تعداد زیادی از مردم برای مسافرت همچنان از روشهای سنتی دسترسی به اقامتگاه استفاده میکنند اما رشد جالب توجه استقبال مردمی از پلتفرمهای آنلاین به ویژه در تعطیلات تابستانی نشان از تحولات جدیدی دارد.
در شهریور، جاباما با رشد ۲ برابری در فروش نسبت به پنج ماهه اول سال، توانست رکورد جدیدی را بهویژه در بازار اقامتگاههای شمال کشور ثبت کند. همچنین بررسیها نشان میدهد بیش از ۷۰ درصد از فروش شهریور این پلتفرم پیشرو در زمینه رزرو آنلاین اقامتگاه در ایران، مربوط به دو استان مازندران و گیلان بوده است.
با افزایش استقبال مردم از پلتفرمهای آنلاین رزرو اقامتگاه، به نظر میرسد تغییرات چشمگیری در رفتار مسافران ایرانی به وجود آمده است. شواهد هم نشان میدهد با افزایش چالشهای مختلف رزرو حضوری اقامتگاه، اقبال مردمی بیش از گذشته به سمت استفاده از پلتفرمهای آنلاین برای رزرو اقامتگاهها است.
درحالیکه بسیاری از مسافران شهرهای شمالی در شهریور ماه موفق به رزرو ویلا و اقامتگاه نشدند و در نبود زیرساخت اقامتی مناسب، موج بزرگی از چادرخوابی در میادین و شهرهای این استانها بهویژه گیلان و مازندران شکل گرفت، مسافرانی که تصمیم به رزرو اینترنتی محل اقامت خود در سفر به شمال کشور گرفته بودند، موفق به پیدا کردن اقامتگاه متناسب با شرایط خود شدند و بخش قابل توجهی از اقامتگاههای این پلتفرم بهطور کامل در سفرهای شهریور رزرو شدند و جاباما توانسته محل اقامت مهمترین سفر تابستانی تعداد قابل توجهی از خانوادههایی که به این استانها سفر کردهاند را تامین کند. طبق گزارشی که جاباما چندی پیش در مرداد منتشر کرد، بیش از 30 هزار اقامتگاه در این پلتفرم در دسترس مسافران و قابل رزرو هستند.
افزایش آگاهی از مزایای رزرو آنلاین، دسترسی به گزینههای متنوع، امکان مقایسه قیمتها و عواملی شبیه صرفهجویی در زمان و همچنین وجود یک مرجع پاسخگو به نیاز مسافر، باعث شده تا فرهنگ رزرو اینترنتی اقامتگاه بهتدریج در میان جامعه رشد کند.
با این حال، این تغییر رویکردِ اکثریت مسافران تابستانی نیست و بررسیها نشان میدهد همچنان تعداد قابل توجهی از مردم از مزیت تجربه سادهتر، سریعتر، و اقتصادیتر رزرو آنلاین در سفرهای خود بیبهره ماندهاند و بهجای رزرو اینترنتی، ویلا و اقامتگاه خود را بهصورت حضوری و از کنار جاده رزرو میکنند.
درحالیکه پلتفرمهای مانند جاباما با استفاده از فناوریهای نوین و مدلهای قیمتگذاری هوشمند، به ارائه امکاناتی برای دسترسی و مقایسه اقامتگاههای مطلوب و باکیفیت مورد نیاز مسافران و همینطور مقرونبهصرفهتر پرداخته و توانستهاند بهطور مؤثر با نیازهای مسافران هماهنگ شوند و تجربهای باکیفیت و متناسب با سطوح اقتصادی متنوع ارائه دهند.
به نظر میرسد جاباما بهعنوان بازیگر کلیدی صنعت گردشگری ایران، با تحلیل درست و تغییر سلیقه و نگرش مردم به سمت انتخاب گزینههای اینترنتی و با توجه به ظرفیتهای موجود، میتواند تحولاتی را در صنعت گردشگری آنلاین ایران ایجاد کند