وعده صلح آمیز ترامپ برای خاورمیانه

نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه در مصاحبه‌ای مدعی شد در صورت رسیدن مجدد به کاخ سفید صلح را در غرب آسیا برقرار خواهد کرد.
کد خبر: ۱۲۶۶۹۵۴
|
۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰ 21 October 2024
|
1469 بازدید

«دونالد ترامپ»، نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه آمریکا در مصاحبه‌ای با «نادیا البلبیسی» مسئول دفتر بخش انگلیسی شبه العربیه در واشنگتن برنامه‌های خود را برای سیاست خارجی آمریکا به ویژه برای غرب آسیا توضیح داد.

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، این مصاحبه ترامپ با العربیه در حالی انجام شد که هم او و هم رقیب دموکراتش، «کامالا هریس» در کارزار انتخابات ۲۰۲۴ در تلاش برای جلب آرای رای دهندگان عرب آمریکایی در حالی که ۲ هفته تا برگزاری انتخابات باقی مانده، هستند.

ترامپ در این مصاحبه نیز با تکرار ادعای قبلی خود گفت که اگر به جای «جو بایدن»، خود او رئیس جمهور آمریکا بود عملیات هفتم اکتبر «طوفان الاقصی» توسط حماس اتفاق نمی‌افتاد.

ترامپ دوستی نزدیکی با «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دارد.

ترامپ در این مصاحبه از پاسخ به سوال نادیا البلبیسی درباره اینکه آیا به اعتقاد او ویران کردن غزه و هم‌اکنون لبنان توسط رژیم صهیونیستی و اجرای این کشتار عظیم غیرنظامیان یک «هزینه قابل تحمل» برای حملات هفتم اکتبر ۲۰۲۳ است طفره رفت و در ادامه ادعای خود گفت:‌ «اگر رئیس جمهور بودم شما دیگر هیچ کدام این کشته‌ها و هیچ کدام از شهرهای نابود شده‌ای را که می‌دانید، نداشتید.»

ترامپ در حالی این ادعا را مطرح ساخت که قبلا در مارس ۲۰۲۴ نیز در مصاحبه‌ای با «فاکس نیوز» مجددا ادعا کرده بود که اگر رئیس جمهور آمریکا بود حمله رژیم صهیونیستی به غزه اتفاق نمی‌افتاد و در عین حال در راستای حمایت از جنگ و نسل‌کشی این رژیم علیه غزه گفت که آنها باید «به مشکل پایان دهند.»

نامزد جمهوریخواهان زمانی که رئیس جمهور آمریکا بود به یک سیاست چند دهه‌ای واشنگتن در قبال بلندی‌های جولان نیز پایان داده و ادعا کرد حاکمیت صهیونیست‌ها بر این بلندی‌ها را که طبق قوانین بین‌المللی از ۱۹۶۷ تا کنون به عنوان اراضی اشغالی در نظر گرفته می‌شدند به رسمیت می‌شناسد.

ترامپ همچنین در زمان حضورش در ریاست جمهوری حامی توافقات تحت عنوان «توافقات ابراهیم» در راستای عادی‌ ساختن روابط رژیم صهیونیستی با چند کشور عربی از جمله عربستان شد و جو بایدن نیز همچنان به پیشبرد این روند تا زمانی که عربستان مذاکرات را در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی به غزه متوقف ساخت ادامه داد.

ترامپ در مصاحبه با العربیه اظهار کرد اگر بار دیگر به ریاست جمهوری ایالات متحده برسد گسترش به اصطلاح توافقات ابراهیم را در اولویت قرار خواهد داد.

رئیس جمهور سابق آمریکا همچنین به تحسین از «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی پرداخته و او را یک «دور اندیش» خواند؛ تحسینی که در ضمن تلاش‌های خانواده ترامپ برای گسترش روابط تجاری خود با ریاض مطرح می‌شود.

پیشتر افشا شد یک شرکت سرمایه‌گذاری متعلق به «جارد کوشنر»، داماد و مشاور دولت سابق دونالد ترامپ به نام «افینیتی پارتنرز» که در سال ۲۰۲۱ توسط او بلافاصله بعد از ترک شغلش در کاخ سفید تاسیس شد از صندوق ثروت حاکمیتی عربستان و تحت نظر ولیعهد این کشور یک سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری دریافت کرده است؛ افشاگری که جنجال زیادی برانگیخته و خانواده ترامپ را در مظان اتهام بده باستان با عربستانی‌ها قرار داد. «نیویورک تایمز» نیز در سپتامبر گذشته گزارش داده بود که این شرکت دست کم ۱۱۲ میلیون دلار را از سال ۲۰۲۱ از جانب عربستان و دیگر سرمایه‌گذاران خارجی دریافت کرده و دست کم تا ژوئیه امسال هیچ سودی را عاید طرفهایی که سرمایه آن را تامین ساختند نکرده است.

همچنین «هافینگتون پست» گزارش داد شرکت ترامپ در تلاش برای خرید املاکی در عربستان و برخی کشورهای همسایه با آن است.

ترامپ در حالی با شبکه وابسته به عربستان مصاحبه کرده که این اقدام او بر خلاف رویه‌اش در خودداری کردن از مصاحبه با برخی رسانه‌های مشهور آمریکایی است. پالتیکو گزارش داد که یک مشاور دونالد ترامپ دلیل لغو مصاحبه‌های او با این رسانه‌ها را «خستگی» او خوانده است.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات