به گزارش خبرنگار تابناک، به تازگی سازمان دولتی تنظیم بازار چین، طی بیانیهای برای حدود ۹۷ هزار دستگاه از خودروهای بی وای دی در مدلهای یوان پلاس و دلفین فراخوان اعلام کرد. این فراخوان برای حدود ۸۸ هزار دستگاه خودرو دلفین و یوان پلاس برقی تولید شده در سال ۲۰۲۳ و حدود ۸ هزار دستگاه بی وای دی یوان پلاس تولید ۲۰۲۲ است.
دلیل فراخوان نیز احتمال خطر آتش سوزی ناشی از ضعف کنترلر ستون فرمان برقی اعلام شده است، ظاهرا این سیستم میتواند سبب اتصال کوتاه و داغ کردن مدار و اتصالات شود که احتمال آتش سوزی را تقویت خواهد کرد. به گفته برخی از رسانه چینیها هنوز نسبت به آمار فروش این خودرو در خارج کشور جهت اعلام فراخوان مطلع نیستند.
باتوجه به اینکه دو خودرو مذکور حدود ۲۶ درصد از فروش بی وای دی را به خود اختصاص دادند، این فراخوان میتواند بزودی به سایر محصولات نیز تعمیم یابد. لازم به ذکر است که برخی از رسانههای خارجی مدعی عدم پاسخگویی بی وای دی در خصوص وضعیت فنی و فراخوان این محصولات شدند.
کارشناسان صنعت خودرو در دنیا بر این باور هستند که چین با چشم پوشی بر بسیاری از استانداردهای اجباری و تعریف استانداردهای جدید برای خود به دنبال توسعه تیراژ محصولات برقی است. اگر چین قصد رعایت استانداردهای بین المللی در تولید خودروهای برقی یا توجه به کیفیت را داشت، اکنون بزرگترین تولید کننده خودروهای برقی در دنیا محسوب نمیشد.
باتوجه به اعلام فراخوان بی وای دی برای دو محصول و احتمال وجود این ریسک در سایر خودروها، متاسفانه شرکت «بی ام اسپیس» به عنوان زیر مجموعه گروه بهمن اقدام به واردات بی وای دی به ایران کرده است. باتوجه به اینکه اعتماد و اطمینانی نسبت به عملکرد خودروهای برقی چینی مانند «بی وای دی» در کشور وجود ندارد، از وزارت صمت به عنوان متولی صنعت و بازار خودرو باید سوال کرد که چگونه ایمنی این محصولات را تایید خواهد کرد؟
متاسفانه وضعیت ایمنی خودروهای برقی فقط منوط به عدم رعایت کیفیت و استانداردهای جهانی نیست، بلکه در کشور وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد به عنوان مراجع تایید محصول جهت عرضه به بازار، آزمایشگاه و امکانات تست ایمنی باتری خودروهای برقی را فراهم نکردند. نبود چنین آزمایشگاهی و فقدان تدوین فرآیندهای ایمنی باتری و سیستمهای خودروهای الکتریکی در کشور میتواند در صورت ورود یک خودرو از برند چینی و ایجاد حادثهای به برند برقی سازی در کشور آسیب جدی وارد کند.
با در نظر داشتن فقدان چنین آزمایشگاهی و احتمال خطر بروز آتش سوزی در خودروهای برقی چینی، آیا وزارت صمت حاضر به عرضه این برندها توسط شرکتهایی مانند گروه بهمن به بازار است؟ این سوالی است که مدیران ارشد وزارت صمت باید نسبت به آن پاسخگو باشند.