مخالفت شدید پزشکیان با یارانه بنزین

اظهارات جديد رييس‌جمهور درباره «يارانه بنزين» گمانه‌زني‌ها درباره برنامه دولت چهاردهم در حوزه سوخت را بيشتر كرده است. آقاي پزشكيان براي چندمين بار از پرداخت يارانه بنزين انتقاد كرده و اين‌بار نيز گفته است: «هيچ منطقي وجود ندارد كه بنزين را با دلار آزاد بخريم و با سوبسيد (يارانه) به مردم بفروشيم.
کد خبر: ۱۲۵۶۲۸۶
|
۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۵ 28 August 2024
|
59983 بازدید
|

به گزارش تابناک به نقل از اعتماد، اظهارات جديد رييس‌جمهور درباره «يارانه بنزين» گمانه‌زني‌ها درباره برنامه دولت چهاردهم در حوزه سوخت را بيشتر كرده است. آقاي پزشكيان براي چندمين بار از پرداخت يارانه بنزين انتقاد كرده و اين‌بار نيز گفته است: «هيچ منطقي وجود ندارد كه بنزين را با دلار آزاد بخريم و با سوبسيد (يارانه) به مردم بفروشيم. بايد ديد اين ديدگاه مورد قبول دانشمندان است يا خير؟ اقتصاددانان بايد به اين سياست‌هاي نادرست اعتراض كنند. زماني كه پول گندم، نهاده و حقوق بازنشسته را نداريم، بنزين را دلاري ۵۰ تومان مي‌خريم و ۱۰ تومان مي‌فروشيم. هر انسان دغدغه‌مندي اين نوع سياست را نمي‌پذيرد.»

پنج سال از آخرين باري كه قيمت بنزين به عنوان سوخت پرمصرف ايراني‌ها با اصلاح همراه شد مي‌گذرد. در اين مدت شرايط تورمي كشور به سمتي رفته كه قيمت تعيين شده 1500 تومان براي بنزين سهميه‌اي و 3000 تومان براي بنزين آزاد، از خيلي كالاهاي ديگر پايين‌تر است و به گفته برخي كارشناسان، استفاده از ماشين شخصي را «به‌صرفه‌تر» كرده. از آن سو، شرايط حمل و نقل عمومي در شهرهاي بزرگ به تناسب جمعيت آنها رشد چنداني نداشته و با تنگناي شديد منابع روبه‌رو است.

قيمت پايين بنزين در ايران، علاوه بر به صرفه كردن «قاچاق» سوخت به كشورهاي همسايه، برخي از مشاغل كاذب را نيز رونق داده كه ازجمله آنها، فعاليت در تاكسي‌هاي اينترنتي به عنوان شغل دوم است. اتفاقي كه در نهايت به گره‌هاي ترافيكي در شهري مانند تهران انجاميده، سرگيجه بزرگي در ورود خودروهاي شهرستان به تهران ايجاد كرده و شلوغي و ازدحام و دعوا بر سر «منابع» را در پايتخت بيشتر كرده است.

هرچند نمي‌توان بر مردمي خرده گرفت كه زير بار مشكلات معيشتي و اجاره‌خانه و هزينه‌هاي سرسام‌آور خوراك و پوشاك در كلانشهرها «خُرد» شده‌اند و راه ديگري جز شغل طاقت‌فرسايي به نام رانندگي ندارند؛ اما موضوع مورد تاكيد ما، فشار به منابعي است كه مي‌تواند در جاي خود هزينه شود و جواب بهتري هم بگيرد. چيزي كه در صحبت‌هاي رييس‌جمهور هم به آن اشاره شده. چه دليلي دارد وقتي پول گندمكاران (كه به‌طور مستقيم با امنيت غذايي يك كشور مرتبط هستند) وجود ندارد، بنزين يارانه‌اي به بخشي از مردم كه داراي خودروي شخصي هستند داده شود؟ از اين مثال‌ها هم البته زياد است.

