان از نظر. حقوقی خیلی بازتره الان مشکلات عدیده ای با یاغی گری آمریکایی ها دارند. پس اینکه فکر کنیم می شود. نشست و. با آمریکایی ها تفاهم نامه ای را امضا کرد و بعد گل و. بلبل شود. تصور خامی است. امریکا اگر ببیند توافق ان ضرر و ضربه ای که مدنظرش نبوده را به کشور دیگر وارد نمی کند و منافع تمامیت طلبانه اش تامین نمی شود زیر توافق خواهد زد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
پس نه تنها ما که بچه هامونم زندگیشون نابود شده
Sh
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
دوباره اومدن با برجام برجام معلوم تنست چه نقشه ای کشیدن که از مرگ برجام می خوان دوباره کاسبی کنند البته از راه های دیگه به قول خودش
روحت شاد امیر عبداللهیان مرد غیرتمند و قدرتمند
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...