علت اصلی سقوط بالگرد شهید رئیسی اعلام شد

ستاد کل نیروهای مسلح، گزارش نهایی هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور را منتشر کرد.
کد خبر: ۱۲۵۷۱۴۳
|
۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۴ 01 September 2024
|
19042 بازدید
|

 
به گزارش تابناک به نقل از صداوسیما، پیرو دو گزارش قبلی مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص بررسی ابعاد و علل وقوع سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور شهید آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان بدینوسیله گزارش نهایی هیئت عالی ستادکل نیروهای مسلح برای استحضار ملت شریف ایران اعلام می گردد:

با تلاش شبانه روزی هیئتی متشکل از کارشناسان خبره و متخصص لشکری و کشوری، ابعاد فنی، مهندسی، الکترونیکی و شرایط ناوبری بالگرد سانحه دیده مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گرفت که نتایج آن به شرح زیر اعلام می‌گردد:

۱ - همه اسناد و مدارک مربوط به تعمیر و نگهداری بالگرد ـ از زمان خریداری و بکارگیری تا قبل از زمان وقوع سانحه ، شامل تعمیرات اساسی ، تعویض قطعات اصلی و مهم ـ ، بررسی شد که تمام اقدامات برابر استانداردهای تعریف شده صورت گرفته است.

۲ - اسناد و مدارک مربوط به تعمیرات ۴ سال اخیرِ بالگرد ، نیز مورد بررسی کارشناسی و بازبینی قرار گرفت و هیچ گونه مشکلی در روند اقدامات صورت گرفته مشاهده نشد.

۳ - گزارش اسناد و مکاتباتِ انجام مأموریت ـ از زمان درخواست بالگرد از سوی دفتر ریاست جمهوری ، واگذاری بالگرد ، تعریف نحوه انجام مأموریت و اعزامِ بالگرد از تهران به تبریز ، استقرار در فرودگاه تبریز، سوخت‌‎گیری، مراقبت از بالگردها ، نحوه شروع و ادامه مأموریت پرواز مقامات به محل های تعیین شده دریافت شد ، که با دستورالعمل ها، ابلاغیه ها و آیین‌نامه‌ها، ضوابط، مقررات و استانداردهای لازم انطباق داشته است.

۴ - نقشه‌های پروازی از تبریز به پُلِ آغبند ، سد "قیز قَلعه‌سی" و از آنجا ، به سمت پالایشگاه تبریز هم ، مورد بررسی کارشناسی دقیق قرارگرفت و مشخص شد ، که بالگرد ، در مسیر پیش‌بینی‌شده حرکت کرده و از این مسیر خارج نشده است.

۵ - رایانه دستیِ همراهِ خلبانِ بالگرد (از نوع آی ـ پد) به دست کارشناسان متخصص و خبره احیاء شد ، و که نشان دهنده صحت اطلاعات مسیر پروازیِ بالگرد ، از شروع پرواز از تبریز به مقصد سد
قیزقلعه‌سی و از آن نقطه ، به هنگام برگشت ، تا زمانِ وقوعِ سانحه ، منطبق با "مسیرِ از قبل تعیین شده" بوده است.

۶ - قطعات و سامانه‌های باقیمانده از بالگرد ( یعنی موتورها، سامانه‌های انتقال قدرت و سوخت‌رسان، تجهیزات الکترونیکی، الکترو اَو یونیکی) ، به دست کارشناسان و متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع ، آزمایش شد ، و هیچ عیوبِ موثر در سقوطِ بالگرد ، وجود نداشته است.

۷ - گزارش های سازمان هواشناسی ( یعنی هوای حاضر ، پیش‌بینی و اخطارهای وضعیت های جوی ناپایدار) از روز قبل ، و همچنین روزِ حادثه ، بررسی کارشناسی شد ، که با شرایط بوجود آمده در روز سانحه انطباق داشته است.

۸ - اطلاعات سامانهِ ضبط صدای داخل کابین (CVR) و ضبط اطلاعات پروازی در سامانه FDR بالگردِ همراهِ دستهِ پروازی (میل۱۷۱) پس از پیاده‌سازی ، بررسی شد ، که در این سامانه هم ، هیچ‌ پیام و اعلامِ وضعیت اضطراری ، از سوی خلبان بالگرد ، اعلام نشده است.

۹ - بنابر گزارشِ بررسی کمیته فنی پزشکی قانونی ؛ در نتایجِ آزمایشاتِ سم‌شناسی و آسیب شناسی روی پیکرِ مطهر شهدا ، هیچ مورد مشکوکی ، اعلام نشده است.

۱۰ - قطعات و سامانه های بالگرد ، بررسیِ کارشناسی شد ، و علائمی مبنی بر خرابکاری در قطعات و سامانه‌ها ، وجود نداشته است.

۱۱ - احتمال هدف قرار گرفتن بالگرد با سامانه های آفندی و پدافندی ، جنگ الکترونیک و ایجاد میدان مغناطیسی و لیزر ، بررسیِ کارشناسی و تخصصی شد ، که هر گونه دخالت موارد یاد شده در بروز سانحه منتفی اعلام می‌شود.