 

آمارهاي تكان‌دهنده درباره بنزين

بنا بر آمارهاي موجود، مصرف سرانه بنزين در سه سال گذشته دو برابر شده و 85 درصد از سبد سوخت بخش حمل و نقل سبك كشور در حوزه «بنزين» است. در حالي كه قانون توسعه حمل‌ونقل و مديريت مصرف سوخت تصريح كرده «مصرف سرانه بنزين كشور بايد به 0.7 ليتر در روز بر نفر باشد» هم‌اكنون اين رقم به 2 برابر يعني 1.4 ليتر در روز بر نفر رسيده است!

اين در حالي است كه وضعيت بنزين و مصرف آن پس از تغيير ساعت اداري به واسطه كمبود برق بدتر هم شده است. به گفته جليل سالاري، مديرعامل سابق شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي «در ساعات ابتدايي صبح، اغلب مردم با اتومبيل‌هاي شخصي به سر كار مي‌روند در ساعات پاياني نيز كه حدود ساعت 13 است، با وسايل نقليه شخصي بيشتر تردد مي‌كنند و اين مساله موجب شده 1.5 ميليون ليتر در تهران به مصرف بنزين كشور اضافه شود. در واقع تغيير ساعات اداري موجب افزايش 11 درصدي بنزين در سطح تهران و افزايش 6 درصدي بنزين در سطح كشور بود.»

از طرف ديگر پژوهش‌ها نشان مي‌دهد در ايران به ‌طور متوسط پيمايش يك خودرو در طول سال حدود 16.5 هزار كيلومتر است كه هزينه مصرف بنزين آن بر اساس قيمت فوب خليج فارس، در سال 60 ميليون تومان مي‌شود. در حالي كه از اين رقم 3 ميليون و 500 هزار تومان آن توسط مصرف‌كننده پرداخت مي‌شود و بقيه هزينه را دولت در قالب يارانه پرداخت مي‌كند.

در ۴۵ سال گذشته بيش از ۵۰۰ ميليارد دلار از منابع كشور استخراج و صرف سوخت‌رساني به ماشين‌هاي گازویيل‌سوز و بنزين‌سوز شده است. يعني به‌طور ميانگين سالي بيش از 11 ميليارد دلار منابع كشور كه مي‌توانست در جاي بهتري هزينه شود، براي رساندن بنزين و گازویيل با قيمت ارزان هدر رفته است.

در حال حاضر، توليد بنزين در پالايشگاه‌هاي كشور به روزانه ۱۱۲ تا ۱۱۵ ميليون ليتر رسيده است و از طرفي هم نزديك به ۱۳۰ ميليون ليتر بنزين و ۲۰ ميليون مترمكعب گاز طبيعي فشرده (سي‌ان‌جي) در كشور مصرف مي‌شود كه اين رقم مصرفي به ‌شدت باعث ناترازي در چرخه تأمين سوخت كشور شده و حتي صداي بسياري از كارشناسان حوزه انرژي را درآورده است. اين يعني قبلا فقط زماني ‌كه پالايشگاهي در دست تعمير بود مجبور به واردات سوخت مي‌شديم اما حالا در شرايط طبيعي هم بايد بنزين وارد كنيم تا كفاف تأمين را بدهد و اين موضوع خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري به كشور وارد مي‌كند.

در واقع اينجا با يك بحران مواجهيم كه پس از تبعات اجتماعي شوك درماني قيمت انرژي در سال 98 كليد زده شد و حالا به اوج خود رسيده است. تجربه دولت روحاني پيش روي دولت مرحوم رييسي بود و احتمالا به دليل همين تبعات اجتماعي، 5 سال است كه پرونده بنزين و قيمت‌گذاري آن معطل مانده.

