ماجرای سرکوب نرخ ارز در دهه ۹۰

به گفته رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی در دهه ۹۰ رئیس جمهور وقت نرخ ارز را حیثیت و ناموس اقتصاد کشور می‌دانست، به همین دلیل برای سرکوب نرخ ارز به بانک مرکزی فشار می‌آورد که در نهایت نیز منجر به شوک ارزی شد.
کد خبر: ۱۲۶۴۸۸۴
|
۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۰ 11 October 2024
|
559 بازدید

به گزارش تابناک به نقل از فارس؛ ولی‌الله سیف، رئیس کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به تکرار شوک‌ها در اقتصاد کشور، در خصوص شوک ارزی که به واسطه سرکوب نرخ ارز در دهه ۹۰ اتفاق افتاد و هشدارهایی که در مورد اتمام منابع ارزی در اواخر دوران ریاست خود بر بانک مرکزی داده بود، گفت: یکی از شوک‌ها، شوک در بازار ارز بود که به کل اقتصاد سرایت کرد و  اقتصاد را دچار بحران کرد.

وی توضیح داد: در آن زمان گزارشی را تهیه و در ستاد اقتصادی دولت مطرح کردیم و در آن گفتیم که اگر این سیاست ارزی (سرکوب نرخ ارز) ادامه پیدا کند حداکثر تا پایان سال ۹۶ بحران ارزی خواهیم داشت. سیف ادامه داد: رئیس جمهور به این گزارش اعتراض کرد و گفت که این مسئله را قبول ندارد و باید کارهایی انجام دهید که نرخ ارز کنترل شود. رئیس جمهور تاکید داشت که باید ببینید چه عواملی باعث ایجاد این شرایط می‌شود آن‌ها را کنترل کنید.رئیس کل اسبق بانک مرکزی بیان کرد: بحث ما در آن زمان این بود که ممکن است از طرق تعادلی نسبی ایجاد کنیم؛ اما بالاخره ما با این تنش‌ها روبرو می‌شویم چون کارهایی که لازم است برای ایجاد تعادل در این نرخها انجام دهیم را  دولت نمی‌تواند انجام بدهد.

سیف در توضیح علت عدم توانایی دولت در ایجاد تعادل در نرخ‌های بازار آزاد ارز گفت: فرض کنید سیاست‌هایی که منجر به افزایش تقاضای نرخ ارز می‌شد یک علت بود. مسافرت‌های خارج از کشور، مجوزهای خاص مرزی، کوله‌بری، مناطق مرزی جنوب که به اسم ته‌لنجی کالاهایی می‌آوردند که ظاهراً بدون انتقال ارز بود؛ اما همه این موارد باعث فشار بر روی تقاضای ارز می‌شد به همین دلیل هیچ کنترلی روی آن صورت نمی‌گرفت. 

وی در ادامه با بیان اینکه بانک مرکزی بار دیگر گزارش جامع‌تری را به هیئت دولت ارائه کرد، اما با واکنش شدید رئیس جمهور وقت یعنی حسن روحانی رو به رو شد، گفت: این بار رئیس جمهور به شدت عصبانی شد و گفت به هیچ وجه این موضوع قابل قبول نیست ‌و به معاون اول دستور داد که شما چند جلسه در هر هفته برگزار کنید تا این موضوع کنترل شود؛ چون بانک مرکزی نمی‌خواهد بپذیرد که نرخ ارز حیثیت و ناموس اقتصاد کشور است.
#شوک_ارزی

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