حرفهای بودن تبلیغات و ابزارهای چاپی برندسازی اهمیت بسیاری دارد و همه طراحها و چاپخانهها روی این اصل تأکید میکنند. بسیاری از کارفرماها تجربه چندانی در حوزه چاپ ندارند و سوالات بسیاری در این باره در ذهنشان ایجاد شده است. آنها نمیدانند برای چاپ حرفهای باید از چه نوع کاغذی استفاده کرد یا یک محصول حرفهای، چطور طراحی میشود. اگر کارفرماها قبل از سفارش چاپ، اطلاعات کافی نداشته باشند و جواب سوالهایشان را پیدا نکنند، احتمالا از نتیجهای که تحویل میگیرند راضی نخواهند بود. به همین دلیل در این گزارش به 5 سوال کلیدی درباره چاپ ساک دستی و سربرگ پاسخ میدهیم.
در چاپ ساک دستی، هم زیبایی کار اهمیت دارد و هم مقاومت آن. ظاهر ساک دستی برای جلب توجه مشتریها و انتقال حس خوب برند به آنها ضروری است و مقاومت آن نیز برای تحمل بار خرید مشتری اهمیت دارد. کاغذهای گلاسه انتخاب مناسبی برای ساک دستی تبلیغاتی هستند. این کاغذها ظاهر براقی دارند، مقاوم هستند و بهراحتی پاره نمیشوند و میتوان هر طرحی را روی آنها پیاده کرد. البته علاوه بر جنس کاغذ، نوع چسب ته ساک، دستهها و مقوای کف ساک هم نقش مهمی در مقاومت آن ایفا میکند.
سربرگها معمولا روی کاغذ تحریر معمولی چاپ میشوند. البته کاغذهای بازیافتی مانند کرافت هم برای سربرگ قابل استفاده هستند، اما جلوه رسمی و حرفهای سربرگ را از بین میبرند. کاغذ تحریر 80 گرم بهترین انتخاب برای سربرگ به شمار میرود. این نوع کاغذ هم برای دستنویسی و هم برای پرینت مناسب است.
دقت داشته باشید که هم کاغذهای گلاسه و هم کاغذهای تحریر، گرماژهای مختلفی دارند. هرچقدر گرماژ کاغذ بیشتر باشد، کیفیت بالاتر و مقاومت بیشتری دارد و به دنبال آن قیمت هم بیشتر میشود. پس اگر وزن محصولاتی که عرضه میکنید، زیاد است یا میخواهید از سربرگها در پرینترهای خاص استفاده کنید، بهتر است به سراغ کاغذهای گلاسه و تحریر با گرماژ بالاتر بروید.
هویت بصری پایه و اساس طراحی ابزارهای تبلیغات و برندسازی چاپی است. وقتی بین همه اجزای تبلیغاتی سازمان شما از جمله سربرگ و ساک دستی هماهنگی وجود دارد، حس خوب نظم و توجه برند شما به جزئیات به مشتری منتقل میشود. از طرف دیگر، مشتری هرجایی طرحی از هویت بصری شما را ببیند، بدون اینکه متن یا پیام تبلیغاتی را بخواند، به یاد برند شما میافتد. این همان هدف برندسازی است.
وقتی خریدهای مشتری را در یک ساک دستی با طراحی حرفهای قرار میدهید و رسید خرید یا فاکتور آن را روی سربرگی با طراحی هماهنگ با ساک دستی به مشتری ارائه میکنید، هارمونی بین اجزا برای مشتری جذاب است. طراحی هماهنگ همچنین باعث میشود بین همکاران نیز حرفهایتر دیده شوید. مثلا اگر هویت بصری برند شما در طراحی پاکت و سربرگ رعایت شده باشد، وقتی با همکاران نامهنگاری میکنید، به محض دیدن پاکت یا سربرگ متوجه میشوند نامه از طرف شماست و آن را در اولویت قرار میدهند.
انتخاب ابعاد مناسب برای چاپ سربرگ و ساک دستی به نیاز شما بستگی دارد. بهعنوان مثال پزشکها معمولا به سربرگهای سایز A5 نیاز دارند، بنگاههای املاک برای نوشتن قرارداد از سربرگهای سایز A3 استفاده میکنند و ادارهها معمولا نامهنگاریها را روی سربرگهای سایز A4 انجام میدهند. میتوان گفت استانداردترین سایز برای چاپ سربرگ، سایز A4 است، اما نوع کسبوکار شما در تعیین سایز مناسب اهمیت بسیاری دارد.