هرچند دولت‌ها از ابتداي انقلاب تلاش كرده‌اند تا در 4 سال اول قدرت گرفتن خود دست به قيمت انرژي نزنند و اين كار را به دولت دوم خود منتقل كنند تا ميزان رضايت عمومي كاهش پيدا نكرده و دوام بيشتري در پاستور داشته باشند. اما شدت بحران انرژي در ايران به گونه‌اي است كه دولت پزشكيان را در معرض يك تصميم دشوار اما ضروري قرار داده است.


الگوها و مدل‌ها

به نظر مي‌رسد صحبت‌هاي رييس‌جمهور درباره روند «غيرمنطقي» مصرف سوخت در ايران و يارانه‌اي كه دود مي‌شود و هدر مي‌رود را بايد به عنوان يك سيگنال تصميم احتمالي دولت چهاردهم براي تغيير در اين روند تلقي كرد. تاكنون و در سه سال گذشته، دولت تلاش كرده تا با روش‌هاي «غيرقيمتي» ميزان مصرف را كنترل كند. از جمله اين روش‌ها، كاهش سهميه سوخت، محدود كردن سوخت‌گيري در برخي استان‌ها، محدود كردن سوخت‌گيري در شبانه‌روز و حتي جمع‌آوري كارت‌هاي سوخت جايگاه‌داران و اجبار مردم به استفاده از كارت سوخت شخصي بوده است.

اما روي كاغذ، هيچ كدام از اين روش‌ها جواب نداده است. كه اگر پاسخ مي‌داد امروز مصرف بنزين 25 برابر زماني نبود كه به صورت تك‌نرخي در جايگاه‌ها عرضه مي‌شد و مشكلي هم به وجود نيامده بود. بنابراين، اين چرخه‌اي است كه احتمالا شكسته مي‌شود. چنانكه در همين كشور همسايه، يعني تركيه اين اتفاق افتاد و دولت تبعات اجتماعي آن را هم پذيرفت و به‌رغم اعتراض‌هاي خياباني، روي تصميم خود پافشاري كرد.

با اين همه، واكنش‌ها به اظهارات رييس‌جمهور به گونه‌اي بوده كه مشخص است مردم هم مطالباتي دارند.

اگر چه تك‌نرخي كردن بنزين با يك قيمت معقول از جمله راهكارهايي است كه مي‌توان در كوتاه‌مدت اجرا كرد؛ ‌اما شكسته شدن اين چرخه آزاردهنده براي بنزين، در راهكارهايي است كه نياز به پول، زمان و برنامه‌ريزي دارد. از طرفي زمزمه‌هايي براي طرح‌هايي چون «بنزين براي همه» نيز شنيده مي‌شود. طرحي كه عمدتا بر بنزين سه نرخي و فروش بنزين توسط مردم به همديگر تكيه كرده و مشكلات ريز و درشت زيادي نيز به همراه دارد.

از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده، توسعه ناوگان حمل‌ونقل همگاني، بهينه‌سازي تقاضاي حمل‌ونقل مبتني بر كاهش ترافيك و كاهش سفر، متنوع‌سازي سبد سوخت با حمايت از سوخت‌هاي جايگزين از جمله CNG، ورود خودروهاي برقي به چرخه ناوگان حمل‌و‌نقل، توسعه شبكه حمل‌ونقل ريلي، آموزش و فرهنگسازي مديريت مصرف سوخت، ارتقای استاندارد توليد خودرو و موتورسيكلت را ازجمله راهكارها براي كاهش مصرف سرانه سوخت است كه قانون آن هم وجود دارد و يك دهه است كه روي زمين مانده! لذا اين رويكرد بايد مجددا تقويت شود.

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۶۳
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
آقای پزشکیان با تعرفه 200درصدی واردات خودرو مشکلی ندارند؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
سلام
آقای پزشیکان با درآمد متوسط ماهانه 100دلاری ایرانیان مشکلی ندارند؟
این قیمت های که ایشان فرمودند باید دستمزدها هم دلاری باشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
خودرو موضوع پولدارها است و بنزین موضوع کل کشور . باید بنزین قیمتش با فیمت جهانی برابر بشه و پول اضافی که گیر دولت می آید بخشی به صورت یارانه به فقرا داده بشه و بخشی صرف بهبود اوضاع زیر ساخت ها بشه .
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
تا روز قبل از انتخابات مشکل جدی داشت،
اما نمیدونیم چرا بعدش مشکلی ندارند؟
....
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
درآمد مردم در ایران به ریال است بودجه ب اساس ریال هست هر وقت دستمزدها را به دلار محاسبه کردید آنوقت قیمت بنزین را براساس دلار محاسبه کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
سلام خیلی گرونه هست جرا همه چیزا بادلارحساب میکنید دستمزد به دلار حساب کنید اخوب واحد پول مارابکنید دلار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
چرا پس حقوق ها به ریال ولی هزینه ها به دلار هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
چرا کسی که ماشین ندارد ازین یارانه بهره ببره
کسی که چندتا ماشین داره چند برابر استفاده کند؟
پیلا پیلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
ناشناس 15:33

