چرا بانک‌های دنیا با ما کار نمی‌کنند؟

از ابتدا شروع دولت چهاردهم بحث حل‌وفصل موضوع FATF و پیوستن به آن در فضای رسانه‌ای و ادبیات دولتی‌ها بیشتر شده است و اخیراً نیز رئیس‌جمهور دستور داده است تا این موضوع پیگیری شود.
کد خبر: ۱۲۶۴۱۹۷
|
۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰ 07 October 2024
|
1271 بازدید
|
۵

به گزارش تابناک به نقل از فارس؛ «گزارشی از وضعیت فعلی و اقدامات ضروری برای عادی سازی پرونده ایران در FATF به رئیس جمهور ارائه کردم. این اقدامات با آنچه در رسانه‌ها گفته می شود متفاوت است.» این بخشی از توییت عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد است که اخیرا در صفحه شخصی خود منتشر کرده است. همتی در ادامه نوشت که رئیس جمهور دستور داده است که اقدامات لازم جهت رفع محدودیت‌ها و تعلیق اقدام تقابلی گروه اقدام ویژه مالی (FATF) در چارچوب منافع ملی کشور پیگیری شود.اف‌ای‌تی‌اف یک سازمان فرا دولتی است که سیاست‌هاو استانداردهای مبارزه با جرایم مالی همچون پولشویی و تامین مالی تروریسم را تعیین و توصیه‌ها و دستورالعمل‌هایی را برای به کشورها برای مقابله با این جرائم مالی ارائه می‌کند.این سازمان ۴۰ توصیه در مورد پولشویی و ۹ توصیه در خصوص تامین مالی تروریسم دارد و بر اساس آن‌ها کشورها را دسته‌های متفاوتی قرار می‌دهد.

سرنوشت نامعلوم تصویب دو لایحه پالرمو و CFT

در حال حاضر ایران در لیست سیاه اف ای تی اف قرار دارد و کشورهایی که در این لیست قرار می‌گیرند از نظر این سازمان کشورهای پرخطر برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند.ایران برای پیوستن به این سازمان و خارج شدن از لیست سیاه آن نیاز به تصویب دو لایحه پالرمو (کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی) و CFT (کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم) و الحاق به آن دو را دارد. مجلس در سال ۹۷ این دو لایحه را تصویب کرد؛ اما با ایراد شورای نگهبان و اختلاف این دو نهاد بررسی و تصویب آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار شد که در نهایت نیز به نتیجه نرسید.

اخیرا علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس گفته است که شنیده می‌شود لوایح پالرمو و CFT دوباره در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده است. با توجه به اینکه زمان گذشته است باید این لوایح به مجلس بازگردد تا مجلس مجدداً درباره آن تصمیم بگیرد.

چرا بانک‌های دنیا با ما کار نمی‌کنند؟

تصویب FATF برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز

رئیس دولت چهاردهم نیز در اولین نشست خبری خود گفت که «چاره‌ای جز حل بحث FATF نداریم» و عنوان کرد که حتما در این باره نامه‌ای به مجمع تشخیص می‌نویسد تا این مسئله دوباره در دستور کار این مجمع قرار بگیرد.رئیس جمهور این را هم گفت که «باید مسائل خود با دنیا از جمله در زمینه FATF و برجام را حل کنیم» تا کشور را به آن چشم‌اندازی که رهبری معظم انقلاب بیان کردند برسانیم.یکی از مهم‌ترین دلیل موافقان برای پیوستن به FATF تسهیل مراودات مالی کشور با بانک‌های بزرگ دنیا است. سید فرید موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید که در این چندساله که مساله FATF مطرح و چالش‌برانگیز شده کشور، تجارت و اقتصاد ما ضرر دیده است. بانک‌های ما با چالش روبه‌رو شده‌اند و مانند یک دکان کنار خیابانی فعالیت می‌کنند.

چرا بانک‌های دنیا با ما کار نمی‌کنند؟

به عقیده برخی کارشناسان، نظام بانکی ما به دلیل مشکلات ریشه‌ای‌تر نمی‌تواند با نظام بانکی جهانی کار کند. ولی‌الله سیف، رئیس اسبق بانک مرکزی در این خصوص می‌گوید که فرض کنیم تحریم‌ها یک شبه برداشته شد و FATF حل شد چون نه استاندارد حاکمیت شرکتی و نه نسبت‌های مالی رعایت شده ما قادر به همکاری با نظام بانکی جهانی نیستیم و مشکلات داخلی مانع آن خواهد بود.شروع دوباره موضوع پیوستن به FATF و حل مسائل با جهان هر چند درست و زیبا جلوه می‌کند، اما ممکن است بار دیگر کشور را دچار عقب ماندگی‌های دهه ۹۰ کند به همین دلیل درس‌های گذشته می‌تواند برای امروز بسیار راهگشا باشد. 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۶
اف ای تی اف بهانس کنگره امریکا چندتا قانون سنگین گذاشته که تا هستن هیچ بانکی با ما کار نمیکنه حتی اگر دولت امریکا بخاد پی با اف ای تی اف همین مقدار نفتی که میفروشیم ازبین نبرید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۶
آدرس غلط چرا میدن یعنی ایران اگه بره زیر نظارت شدید FATF این سازمانی که مشخص نیست موساد پشتش باشه یا کی بانک ها با ما کار میکنن؟ پس تحریم ها چی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۶
با پاس ایران تو کشور چین نمیتونی تو بانکاش دلار به یوان تبدیل کنی حالا بقیه بانکهای دنیا بماند . حرف از کار میزنی شما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۶
چرا بانک‌های دنیا با ما کار نمی‌کنند؟
چون ما خیلی خوبیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۶
ضرری که بانکهای ما به من زدند و پس انداز مسکن مو از بین بردند دیگه جرات ندارم چندر غاز پس اندازم و در بانک بزارم
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