نتیجه نهایی:

با عنایت به موارد ۱۱ گانه پیش‌گفته و بررسی‌های دقیق کارشناسی و تخصصی و آزمایش های متعدد و نتایج حاصله از آن، نظر نهایی هیئت عالی کارشناسی ستاد کل نیروهای مسلح به شرح زیر بیان می گردد:

علت اصلی سقوط بالگرد، شرایط پیچیده اقلیمی و جوی منطقه در فصل بهار در به وجود آمدن ناگهانی توده غلیظ مه و متراکم بالارونده به سمت ارتفاع و برخورد بالگرد با کوه تشخیص داده شد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۹
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۵۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
خلبان هم هيچ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
مردم با رای دادن به وضوح نشان دادن که از عملکرد به هیچ وجه راضی نبودن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
یعنی چی این حرف؟
خب بررسی کارشناسی کردند تشخیص دادند خورده به کوه
بی خیال دیگه، شما که کارشناس نیستی
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
علل سقوط رو معمولا کمپانی سازنده با همکاری سازمانهای هواپیمایی کشور را تشخیص میدهد ..
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
در صورتی که علت بروز به خرابی موتور یا بدنه هواپیما نسبت داده بشه معمولا شرکت سازنده موتور. یا بدنه هم برای دفاع از. اعتبار. شرکت در تحقیقات یک شرکتی می کنه (در حد. بررسی قطعات موردنظر) ولی وقتی مشکل از اینها نباشه لزومی به حضور. اونها نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
ی جوری گزارش هست که این هلیکوپتر مثل ماشین اعلام شده،،،این وسایل کلی امکانات دارن که می‌تونه کمکی برای خلبان باشه
احد
|
Canada
|
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
گزارش کامل به نظر میاد
فقط یک سوال؟
سه تا بالگرد با هم بودن و با فاصله بسیار کم طوری تقریبا پشت سر هم بودن. بعد این شرایط پیچیده اقلیمی و جوی و مه متراکم و بالارونده هوا و ....همه فقط برای این یکی پیش امده ؟؟!!!
رو دو تای دیگه اثری نداشته ؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
همان زمانی که سانحه اتفاق افتاد، در یک برنامه تلویزیونی گفتند که 2 تا هلیکوپتر دیگر به سمت بالا ارتفاع گرفتند ولی این هلیکوپتر به سمت پایین رفته و سعی کرده جایی برای فرود پیدا کند. احتمالا به این دلیل نتوانسته ارتفاع بگیرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
...
اولا اگر شرایط جوی منطقه پیچیده بوده که یه دفعه این منطقه بوجود نیامده پس نباید از این مسیر حرکت انجام می گرفت و به کوه خوردند یعنی در ارتفاع باید باشد ولی این وسیله در ارتفاع کم به زمین افتاده پس هلی کوپتر سقوط کرده نه به کوه خورده است .
ایراد آن با دلیل نتوانستم اوج گیری به ارتفاع بالا بوده و سقوط کرده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
اول و آخر عمر مفید هلیکوپتر 20 ساله !
چرا بقیه کشورهای دنیا بعد از 20 سال هلیکوپتر و هواپیماهاشون رو از رده خارج میکنن ؟
چرا پس مثل ما تعمیر نمیکنن ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
عمر مفید خودرو هم تو دنیا نهایتا ۱۰ ساله.اینجا ایرانه برادر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
جواب ۹ و ۲ دقیقه:
این طورها هم نیست. من تو آلمان مهد اتوموبیل اروپا ماشین دهه نودی هم زیاد دیدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
۰۸:۱۳
خودروهای کلکسیونی منظورته؟!
در آلمان اگر بخوای خودروی بالای 10 سال قدمت رو استفاده کنی طوری باید هزینه مالیات و عوارض بدی که مبلغش از خرید خودروی صفر بیشتر میشه
قیمت خودرو در آلمان به نسبت درامد مفته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
اهان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
خسته نباشيد!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
تنیجه بررسی کارشناسی:
در هوای مه آلود با کوه برخورد کرده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
عجب نظری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
سوال: چرا این حادثه فقط برای هلیکوپتر رییس‌جمهور که اتفاقا براساس پروتکل های پروازی از هر لحاظ در وسط قرار داشت ، رخ داده است ؟
کارشناسان این ابهام را پاسخ دهند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
وقتی چند. هواپیما به صورت گروهی (فرمیشن) پرواز می کنند یک فاصله امنی را از یکدیگر رعایت می کنند. در شرایط بد. جوی دو هواپیمای کناری این گزینه را دارند که به چپ و راست حرکت و فاصله بگیرند تا از توده مه خارج شوند ولی هواپیمای میانی برای اجتناب از برخورد با دو هواپیمای کناری مجبور به بالا یا پایین رفتن دارد. حرکت رو به بالا هر چند احتمال برخورد با زمین را کاهش میده معمولا لایه های غلیظ تری از مه و ابر درش وجود داره که نیازمند پرواز با تجهیزات صرف (بدون دیدن بیرون) است به همین دلیل خیلی از. خلبانان ترجیح می دهند در چنین شرایطی ارتفاع را کم کنند تا با مشاهده زمین تعادل هواپیما را حفظ کنند. این کار در. نقاط هموار مثل اصفهان و تهران مشکل چندانی ایجاد. نمی کنه چون زمین تقریبا افقی است ولی در. نقاط کوهستانی ممکن است باعث خطای چشمی شدید شود. مثلا سطح کوه که دارای زاویه ۶۰ درجه رو به بالاست از. بین ابرها دیده میشه و خلبان فکر می کنه اون سطح افقی است و سعی می کنه به موازات اون پرواز کنه در. حالی که در واقعیت داره با زاویه ۶۰ درجه رو به بالا پرواز می کنه در. اون لحظه اگر خلبان به اطلاعات سرعت و نرخ صعود و این چیزها نگاه کنه عدم انطباق بین اطلاعات بیرون و درون میتونه باعث سردرگمی بشه و تا بیاد طرف تجزیه و تحلیل کنه که کدوم درست هست هواپیما در. وضعیت بدی قرار گرفته و ممکنه به کوه برخورد. کنه به ویژه وقتی موانع ناگهان ظاهر بشن مثل شرایط مه الود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
این که هر هفته یبار اعلام میشه
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