وقتی خودروی 1 میلیاردی رو 5 میلیارد بهت میفروشند یعنی 4 میلیارد رو جلوتر ازت گرفتند.
تو در سال چقدر بنزین مصرف میکنی؟
فرض کن 4 سال هم سوار ماشینت میشی بعد میفروشیش.
یعنی در هر سال بیش از 1 میلیارد بیشتر میخواهی پول بنزین بدی؟
فرض کن ماهی 150 لیتر مصرف کنی. اصلا لیتری 25 هزار تومان. میشه سالی 45 میلیون تومان.
یعنی تو داری سالی 965 میلیون تومان به دولت سوبسید میدی؟!!
حالا سود پولت رو هم در این 4 سال حساب کن.
اصلا فرض کن سالی 2 میلیارد سودش میشه سالی 460 میلیون تومان.
این رو هم روش اضافه کن میشه سال حدود 1.300.000.000 تومان.
ببین کی این وسط داره سوبسید میده. مردم یا دولت!
ابوالفضل نورالهی خوشنامه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
دوستان
اولا کل این مبلغ بنزینی که میگن برای هر ماه میشه 60 لیتر که مبلغش میشه 90 هزار تومن
مملکت که منت هم میزارن و اینکه شما نمیخواد بنزین ارزون به ما بدید شما ماشینی که باید 200 میلیون باشه رو یک میلیارد ندید نمیخواد به ملت صدقه بدید
مردم عزیز پول این بنزین رو کشیدن رو پول اب.برق..گاز گوشت .اگه کمه بازم بگم.
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
آقای پزشکیان
درآمد مردم ایران رو از پول نفت و گاز به صورت یارانه بدید
بعد بنزین هم گرون کنید.
قبل انتخابات میگفتید گرانی بنزین شایعه س.
حالا دارید چی میگید؟
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
تو اون کشورها که بنزین گرون هست بهشون بگید درمان رایگانه هزینه تحصیل رایگانه
پیلا پیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
پایین بودن قیمت بنزین ناشی از بی ارزش بودن پول ملی است. عرضه دارید پول ملی را تقویت کنید خود بخود بنزین هم قیمتش مناسب میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
رسما علم اقتصاد بچه بازی شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
اخه اين دوتا چه ربطي به هم دارن ؟ حالا نميشه قيمت بنزين رو با همين پول بي ارزش مقداري افزايش داد ؟ بابا بنزين ثروت ملي كشور ماست منبعي كه براي ايندگان هم بايد ذخيره بشود . بر چه اساسي قيمتش كمتر از اب معدني بايد باشي ؟!!!! هيچ كجاي دنيا اينجوري نيست كه قيمت بنزين و گازوييل و ... از اب كمتر باشه .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
والا مگه همه روزی ۲۰لیتر اب معدنی میخرند و میخورند ؟بنزین وسوخت ک خوردنی نیست ، بعدم باید حقوقو ب دلار بدن بعد بنزین رو گرون کنن ، ب فکر مردم که نیستند به فکر واردات چی ها هستند ک میدونن همه ، اینبار خدامیدونه بدتر از ابان شاید بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
کاملا درسته
پیلا پیلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
ناشناس 10:12
اتفاقا خیلی به هم ربط دارند. اینکه میفرمایید بنزین سرمایه ملی است شکی در آن نیست و باید درست مصرف شود ولی قیمت هم باید تناسب داشته باشد. اگر ارزش پول ملی بالا برود به صورت خودکار مبلغ بنزین هم بیشتر می شود. همین لیتری 3 تومان ارزش بیشتری پیدا میکند.
ناشناس 9:51 : از تعداد منفی و مثبت ها میتونی متوجه بشی این چیزی که گفتم یه حساب کتاب ساده است و علم اقتصاد نمیخاد. شما اگر نظری داری بیا بگو . این همه قاچاق سوخت میشه دوستان در مرز چه می کنند؟ جلوی این رو بگیرند. مردم به اندازه باکشون پر می کنند تو خونه که بنزین انبار نمی کنند. به فرض گران شدن با بی ارزش تر شدن پول ملی دوباره این داستان تکرار میشه. اگر دنبال مقصر هستید اینقدر گردن مردم نیاندازید. خودرو کم مصرف تولید کنید مصرف مدیریت میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
حق بارییس جمهوره به شرطی که تمام ارکان اقتصادی خانواده ها با هم رشد داشته باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
اگر حق با رئیس جمهور است پس اول حقوق هارابراساس دلار بدهد بعدبنزین را گران کند بنزین گران شود مشکلی برای اصلاح طلبان پولدار پیش نمی آید عامه مردم بااین حقوق های کم ضرر می کنن چون باعث افزایش اجناس می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
مگر فرقی میکنه کی رییس جمهور بشه؟
Farhad
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
بنزین ماده ای بسیار خطرناک است و زود شعله ور می‌شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
کاملا منطقی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
قرارنبود گران کنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
این یارانه به مردم داده نمی شود به خودرو ساز داده می شود. ماشین با مصرف زیر 5 لیتر در 100 کیلومتر وارد کنید یارانه بنزین رو بردارید
پاسخ ها
مافیای خودرو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
چشم، منتظر فرمایش شما هستند جناب رئیس جمهور و وزیر محترمشون
جعفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
همین الان قابل اجراست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
هيچ منطقي هم وجود ندارد كه ماشین را به 4 برابر قیمت جهانی به مردم بفروشیم. الان سانتافه 2024 در دبی 27 هزار دلار است که با دلار 60 هزار تومن میشه یک میلیارد و ششصد و بیست میلیون. در حالیکه الان سانتافه 2018 در ایران 5 میلیارد به مردم قالب میشه.
پاسخ ها
وزیر سمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
ما 5 میلیارد نمیفروشیم، مافیا داره 5 میلیارد میفروشه و سودش تو جیب اونها میره نه دولت خدمتگذار

ما مصوب کردیم به قیمت کارخونه بفروشن
پیلا پیلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
جناب وزیر صمت. از کی سانتافه تولید کردید؟ گمرکی و عوارض و 1000 تا چیزه دیگه به جیب کی میره....
نگار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
دولت خدمتگذار????
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
به هر خودرو ماهی 150لیتر بنزین 10تومنی بدن وازاد هم لیتری 20تومن بشه
پاسخ ها
من
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
سهمیرو ارزون تر کنه آزاد رو خیلی زیاد کنه که قاچاق نشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
منطقی وجود نداره کارمند به دلار حقوق نگیره
منطقی وجود نداره ما مجبور باشیم ماشین آشغال سوار بشیم تا بنزین بیشتر مصرف کنه
منطقی وجود نداره واردات ماشین آزاد نشه تعرفه برداشته نشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
مشکلی نیست واردات خودرو هم آزاد کنید
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...