بهترین سایز ساک دستی نیز به ابعاد محصولات شما بستگی دارد. ساک دستیهای کاغذی سایز کوچک معمولا برای محصولات لوکس و کوچکتر مثل اکسسوری و جواهرات، موبایل یا محصولات اینچنینی مورد استفاده قرار میگیرند. حتی بعضی از بنگاههای خودرو، هنگام تحویل خودرو به مشتری، سوییچ را در یک جعبه و ساک دستی لوکس قرار میدهند و به مشتری تقدیم میکنند. اگر محصولات بزرگتری مانند پوشاک، لوازم خانگی یا اکسسوریهای دکوراسیون میفروشید، باید به سراغ ساک دستیهای سایز متوسط بروید. اگر هم ابعاد محصولات شما بزرگ است، میتوانید ساک دستیهای سایز بزرگ را سفارش دهید، اما قبل از آن مطمئن شوید که شاپینگ بگ کاغذی توان تحمل وزن محصولات بزرگ شما را دارد.
برای انتخاب سایز ساک دستی و سربرگ مناسب بهتر است با چاپخانهای همکاری کنید که امکان چاپ سایزهای مختلف محصولات یا حتی چاپ سایز سفارشی شما را داشته باشد.
چاپ دیجیتال و آفست دو روش متداولی هستند که برای انواع تبلیغات و ابزارهای چاپی مورد استفاده قرار میگیرند. چاپ افست یکی از روشهای چندینساله است که معمولا برای چاپ در تیراژ بالا مورد استفاده قرار میگیرد. این روش کیفیت مطلوب و سرعت بالایی دارد. از آنجایی که معمولا سربرگها در تیراژ بالا سفارش داده میشوند، چاپ آفست برای آنها بهترین انتخاب است.
چاپ دیجیتال روشی مدرن است که طرح را با تمام جزئیات روی کاغذ پیاده میکند. این روش به قالبهای چاپ نیاز ندارد و طرح را بهصورت مستقیم روی کاغذ چاپ میکند. این روش در تیراژ پایین هم صرفه اقتصادی بیشتری دارد و هم با سرعت بیشتری انجام میشود. به همین دلیل معمولا برای چاپ ساک دستی مورد استفاده قرار میگیرد. البته اگر قصد سفارش عمده ساک دستی در تیراژ بالا دارید، گزینه آفست از چاپ دیجیتال پیشی میگیرد و هزینهها و زمان انتظار شما برای آمادهسازی سفارش را کمتر میکند.
در نگاه اول به نظر میرسد میتوان کارها را بدون چاپ ساک دستی و سربرگ هم پیش برد. میتوان محصولات را در ساک دستیهای پلاستیکی، پارچهای یا کاغذی آماده به مشتری ارائه کرد و قراردادها و رسیدهای خرید را نیز روی کاغذهای تحریر بدون طرح به آنها ارائه داد. اما توجه به همین جزئیات است که تفاوت یک برند حرفهای و معمولی را مشخص میکند. اگر ساک دستی و سربرگ سازمان شما طراحی اختصاصی داشته باشد، در ذهن مشتری باقی میماند. اما طرحهای عمومی هیچ نشانهای از شما برای باقی ماندن در ذهن مشتری برجای نمیگذارند. شاید در گامهای اولیه راهاندازی کسبوکار بتوانید برای کاهش هزینهها، کار را بدون چاپ سربرگ و شاپینگ بگ اختصاصی پیش ببرید، اما اگر میخواهید حرفهای عمل کنید، باید در اولین فرصت برای این ابزارهای برندسازی هزینه کنید تا هویت بصری مجموعه خود را به مشتریها نشان دهید.
بهعنوان نکته نهایی بهتر است با چاپخانههای باتجربه در حوزه تبلیغات کار کنید. یکی از این چاپخانهها محبوب در شهر تهران چاپ فرتاک است. این چاپخانهها به شما مشاوره میدهند و کمک میکنند که انتخاب مناسبی داشته باشید. همچنین اگر در طراحی سربرگ، ساک دستی یا سایر اقلام ایرادی وجود داشته باشد، آن را به شما میگویند. این مجموعهها معمولا با طراحهای حرفهای همکاری میکنند و اگر بخواهید، خدمات طراحی هویت بصری و ابزارهای چاپی را نیز به شما ارائه میدهند.
انتهای رپرتاژ آگهی/
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.