برگزاری آزمون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: اکنون مجوز دفاتر جدید خدمات الکترونیک قضایی در درگاه ملی مجوزها صادر می‌شود و در ماه دی یا بهمن امسال نیز آزمون جدید دفاتر برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۶۱۲۹۵
|
۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۷ 23 September 2024
|
683 بازدید

برگزاری آزمون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

به گزارش تابناک به نقل از مهر، محمد کاظمی‌فرد در چهارمین نشست هم‌اندیشی نمایندگان دفاتر خدمات الکترونیک قضائی، درباره توسعه کمی دفاتر خدمات الکترونیک قضائی، اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی قبلی بنا داشتیم که حدود ۶۰۰ دفتر به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی اضافه کنیم اما با توجه به انصرافی‌ها و بررسی صلاحیت‌ها در حال ارزیابی و تهیه گزارش نهایی هستیم.

کاظمی فرد با اشاره به ابلاغ رتبه‌بندی دفاتر در سه ماه آینده، گفت: یکی از مهمترین مسائل در رتبه‌بندی دفاتر ارائه خدمات صلح یاری است؛ در دفتری که خدمات صلح‌یاری و داوری ارائه می‌شود یا دفتری که خدمات جهادی یا سیار ارائه می‌دهد و خدمات با کیفیت ارائه می‌شود، آن دفتر نمونه است و این دفتر با دفتری که هیچ یک از ویژگی‌های یاد شده را ندارد باید متفاوت در نظر گرفته شود؛ در واقع اکنون خدمات به همه دفاتر یکسان است؛ در حالی که باید برای دفاتر برتر خدمات ویژه در نظر گرفته شود به عنوان نمونه می‌توان در پرداخت درصد به کانون تخفیف لحاظ کرد و دفتری که رتبه بالاتری دارد به جای ۹ درصد میزان درصد کمتری به کانون پرداخت کند.

وی ادامه داد: رتبه‌بندی دفاتر در سامانه تنظیم (نوبت‌دهی الکترونیک) نیز اعلام می‌شود و مردم از کیفیت ارائه خدمات در دفاتر مطلع خواهند شد؛ این اقدام (رتبه‌بندی دفاتر) از سوی معاونت به سرعت در حال پیگیری و اجرایی شدن است.

کاظمی فرد افزود: یکی از خدماتی که اخیراً به صلاحیت دفاتر خدمات الکترونیک قضائی افزوده شده است موضوع استشهادیه الکترونیکی است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در ادامه درباره ارائه خدمات سیار به خانواده شهدا، گفت: خدمات سیار بسیار ارزشمند و ماندگار است و جای قدردانی دارد و اگر چه در سهم مالی دفاتر تأثیرگذار نیست اما به اعتبار دفاتر و جایگاه آنها در حاکمیت کمک خواهد کرد.

وی به فعالیت سامانه تسهیم (تسهیم سهام عدالت متوفیان) اشاره کرد و گفت: این مشکل حل نشدنی بود و سازمان بورس و اوراق بهادار چندین بار به ما مراجعه کرده بود و دفاتر با کار بزرگی که انجام دادند، وضعیت یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از یک جامعه چهار میلیونی یعنی حدود ۲۵ درصد تعیین تکلیف شد و اگر سازمان بورس و سازمان‌های مرتبط همکاری داشته باشند این رویه را ادامه خواهیم داد تا این مشکل ملی حل شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در ادامه با تاکید بر آموزش کاربران، افزود: با برگزاری دوره‌های آموزشی صلاحیت کاربران دفاتر بررسی و برای آنها آموزش‌های جامع در نظر گرفته شود همچنین تخلفات کاربران نیز ثبت شود تا در صورت جابه‌جایی بین دفاتر مدیران از این موضوع مطلع باشند.

وی به رفع اختلال سامانه خدمات در دو یا سه ماه گذشته اشاره کرد و گفت: با فعالیت جدید، اختلال‌ها و قطعی‌ها به شدت کاهش پیدا کرد و تنها در ماه گذشته یک مورد قطعی داشتیم و بسیاری از قطعی‌های مقطعی را به سرعت برطرف کردیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه ابراز امیدواری کرد کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی با راه‌اندازی سازمان فناوری و مستقل کردن تجهیزات خود بسیاری از این مشکلات را برطرف کند؛ در واقع داشتن فکر فناوری در کانون در عمل اختلال سامانه را به شدت کاهش خواهد داد.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که کانون باید مدنظر قرار دهد، نداشتن نیروی فنی در دفاتر است. در یک مقطع حضور نیروی فنی در دفاتر حذف شد و مقرر شده بود که یک تیم فناوری از سوی کانون اقدامات را پیش ببرد. اگر چنین موضوعی محقق نمی‌شود نیاز به اصلاح آئین نامه و استقرار نیروی فنی در دفاتر باید احصا شود.

کاظمی فرد تصریح کرد: در زمینه فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک قضائی، جایابی جدید باید صورت گیرد چراکه دوره آنچه به عنوان فعالیت دفتر خدمات الکترونیک قضائی در سال ۱۳۹۳ تعریف شده بود، سر آمده است و اگر دفاتر جدید مد نظر است و قرار است مشکلات قوه قضائیه را حل کند باید تعاریف جدیدی داشته باشیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تصریح کرد: ذات دنیای فناوری تغییر است و از آنجایی که ویژگی دفاتر خدمات، الکترونیکی بودن است از این رو ناگزیر به تغییر هستیم و اگر تغییر نکنیم ضعیف خواهیم شد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
به نظر شما در سفر رئیس جمهور به نیویورک، پزشکیان با رئیس جمهور آمریکا دیدار خواهد کرد؟