ثبت شرکت چه ارزش افزوده ای به کسب و کار من ایجاد می کند؟ شما با ثبت شرکت اعتبار بیشتری به کسب و کارتان می بخشید. این اعتبار در ادامه زمینه بسیاری از همکاری ها خواهد بود. علاوه بر این ثبت شرکت برای مبادلات مالی برای ارائه صورتحساب و فاکتور رسمی و حتی عقد قرارداد با سازمان های مختلف ضروری خواهد بود.
بسته به این که شرکت قرار است در چه قالبی ثبت شود مدارک لازم هم متفاوت خواهد بود. معمولا برای انجام این کار به مدارک زیر احتیاج دارید:
ثبت شرکت از طریق سامانه ثبت شرکت ها انجام می شود. برای این کار باید مراحل زیر را دنبال نمایید.
مراحل بالا، توضیح مختصری از شیوه ثبت شرکت به صورت اینترنتی است. در ادامه این روند را به صورت مشخص تر توضح می دهیم تا ابهامی برایتان وجود نداشته باشد.
خب در این قسمت قصد داریم شما را قدم به قدم با مراحل ثبت شرکت آشنا کنیم.
در این مرحله باید اطلاعات همه شرکا، اطلاعات شرکت و هر آن چه سامانه از شما می خواهد را وارد کنید.
نامی برای شرکت تان انتخاب کنید
معمولا این مرحله مورد توجه همه افراد است. 5 نام به ترتیب اولویت برای شرکت تان انتخاب کنید. هرکدام از این اسامی که با قوانین همخوانی داشته باشد، پذیرفته خواهد شد و اگر هیچ کدام انتخاب نشود مجددا باید 5 نام دیگر انتخاب کنید.
هزینه حق الثبت در این مرحله از شما دریافت می شود.
قرار است شرکت تان در چه زمینه ای فعالیت کند؟ آیا فعالیت تان نیاز به مجوز دارد؟ اگر بله، مجوزهای لازم را دریافت کرده اید؟
موارد گفته شده در این مرحله باید در سامانه درج شود.
برای فعالیت شرکت تان باید یک محل فیزیکی هم در نظر بگیرید. کد پستی و آدرس این محل باید در سامانه ذکر شود.
در این مرحله مشخص می شود که شرکت تان چقدر سرمایه دارد؟ چه میزان از سهام بی نام و با نام است؟ ارزش ریالی هر سهم چقدر است؟
برای ثبت قالب های مختلف ثبتی یک حداقل سرمایه در نظر گرفته شده که ملزم به رعایت آن هستید.
میزان سرمایه ای که برای شرکت تان در نظر می گیرید در هزینه حق الثبت نقش مهمی دارد.
در این قسمت باید اطلاعات اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با شرکت را وارد نمایید.
درباره اشخاص حقوقی لازم است که یک نماینده برای ارتباط با شرکت معرفی کنند.
در این مرحله مشخص می شود که هر کدام از اعضاء چه سمتی دارد. مدیر عامل، مدیر هیات مدیره، بازرس یا بازرسان از جمله نقش های مهم هر شرکت هستند.
برای هر کدام از اعضای شرکت باید مشخص کنید که تاریخ شروع و پایان فعالیت شان در شرکت چه زمانی است؟ کدام یک از آنها حق امضاء دارند؟
در تعیین سمت افراد باید حواستان به قوانین موجود هم باشد مثلا بازرس نمی تواند با رئیس یا اعضای هیات مدیره فامیل باشد.
اگر شرکت تان شعبه یا شعبه هایی دارد باید در سامانه مشخص شود. همچنین لازم است مشخص کنید که مسئولیت هر شعبه با چه کسی است و مدت مسئولیتش از چه تاریخی شروع شده و در چه تاریخی پایان می یابد.
اساسنامه و اظهارنامه شرکت را باید در این مرحله در سامانه بارگذاری کنید.
بسته به این که شرکت در چه قالبی ثبت شده مدارک لازم هم متفاوت خواهد بود. در این گام باید اصل صورتجلسه را تایپ کرده و همچنین تصویر اصل آن را هم آپلود نمایید.
اگر نقصی در مدارک تان وجود داشته باشد کارشناسان ابلاغیه لازم را برایتان صادر می کنند. اگر هیچ مشکلی در مراحل قبلی وجود نداشته باشد می توانید به انتشار آگهی در روزنامه فکر کنید.
با آگهی ثبت شرکت در واقع به همه اشخاص حقیقی و حقوقی اعلام می کنید که این نام مشخص شده برای شما ثبت شده است. لازم به ذکر است که افراد مختلف حق اعتراض نسبت به ثبت شرکت شما دارند.
در این مرحله پرداخت هزینه روزنامه را هم دارید که به تعداد کاراکترهای اگهی تان و همچنین نوع روزنامه کثیرالانتشار بستگی دارد.
انتخاب نوع شرکت برای ثبت بستگی به کار شما دارد، قبل از اقدام به ثبت شرکت با کارشناسان این زمینه مشورت کنید تا به ما در انتخاب نوع شرکت کمک کنند.
تهران، تقاطع بلوار میرداماد و بزرگراه مدرس پلاک ۶۷۹
ثبت شرکت روند ساده ای دارد. تنها دو مورد وجود دارد که باعث می شود افراد نتوانند شرکت به ثبت برسانند.
معمولا پس از تکمیل مراحل و تحویل اوراق به اداره ثبت حدود 10 روز کاری باید صبر کنید تا اداره به شما پاسخ دهد. این میزان در برخی موارد ممکن است کمتر یا بیشتر شود.
برای استعلام ثبت شرکت خودتان یا دیگر شرکتها می توانید با مراجعه به سایت رسمی روزنامه رسمی کشور با وارد کردن مشخصات شرکت مورد نظر سابقه ثبتی این شرکت را مشاهده کنید.
ثبت شرکت باعث می شود فعالیت تان شکل قانونی پیدا کرده و از مزایای متعددی مثل شرکت در مزایده های دولتی بهره مند شوید. برای ثبت شرکت اکثر مراحل به صورت اینترنتی پیش می رود و در مراحل پایانی نیاز به ارسال فیزیکی مدارک و سپس یک بار مراجعه به اداره ثبت خواهید داشت.