وزیر راه: متعهد به ساخت یک میلیون مسکن هستیم

وزیر راه و شهرسازی از موافقت بانک مرکزی برای تزریق منابع مالی جهت تسهیلات مسکن خبر داد و گفت:متعهد به تامین مسکن یک میلیون متقاضی نهضت ملی مسکن هستیم.
کد خبر: ۱۲۶۱۴۲۱
|
۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۸ 23 September 2024
|
924 بازدید

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، فرزانه صادق با بیان این‌که تولید مسکن تکلیفی است که از سال‌های قبل شروع شده و در دولت چهاردهم نیز نیز سرلوحه بخشی از مهمترین اقدامات وزارت راه است، اظهار کرد: اگرچه دولت عوض شده، اما برای یک میلیون متقاضی که برای مسکن در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کرده‌اند و شرایط لازم را داشته‌اند، مسکن تهیه می‌کنیم.

وی با بیان این‌که از این یک میلیون نفر ۷۵۰ هزار نفر مبالغی را واریز کرده‌اند، افزود: این تعهد به ما ارث رسیده و باید با جدیت آن را محقق کنیم. در بخش مسکن و تعهدی که به مردم داریم، شوخی نداریم و هیچ اهمالی در این خصوص پذیرفته نیست.

وی با انتقاد از ارائه برخی آمار‌های غیرواقعی در ظرفیت تولید مسکن؛ ادامه داد: الان نمی‌توانیم به مردم بگوییم که آمار‌ها با واقعیت‌ها مطابقت ندارند. مردم مقصر نیستند. باید با جدیت به تکالیفی که برای ما در مسکن سازی ایجاد شده بویژه در متن برنامه هفتم، بپردازیم.

وی با بیان این‌که مردم عزیز ما خسته‌تر و رنجورتر از آن هستند که در خصوص مهمترین نیاز آنها یعنی سرپناه، آمارسازی شود، گفت:عدد سازی بس است. همه ما باید حواسمان باشد که در ازای آمار‌هایی که الان ارائه میدهیم؛ چهار سال دیگر باید پاسخگو باشیم. پس گزارشات از وضع موجود، باید واقعی ارائه شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ارزیابی عملکرد‌های استان‌ها در موضوع مسکن و شهرسازی به کلی عوض خواهد شد و عملکرد هر استان با همان استان مقایسه می‌شود؛ لذا ضروری است هر مدیرکل راه و شهرسازی در جلسات بعدی، گزارشی از روند ساخت مسکن در استان خود ارائه دهد تا مشخص شود نسبت به ماه قبل چقدر پیشرفت داشته است. مقایسه استان‌ها با یکدیگر در اجرای طرح نهضت ملی مسکن و تولید مسکن در کشور مقایسه صحیحی نیست؛ چرا که ظرفیت‌ها و شرایط استان‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. بی توجهی به همین تفاوت هاست که سبب ناامیدی و بعضا عددسازی و آمارسازی شده است.

صادق با تاکید بر اینکه ارایه آمار‌ها باید به صورت یکپارچه از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام شود از مدیران کل راه و شهرسازی خواست تا مشکلات ملی خود را در این خصوص به معاونت مذکور ارایه دهندتا در خصوص حل آنها چاره اندیشی شود. در عین حال لازم است با مذاکرات درون استانی، مشکلات موجود در سطح استان را راسا رفع نمایند.

وی خطاب به مدیران کل راه و شهرسازی و معاونان خود در حوزه مسکن و شهرسازی گفت: واقعیت‌ها را بگویید و چالش‌ها را اعلام کنید تا با هم‌فکری همدیگر در خصوص رفع آنها چاره اندیشی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در جلسه‌ای با رییس کل بانک مرکزی موضوع تسهیلات مسکن را مطرح کرده، افزود: خوشبختانه رقم خوبی برای تزریق منابع به بانک مسکن جهت پرداخت تسهیلات مسکن تعیین شد که به زودی از سوی بانک مرکزی پرداخت خواهد شد. نمی‌توانیم با بودجه قطره چکانی سالانه به تعهداتمان در تولید مسکن پاسخگو باشیم و لازم است منابع مالی دیگر برای این منظور بیابیم.

وی خواستار منطقه بندی استان‌ها برای حل مشکلات بخش مسکن و تسریع در تعهدات وزارت راه و شهرسازی برای تولید مسکن شد.

عضو کابینه دولت چهاردهم با اشاره به این‌که یکی از چالش‌های پیش روی وزارت راه، کار‌های آغاز شده، اما بی سرانجام در گذشته است از عدم آماده سازی زمین‌های متقاضیان مسکن به عنوان یکی از این چالش‌ها یاد کرد و افزود: اراضی که قولش را به مردم داده‌ایم و آماده سازی نشده است. نمی‌توانیم فقط اراضی را به مردم نشان دهیم و بگوییم این زمین شماست! این جواب در شان مردم نیست! باید تلاش کنیم تا به سرعت اراضی مذکور توسط سازمان ملی زمین و مسکن و همچنین ادارات کل راه و شهرسازی آماده سازی شود تا اراضی در شان مردم به آنها واگذار شود.

وی آماده سازی اراضی واگذاری به مردم را یکی از معیار‌های ارزیابی عملکرد‌های آتی ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها اعلام کرد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص تعارض منافع و حل این مشکل در برخی از استانها، خواستار بررسی و تدقیق موضوع شد و تاکید کرد: در به کار گماردن نیرو‌های متخصص و مهندسان مجرب باید تلاش کنیم.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
به نظر شما در سفر رئیس جمهور به نیویورک، پزشکیان با رئیس جمهور آمریکا دیدار خواهد کرد؟