تابناک گزارش می دهد

اهداف سفر مقامات قطری به ایران؛ «آل ثانی» حامل پیام آمریکا!

در خصوص سفر نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر به ایران گمانه زنی های از جمله انتقال پیام آمریکا به ایران مطرح شده است.
کد خبر: ۱۲۵۶۰۹۸
|
۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲ 27 August 2024
|
7978 بازدید

بین الملل تابناک: یک روز بعد از حملات حزب الله لبنان به عمق اسرائیل و همزمان با گفتگوهای آتش بس غزه در قاهره مقامات قطری به ایران سفر کردند.

این سفر در مقطع کنونی گمانه هایی را در مورد اهداف آن مطرح کرده است. یکی از اهداف سفر همانطور که در گفتگوهای رسمی مقامات قطری با مقامات ایرانی مطرح شده موضوع آتش بس غزه است.

در این زمینه «محمد آل ثانی» نخست وزیر قطر در دیدار مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران عنوان کرده است: قطر به تلاش‌های خود برای تحقق آتش‌بس در غزه ادامه خواهد داد و در این زمینه روی نقش‌آفرینی سازنده جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر همواره حکیم و مسئول حساب می‌کند.

وزارت خارجه قطر نیز در بیانیه ای در تشریح اهداف سفر مقامات قطری به ایران اعلام کرد که شیخ محمد بن عبدالرحمن ال ثانی نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در دیدار با عباس عراقچی وزیر خارجه ایران، اوضاع در غزه و تحولات مربوط به میانجی گری را مورد رایزنی قرار داده است.

عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران نیز در دیدار همتای قطری ضمن استقبال از تلاش‌های قطر در توقف فوری جنگ و جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین و برقراری آتش بس در غزه، گفته بود: از هرگونه توافقی که دوستان ما در مقاومت فلسطین و حماس بپذیرند، حمایت خواهیم کر‌د.

برخی گمانه ها نیز حاکی از این موضوع بود که طرف قطری به دنبال این است که ایران را از حمله به اسرائیل منصرف کند و یا زمان انتقامجویی ایران را به تاخیر بیاندازد.

در خصوص انصراف از حمله ایران باید در نظر داشت مقامات ایرانی همزمان با این سفر بر قطعی بودن حمله ایران به اسرائیل مجددا تاکید کردند.

در این زمینه سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح دوشنبه ۵ شهریور  گفته است: انتقام خون شهید اسماعیل هنیه توسط محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران قطعی است.

همچنین عباس عراقچی در گفتگوی تلفنی با همتای ایتالیایی خود عنوان کرده بود: پاسخ جمهوری اسلامی ایران به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در تهران حتمی، دقیق و حساب‌شده خواهد بود.

با وجود این ایران قبلا عنوان کرده بود که به رغم قطعی بودن پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی متعاقب ترور اسماعیل هنیه ولی آتش بس غزه برای آن اولویت دارد.

بر این اساس سفر هیات قطری می تواند برای در جریان گذاشتن مقامات ایرانی از روند مذاکرات آتش بس غزه عنوان شود. این مذاکرات هفته قبل در دوحه برگزار شده بود و دور جدید آن در قاهره پایتخت مصر برگزار شد که بنا بر اخبار به نتیجه نرسیده است.

در عین حال آمریکا اعلام کرده که تلاشها برای به نتیجه رسیدن مذاکرات را ادامه خواهد داد و به نوعی شکست مذاکرات را زیر سوال برده است. در این زمینه یک مقام ارشد آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته بود که مذاکرات برای رسیدگی بیشتر به مسائل و جزئیات باقیمانده طی روزهای آینده ادامه خواهد داشت.

علاوه بر موضوع آتس بس غزه، موضوع هسته ای نیز بر اساس برخی گمانه ها مورد توجه هیات قطری بوده است. این گمانه با توئیت سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در قطر و پیش از سفر هیات قطری به ایران تقویت شد. «حمیدرضا دهقانی»  عنوان کرده بود: قرار است دیدار مهمی در تهران انجام شود.علاوه بر روابط دوجانبه، قطر در پرونده‌های غزه و هسته‌ای، نقش ایفا می‌کند.

در این خصوص نیز برخی اندیشکده های غربی مدعی شده بودند که مقامات قطری پیامی از آمریکا و جو بایدن به ایران آورده اند.

در این راستا باید توجه داشت که عراقچی اخیرا اعلام کرده بود که احیای برجام سخت و دشوار است و حتی شکل گرفتن مذاکرات به سیاق گذشته را در شرایط منطقه ای و بین المللی کنونی دشوار خوانده بود.

با وجود این دولت جدید بر حل مساله هسته ای و موضوع رفع تحریمها تاکید ویژه داشته است. به اعتقاد برخی ناظران یکی از اهداف سفر مقامات قطری می تواند با هدف استمزاج از مقامات ایرانی در خصوص موضوع هسته ای صورت گرفته باشد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...